redakce ČTK: Čtvrtina českých dětí vůbec nečte, další čtvrtina ale čte denně

čtvrtek 26. února 2004 ·

S dětským čtenářstvím malých Čechů to není tak špatné, jak si snad lidé myslí. I v době moderních technologií, počítačů či mobilních telefonů děti rády tráví čas s klasickou knihou. Čtvrtina dětí sice vůbec nečte, skoro celá čtvrtina zase naopak čte denně. Údaje pocházejí z rozsáhlého sociologického šetření, kterého se zúčastnily děti spolu s jedním z rodičů.

V mezinárodním kontextu čeští školáci patří k lepšímu průměru. Ze 40 zemí, kde se čtenářská gramotnost zjišťovala, skončili na 12. místě. Nejlepších výsledků dosáhly Švédsko, Nizozemsko, Británie, Bulharsko a Lotyšsko, první desítku doplňují Kanada, Litva, Maďarsko, USA a Itálie. Výzkum pořádaný Mezinárodní organizací pro hodnocení výsledků ve vzdělávání byl zveřejněn loni v dubnu, ten letošní se zpracovává. Na svých internetových stránkách to uvádí Ústav pro informace ve vzdělávání.

Mezinárodní průzkum pracoval s devítiletými žáky, šetření české agentury se zúčastnilo přes 1000 dětí ve věku deset až 14 let. Ve všech zemích si dívky vedly lépe než chlapci, ale Česká republika patří k zemím, v nichž byly rozdíly mezi dívkami a chlapci nejmenší. Podle českého průzkumu více než polovinu dětí čtení baví. Sedm procent dětí tráví u knihy několik hodin denně.


Rodina je důležitější než škola

Průzkum ukázal, že z hlediska možnosti získat dítě pro čtení je dvakrát významnější rodina než škola. Stále sice existuje doporučená četba, ale mnozí učitelé i dnes chtějí znát jen obsahy děl. Neudělají při hodině prostor na povídání si s dětmi o jejich zážitcích z četby, míní Gabal. Přibližně čtvrtina škol podle průzkumu nedává dětem dostatečné podněty ke čtení.

Naopak čtvrtina rodičů alespoň jednou týdně se svým dítětem o četbě hovoří, což silně podporuje dětské čtenářství. Celkově průzkum prokázal, že častěji lze dětské čtenáře najít v rodinách, kde děti tráví více času společně s rodiči - povídáním a hraním. Sedmdesát procent dětí, s nimiž četli rodiče, když byly malé, čte dnes samostatně denně.

O tom, že české děti čtou méně než dříve, se mluví od 90. let a nástupu moderních technologií. Šetření ale ukázalo, že televize ani počítačové hry děti, které číst chtějí, od knihy neodvádějí. Lavinu zájmu o čtení v Česku vyvolaly překlady knih o Harry Potterovi. Přesně na den po čtyřech letech od vydání prvního dílu se ke čtenářům dostane 29. února pátý díl.


Fenomén Harry Potter

Možná i již vydané díly měly vliv na to, že nejoblíbenější druh dětské literatury v ČR je dobrodružná a fantasy. Dosud se v Česku prodalo 800 000 výtisků předchozích svazků série. Někteří kritici vyjadřují nespokojenost s tím, že jinak literárně nevzdělané děti ve velké míře hltají knihy s "čarodějnickou" tematikou. "To je nesmysl, i šetření prokázalo, že děti, které čtou Pottera, patří k těm, které čtou obecně," tvrdí Ivan Gabal z agentury Gabal Analysis & Consulting, která analýzu zpracovala. A malý čaroděj má tu moc přivést zatím nečtoucí dítě k literatuře - jeho síla je jistě větší než síla doporučené školní četby.

Příběhy Harryho Pottera považují odborníci za kvalitní literaturu, která může děti přilákat ke knihám a ke čtení. Tuto neděli se na pulty českých knihkupectví dostane již pátý díl knihy o čarodějnickém učni, který nese název Harry Potter a Fénixův řád. Mladé čtenáře však oslovují i jiné literárně zpracované příběhy. "Děti v knihách hledají odpovědi na své otázky, své problémy, často se chtějí s hrdinou identifikovat," řekla Jitka Řeháková z ústředí pražské Městské knihovny.

Podporovat děti ve čtení chce občanské sdružení Centrum Čítárna, jehož prezidentkou je manželka premiéra Viktorie Špidlová. "Děti dnes čtou čím dál méně," řekla při své návštěvě zápisu do první třídy na jedné pražské škole. Podle ní je dobře, že existuje literatura typu Harry Potter. "Je to dobrá literatura, není to žádný škvár," poznamenala. Myslí si, že takové knihy mohou děti přivést ke čtení.

Také František Brož z Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání knížky typu Harry Potter podporuje. "Je to literatura, která k četbě přivede nejen děti," poznamenal. Podle něj čtou děti stále, ale jiné tituly než dřív. "Už Otokar Březina si stěžoval, že děti nečtou. Od té doby si na to lidé stěžují pořád," uvedl.

Podle Jitky Řehákové se však dětem nelíbí jen Harry Potter, ale i jiná fantasy literatura. V knihovně si půjčují i naučnou literaturu, zejména z oblasti přírodních věd a chovatelství, dále knihy o sportu a sportovcích. Jejich výběr ovlivňuje i škola, takže mají zájem také o knihy zařazené mezi povinnou četbu. Někteří učitelé dětem stále předepisují tituly, které musí přečíst, jiní svým žákům nechávají vybrat z několika doporučených knih, uvedla Řeháková. "Je pěkné, když se učitel trochu seznámí se současnou dětskou literaturou a je schopen dát do seznamu povinné četby i něco z této oblasti," poznamenala.



redakce ČTK

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.