Kamil Kopecký: E-learningový systém řízeného vzdělávaní Unifor

čtvrtek 29. ledna 2004 ·

V poslední době lze zaznamenat rozvoj distančního vzdělávání s podporou e-learningu. V souvislosti s rozšiřováním tohoto trendu pak vzniká množství learning management systems (tzv. LMS) – čili systémů řízeného vzdělávání. Systém Unifor byl vyvíjen ve spolupráci s Fakultou tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Tyto systémy si lze představit jako internetové programy s propracovanou databází a množstvím komunikačních nástrojů, zjednodušeně je lze označit také jako „virtuální školy“. Pro potřeby našeho textu chápeme e-learning jako „jakékoli používání elektronických prostředků ve vzdělávání, realizované zejména pomocí Internetu“.

Jednoduché i rozvinuté podoby LMS lze nalézt v celé České republice, vývojem těchto systémů se zabývají například firmy Kontis, Rentel, Trusk Solution, eDoceo, Net University a mnohé další. V tomto textu se budeme zabývat systémem Unifor posledně jmenované firmy Net University, s. r. o.

Systém Unifor byl vyvíjen ve spolupráci s Fakultou tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Jeho první „křest ohněm“ proběhl při ověřování projektu Kariérní postup učitelů (KARPO). V současnosti je systém Unifor využíván k distančnímu studiu v univerzitním prostředí, pro další vzdělávání již aprobovaných učitelů, ale i pro studium pracovníků mateřských škol. Aktuálně vytváříme také kurz pro učitele českého jazyka (se zaměřením na multimedia, výukové programy apod.).



Praktické zkušenosti

Pro ilustraci práce se systémem Unifor bychom rádi využili zkušeností, které jsme získali při tutorování (řízené studium za pomoci tutora – učitele, ale i manažera studia) kurzu Další vzdělávání pracovníků předškolních zařízení, tedy ředitelů/ek mateřských škol. Na úvod je třeba říci, že cílová skupina žáků neměla do té doby s e-learningovým vzděláváním po internetu žádné zkušenosti.

Vstupní tutoriál (úvodní seminář) absolvovalo 20 ředitelek mateřských škol koncem září 2003. Tutoriál byl pro ředitelky velmi náročný, na jedné straně učil studující získat nutné technické dovednosti pro práci s LMS Unifor, na druhé straně byl náročný i co do obsahu studovaných disciplín. Mnohé studentky pak komentovaly tutoriál jako „děsnou nalejvárnu“, po necelém měsíci studia však zjistily, že samotná práce s LMS Unifor není tak náročná, jak předpokládaly. Velkou výhodou systému Unifor je jeho intuitivní ovládání, logické strukturování distančních textů, bohaté komunikační rozhraní, stejně jako dobře zvládnuté rozhraní tutorské. Co to v praxi znamená? Unifor se skládá ze dvou základních výukových rozhraní – části pro studenty a části pro tutory.


Strana studentská

Co se týče studentské části, ústřední úlohu pro studenta hraje distanční text. Ten obsahuje graficky přívětivé a návodné distanční ikony, které umožňují snadnou orientaci v textu. Mnohé ikony jsou také interaktivní – umožňují například odpovídat na zadané úkoly, posílat tutorům závěrečné práce apod. Součástí studentského rozhraní je mimo jiné i tzv. osobní stránka studenta, nejdůležitějším nástrojem studenta jsou pak interkom (komunikační ústředna) a diskusní fóra.

Mnozí studenti zpočátku nezvládli např. odesílání úloh (klasické textové úlohy či úlohy přiložené v příloze), pomocí diskusí, e-mailu a telefonu však velmi rychle pochopili princip odesílání a v současnosti jim již technická stránka studia nečiní problémy. Ty jim naopak činí mnohdy náročné, ale kvalitní studium – pod vedením zkušených tutorů jsou totiž nuceni plnit v termínech své studijní povinnosti, zvládat náročné i méně náročné úlohy – ale nebojte se, na vše mají dostatek času. Studium lze také dle individuálních možností a se svolím tutora prodloužit.

Strana učitelská

Druhá část Uniforu je určena pro učitele – manažery studia, tzv. tutory. V této části mají příslušní učitelé možnost sledovat činnost své třídy. Mohou hodnotit zasílané úkoly, přidělovat studentům kredity, sledovat jejich práci (např. kolik času strávili studenti studiem v Uniforu), pomáhat studujícím řešit úkoly, nechat si například vygenerovat procentuelní úspěšnost studentů v rámci třídy, zkrátka a dobře řídit a vést své svěřence.



V současnosti je Unifor kvalitativně vylepšován dle stále rostoucích nároků studentů i učitelů. Více o Uniforu a realizovaných kurzech naleznete na www.net-university.cz . Máte-li s Uniforem nějaké zkušenosti, ať již pozitivní či negativní, přispějte do diskusního fóra.

Jakékoli technologie, kterých využíváme ve studiu, vždy zůstanou nástroji, s jejichž pomocí bychom měli lépe dosáhnout zvolených studijních cílů. Nikdy by se neměly stát cílem studia a nikdy nemohou vytlačit z procesu vzdělávání učitele. E-learning je tedy technologie, která nám pomáhá studovat levně a na velké vzdálenosti takové předměty, které nemůžeme studovat v našem regionu. Také je to technologie, která působí na více smyslů (je multimediální), úměrně svým vlastnostem motivuje, umožňuje komunikovat na velké vzdálenosti. E-learning bez živých učitelů a žáků by byl jen nelogickou databází mrtvých informací.



Kamil Kopecký

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.