Oldřich Suchoradský: Hospitace – noční můra učitele

úterý 9. března 2004 ·

Jak je možné, že učitelé zvyklí denně předstupovat před desítky kritických párů očí svých žáků mívají často vážný problém, když do třídy přibude jeden pozorovatel navíc? Hospitace se jim vrací i po měsících v děsivých snech a jsou i tací, kteří se před ohlášenou inspekcí hroutí a vyhledávají psychologa.

Naučný slovník uvádí: “Hospitace je návštěva vyučovací hodiny za účelem poznání stavu a úrovně výchovně vzdělávací práce učitele. Slouží nejen kontrolním orgánům, učitelům a studujícím, ale i veřejnosti k bližšímu poznání práce učitele i celé školy.”

Z definice vyplývá podstata problému. Zatímco v běžné roli učitel vzdělává hodnotí jiné – své žáky, v roli hospitovaného se jeho role obrací a je najednou poměřován a hodnocen. To je pro něj obtížné tím spíše, že musí zvládnout současně roli organizátora výuky i hodnoceného subjektu.

Hodně ovšem záleží na osobě hospitujících, jejich postavení a instituci, kterou zastupují. Z toho plyne smysl prováděné hospitace. Jsou hospitace vzájemné mezi kolegy. Zpravidla neformální, předem domluvené a probíhající v klidné a přátelské atmosféře. Také průběžné hospitace ředitele a jeho zástupce během roku jsou rutinní záležitostí a patří k životu ve škole. V trochu jiné situaci je už učitel, který chce předvést ukázkovou vyučovací hodinu pro kolegy z okolních škol. Mezi učiteli nejobávanější jsou však hospitace inspektorů při kontrolní návštěvě školy.


Hospitace nesmí být divadlo

Ohlášená návštěva ve vyučování podvědomě nutí učitel předvést sám sebe v co nejlepším světle. Ukázat co nejvíce z používaných metod, prezentovat na žácích optimální výsledky svého pedagogického snažení. To samo o sobě, provázené nervozitou, vede často k neúspěchu.

Žáci své znalosti většinou nepředvedou, a naopak se prezentují v horším světle než obvykle. Metody a potupy nacvičené pouze pro takovou mimořádnou příležitost nemají učitel ani jeho žáci dostatečně zažité a zpravidla je pod tíhou situace nezvládnou. Kupí chybu za chybu. Někdy se žáci dokonce škodolibě baví a předvádějí hospitujícím kousky, nad kterými se jejich učitel nestačí divit. Divadlo nacvičené pro jednu příležitost nejčastěji zkrachuje. Navíc dlouhodobě poškodí autoritu učitele v očích žáků a zkušené oko návštěvníka neoklame.


Jak se připravit na hospitaci

Znám-li alespoň přibližně termín, nebo dokonce konkrétní hodinu, kdy hospitace proběhne, mohu si v rámci výuky vybrat vhodné vyučované téma. Většina učitelů dělá chybu v tom, že se při hospitaci snaží především prezentovat sami sebe. Místo aby své pedagogické schopnosti a výsledky práce předvedli na schopnostech a znalostech svých žáků. Proto jsou pro hospitaci nevhodné hodiny s převahou výkladu učitele.

Naopak vhodné jsou hodiny procvičovací, v nichž mají žáci hodně možností ukázat různé formy práce. Samozřejmě že vždy pod vedením a za kontroly učitele. Na očekávanou hospitaci by si měl učitel zpracovat pečlivou přípravu, nejlépe písemnou. Promyslet si podrobně průběh hodiny a otázky pokládané žákům, případně i správné odpovědi na ně. Možná přípravu nebudeme vůbec potřebovat, vytvoříme si ale dobrý pocit, že v případě výpadku paměti máme nějakou alternativu, jak z krize „vybruslit".


Jak připravit žáky

Výše jsem napsal, že nějaké nacvičování se žáky je špatnou volbou. V jednom směru je ale příprava žáků nutná: učitel by jim měl dobře vysvětlit smysl takové vyučovací hodiny. Požádat je o spolupráci v tom, že se budou v průběhu hodiny chovat normálně. Nebudou se bát přihlásit a vyslovit svůj, třeba i nesprávný názor. Po úspěšně proběhlé hodině by učitel neměl zapomenout pochválit snaživé a pokárat ty, kteří ho zklamali.

Na začátku hospitované hodiny je vhodné návštěvu přivítat a představit žákům. Snažit se, alespoň navenek, zachovat klid a dobrou náladu. Během hodiny se jistě leccos přihodí, co nikdo z přítomných nečekal. Ani tehdy by učitel neměl propadnout panice. Měl by se snažit se udržet příjemnou atmosféru, odlehčenou přiměřeným humorem.


A co hospitující

Měl jsem to štěstí či smůlu, že jsem byl v životě často také v roli hospitujícího. Proto vím, že jeho chování a přístup k učiteli i žákům může významně přispět k atmosféře hospitace. Od pozdravu a přivítání s učitelem a žáky na začátku hodiny, snahou být při návštěvě nenápadný a nijak rušivě nezasahovat do průběhu vyučování. Na závěr hodiny zanechá hospitující dobrý dojem, když dokáže žákům několika vhodnými slovy za jejich předvedený výkon poděkovat a pochválit nejlepší. Pohospitační pohovor s učitelem by měl hospitující vést s přirozeným taktem a zjevnou snahou učiteli pomoci a podpořit jeho dobré stránky.

Hospitace patří k běžnému školnímu životu a neměla by učitele vykolejit, tím méně narušit atmosféru na škole. Měla by posloužit k podpoře dobré práce učitelů a nápravě chyb, které jsou součástí školní práce. Poučit se od zkušenějších, těch, kteří umějí a chtějí své zkušenosti předat dál, je vzácná příležitost, kterou by žádný z učitelů neměl podcenit. A dobrá hospitace je takovou příležitostí.



Oldřich Suchoradský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.