V těchto dnech končí na základních školách zápis žáků do budoucích 1. tříd. Jde o významnou událost v životě dítěte, ale i školy. V situaci, kdy kvůli populačnímu úbytku přichází k zápisu každý rok méně dětí, stává se zápis zároveň i bojem o žáky. Zvláště tam, kde je v místě více škol. Nebo na venkově, kde mnohé málotřídní školy bojují o přežití.
Boj o prvňáky
Na zápis se většina škol pečlivě připravuje. Přijetí budoucích žáků probíhá ve vyzdobených třídách, v příjemné atmosféře, pod vedením nejzkušenějších, nejčastěji budoucích třídních učitelek zapsaných dětí. Vlastní akt má formální a obsahovou stránku. První je naplněna úředním zápisem, potvrzujícím zájem rodičů i školy na budoucí spolupráci.
Některé školy v zájmu zajištění budoucí existence užívají nejrůznějších prostředků, kterými chtějí přilákat rodiče. Někde dokonce nabízejí rodičům za zapsání dítěte finanční odměnu, kterou hradí zřizovatel školy. Jinde zase lákají na nejrůznější zájmové aktivity nebo nadstandard v jazykové či sportovní přípravě. Jsou však také opačné tendence. Některé školy díky své speciální nabídce, všeobecně uznávané kvalitě nebo pěknému prostředí mají žáků přebytek. Zápis na takovou školu se pro rodiče stává prestižní záležitostí a pro úspěch jsou schopni stát před školou několik hodin před úředním zahájením zápisu.
Popsané extrémy jsou odrazem skutečnosti, že rodič není omezen v rozhodování, kam své dítě k zápisu přivede. To vede často k nerovnováze v počtu zapsaných dětí mezi školami v místě jejich větší koncentrace.
Vypovídací hodnota zápisu
Druhou stránkou zápisového aktu je zjištění školní zralosti přihlašovaného dítěte. Součástí zápisu je pohovor s dítětem, někde rozšířený o jednoduchý test. Forma zápisu a jeho obsah není stanoven a vychází z tradic školy a zkušeností učitelek, které jej provádějí. Všeobecně se ale sleduje schopnost dítěte komunikovat, kvalita jeho mluveného projevu, způsob držení tužky, rozpoznávání barev a další elementární dovednosti nutné pro bezproblémový vstup do školy.
Je však zápis dostatečný k rozhodnutí o školní zralosti? Dítě, většinou vystresované z nového prostředí a pozornosti, která je mu ze všech stran prokazována, se projeví zcela nečekaně a nepřirozeně. To může zkreslit závěr, který ze zápisu vyplyne. Aby se takovým přehmatům předešlo, účastní se na řadě škol zápisu psycholog, výchovný poradce, někde i dětský lékař, se kterým rodiče i učitelé případné problémy mohou na místě konzultovat. Ve sporných případech škola doporučuje rodičům návštěvu speciálních zařízení, jako jsou logopedické poradny při špatné výslovnosti, nebo lékaře, při zjištěných zdravotních problémech dítěte.
Odklady školní docházky
Každoročně se zvyšuje počet dětí, kterým je z různých důvodů doporučen odklad školní docházky. Rozhodují o něm, na žádost rodičů, pedagogické a psychologické poradny nebo lékař. Je pravda, že většině dětí roční odklad povinné školní docházky prospěje. Další rok jim umožní dozrát, fyzicky zesílit.
Pokud ale dítě trpí závažnější zdravotní či psychickou poruchou, odklad jeho potíže nevyřeší a je třeba hledat jiné cesty vzdělávání takto postiženého dítěte. Navíc děti o rok či o dva starší než spolužáci se stávají ve třídách základní školy často problémovými žáky. Množí se nářky učitelek prvních tříd o nevyrovnanosti zapsaných dětí. Postupně se ztrácí přípravná role mateřských škol, které dnes řada dětí vůbec nenavštěvuje, a příprava samotnými rodiči je nedostatečná nebo také žádná.
Zápisem proces vstupu do prvé třídy začíná, ale nekončí. Je skutečností, že dosažený věk není vstupenkou do školy. Hlavním kritériem je jeho školní zralost. Tu nemůže posoudit několikaminutový rozhovor či krátký test při zápisu. U dětí, které mají potíže a určitým způsobem ve vývoji za ostatními dětmi zaostávají, má významné slovo dětský lékař a speciální pedagog nebo psycholog. Významnou roli zde hrají pedagogicko-psychologické poradny, na které se mohou rodiče sami nebo prostřednictvím předškolních zařízení obrátit. Zde s dětmi odborníci provedou speciální testy a na základě jejich výsledků doporučí rodičům řešení. Konečné slovo v rozhodování o odkladu školní docházky mají rodiče.
Role rodičů v přípravě na školu
Na školu je třeba děti soustavně připravovat, a to doslova od narození. Nejde o to, aby rodiče své děti v přípravě na školu dopředu učili. Spíše jde o běžné návyky a schopnosti. Měli by děti naučit pořádku, samostatnosti, disciplíně a dennímu řádu. Mezi samozřejmé dovednosti patří schopnost dětí obléci se, postarat se o své věci. Ale také samostatně se vyjadřovat, správně mluvit. Právě tady mají mnohé nastupující děti největší potíže.
Zápis do školy je velkou událostí v životě dítěte. Jde o jeho prvý samostatný životní krok. Zodpovědnost rodičů je v tom, že za dítě rozhodnou, do které z okolních škol své dítě zapíší. V rozhodování jim nejvíce pomůže osobní návštěva blízké školy. Dnes lze hodně najít i na internetových stránkách jednotlivých škol, nebo si přečíst výroční nebo inspekční zprávy dostupné na obecních či městských úřadech. Konečné rozhodnutí je ale na rodičích. Oni mají navíc v ruce klíč k úspěšnému školnímu nástupu dítěte. Tím, jak svého syna či dceru psychicky i fakticky připraví na změnu, která v jejich životě od 1. září nastane.
Oldřich Suchoradský
0 komentářů:
Okomentovat