Čtvrtý ročník konference „Elektronické vzdělávání – od budoucnosti ke školní současnosti" (dříve s názvem „Internet do škol – a co s ním?") nepřinesl zásadní odpovědi na otázky ohledně dalšího využívání ICT ve školách. Některé zajímavé, byť stručné informace však zazněly ve vystoupení pracovníků odboru SIPVZ MŠMT a v následující panelové diskusi.
Předchozí ročníky konference Internet do škol – a co s ním? na veletrhu Schola Nova byly často bouřlivé, letošní ročník pod novým názvem Elektronické vzdělávání – od budoucnosti ke školní současnosti byl relativně poklidný. Konference, jejímž moderátorem byl Jiří Peterka, se podle pořadatelů měla soustředit zejména na úlohu a možnosti vzdělávacích portálů a na zkušenosti z pilotních projektů v rámci Státní informační politiky ve vzdělávání. Panelová diskuse, poněkud netradičně zařazená doprostřed programu, měla pak být k aktuálním otázkám SIPVZ, které zajímají školskou veřejnost především.
Pětiletka SIPVZ vstoupila do závěrečné třetiny a její poslední rok byl relativně úspěšný. V Projektu I se podařilo odstartovat systém školení a letos se konečně dočkáme i specializovaných modulů úrovně P. Projekt II přinesl vloni více než 350 pilotních projektů a dotace na nákup evaluovaného výukového softwaru. Obnovil se provoz portálu e-gram.cz a jeho součástí je i evaluační web. Projekt III umožnil uvolnění restrikcí v IKI, ale červené školy si na první dotace na infrastrukturu budou muset ještě rok počkat. Odbor SIPVZ MŠMT dokumentoval situaci na konferenci v letácích, které si můžete ve formátu PDF z e-gramu stáhnout (1. část - 208 kB, 2. část - 522 kB).
V dopoledním programu vystoupili zástupci firem s následujícími tématy:
- Jan Valenta, CCA Group – Škola Online – informační systém škol na internetu (ŠOL) - již vloni prezentované řešení se pro komunitu školy prý osvědčuje;
- Bohumír Soukup, SGP Systems – projekt Tvořivá informatika s Baltíkem (TIB) - mezinárodní portál vytváří komunitu několika desítek škol, které mají k dispozici metodiku pro aplikaci ICT na ZŠ;
- Dalibor Kačmář, Microsoft - projekt Partneři ve vzdělávání (PIL) - podpora školám v řadě oblastí (postupně všechny představíme, o Fresh Start jsme již psali).
Následovalo vystoupení odboru SIPVZ MŠMT a poté jako nejrozsáhlejší bod programu panelová diskuse. V ní se nejprve představil nový ředitel odboru SIPVZ Ing. Antonín Mucha, který však spěchal na další jednání. Jeho vystoupení se pokusím shrnout do několika bodů:
- SIPVZ bude pokračovat - z programu by se měl stát proces;
- bude potřeba definovat pozici pedagogů v tomto procesu;
- je nutné definovat standard vybavení a zajistit jeho financování;
- je nutné kontrolovat, zda je dostupná kapacita využita;
- základem budou informační centra, metodická úroveň zůstane na MŠMT;
- spoluzodpovědnost má škola a její management;
- materiály k dalšímu vývoji budou dány k veřejné diskusi.
V další diskusi směřovala řada dotazů na Milana Hausnera, vedoucího oddělení, pod kterého spadají projekty I, II a IV SIPVZ. Opět informace shrnu do několika bodů:
- pro zasedání vlády se připravují materiály o průběhu SIPVZ do roku 2003 a k financování po roce 2005;
- odbor SIPVZ úzce spolupracuje s Jednotou školských informatiků (např. školení P) i s Unii CZESHA, což z pléna potvrdil Jiří Verner, známý svou věcnou kritikou řady problematických aspektů SIPVZ v letech 2001-2002, a dalšími partnery (VŠ, pedagogická centra a další);
- červené školy by měly dostat dotace v letech 2005-2006;
- dotace na software budou letos v omezeném rozsahu na specifické požadavky (např. CAD), vloni bylo 700 žádostí o výjimku;
- dodávky generálního dodavatele pro projekt III doběhnou dle smlouvy a další řešení bude v kompetenci školy;
- bude chybět zázemí rušených pedagogických center;
- školský a vzdělávací portál se bude realizovat nejspíše jako distribuované řešení, studie proveditelnosti ÚIV je ve stadiu interního připomínkování MŠMT;
- otázky standardu konektivity souvisejí i s jednáním o broadbandu.
V další diskusi i ostatní panelisté odpovídali na dotazy z pléna:
- objem prostředků na granty v rámci PIL: jde o 30 milionů Kč v průběhu pěti let (nelineárně)
- ŠOL má návštěvnost 600 přístupů denně, E-gram asi 350, TIB zhruba 200 (bohužel nejde o srovnatelné hodnoty);
- evidenční modul ŠOL Katedra používalo v pilotním provozu 15 škol, zatím devět ho bude provozovat komerčně, cena je pro školu 1000 Kč/100 žáků, pro rodiče 20-30 Kč za modul měsíčně.
(O aktuální situaci v SIPVZ a plánech pro její budoucnost připravuje podrobnější článek.)
V odpoledním programu pak následovaly další přednášky:
- Jan Wagner - Ty školské portály české - obsah bude publikován v samostatném článku;
- Ondřej Šteffl, SCIO, a Petr Mikšíček, Centrum moderního vzdělávání – Zkušenosti z pilotních projektů SIPVZ;
- Jana Slančíková, ZŠ Staré Město – Projektové dny ve výuce základní školy;
- Martin Grombiřík, Jednota školských informatiků - projekt Edunix.
Konference Elektronické vzdělávání – od budoucnosti ke školní současnosti byla první v řadě akcí, kde se jistě budou jednotlivé aspekty dalšího vývoje SIPVZ projednávat a určitě budou zatím nejasné oblasti zpřesňovány. Celostátní konference učitelů základních i středních škol POČÍTAČ VE ŠKOLE začíná ve středu 7. dubna v Novém Městě na Moravě. I zde budou pod záštitou odboru SIPVZ MŠMT prezentovat svá řešení pilotních projektů vybraní zástupci z jednotlivých krajů. Následuje Poškole 2004 v Sedmihorkách u Turnova od 24. dubna. Během měsíce bude doufejme o kus dál.
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat