Václav Bělík: Motivační náměty v zeměpisu

pondělí 1. prosince 2003 ·

Zeměpis bývá někdy označován jako neoblíbený předmět. Je na pedagogovi, aby použil správné techniky pro vyprovokování zájmu studentů. Bohužel, spousty učitelů právě na motivaci žáků pozapomínají. Nabízím zde několik konkrétních motivačních činností, které používám přímo v hodinách zeměpisu. Pojem motivace pochází z latinského slova MOVERE, které znamená hýbati se. Motivace znamená souhrn hybných činitelů, které jedince podněcují k aktivitě v činnostech, učení a osobnosti. Hybným činitelem rozumíme takové skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal nebo nekonal. Můžeme ji také definovat jako proces vyvolávání a udržování současně regulování aktivity. Pojem motivace zahrnuje vnější pobídky a cíle a vnitřní motivy (zdroje). Činitel, který vzbuzuje chování a zároveň ho řídí, se nazývá MOTIV - každé specifické snažení k určitému cíli bez ohledu na to, jak bylo vyvoláno.


Demotivace a motivace

V první řadě je nutno se zmínit o tzv. demotivaci. Netýká se přímo vzdělávacího procesu, obsahuje úvod hodiny, kdy přichází učitel do výuky a musí přeorientovat žáky z přestávky, kdy žáci psychicky relaxují, do výuky. Jednoduchou pomůckou je několikavteřinový proces pozdravu, kdy všichni žáci ztichnou a vyslechnou si náplň hodiny.

Hned poté může následovat samotný proces motivační. Příprava na tuto práci je časově náročná, ale přináší vysoké výsledky. Každý žák má jistou primární motivaci pro školní výuku vrozenou a částečně danou sociálním prostředím. Některým žákům tento druh motivace pro kvalitní přístup k výuce stačí. Ti ostatní potřebují vnější motivaci – sekundární.
Na motivaci k učení působí příznivě již to, když žák není odsouzen k pasivní roli diváka a posluchače, ale naopak má možnost vlastní výraznější aktivity. Tím myslím i aktivní přístup k samotnému vytváření motivačních technik. Děti se raději učí zeměpisu hravou formou než direktivním opakováním. Sami tak mohou vytvářet např. hry, doplňovačky, křížovky, puzzle, pexesa a včleňovat do nich své kreativní projevy motivace.


Motivační techniky

Doplňovačky:

Tato doplňovačka je obsahově velmi jednoduchá, složitost si neklade za cíl. K jejímu vytvoření mi pomohl textový editor a postupné úpravy tabulky. Stavba otázek musí být jednoznačná a výstižná a alespoň jedna z nich musí donutit žáka pracovat s atlasem, mapou či jinou geografickou pomůckou. Důležité je si stanovit klíčové slovo do tajenky a dle něj tvořit otázky vztahující se k současně probíranému učivu. Pro zjednodušení je vhodné, aby tajenka tvořila úvodní písmena doplňovačky:

1. Napište jméno moře, které se rozkládá mezi Řeckem a Tureckem.
2. Napište jméno „papežského“ státu na Apeninském poloostrově.
3. Napište název našeho jižního souseda.
4. Napište hlavní město Norska.
5. Napište hlavní město Francie.
6. Kterého státu je hlavním městem Tirana?


Pexeso:

Uvedený příklad malého pexesa je pro školní výuku až zbytečně časově náročný na přípravu. Pomocí programu MS Word si musíme připravit tabulku o stranách se stejnou velikostí a ty poskytneme pro samostatnou dětem jako domácí úkol.

Varianty:

  • Na kartičkách jsou obrázky vztahující se k zeměpisu.
  • Na jedné kartičce je obrázek a na druhé popisek obrázku. Například 1. vlajka ČR a 2. nápis Česká republika
  • Na jedné kartičce je otázka a na druhé odpověď.


Puzzle:

Z pohledu párového vyučování dáme do dvojice rozstříhanou mapu a žáci ji skládají nebo sami kreslí a následně stříhají mapy či jiné obrazce pro ostatní dvojice. Můžeme vytvářet tvary zemí připevněné na magnetkách a na magnetické tabuli skládat požadované tvary. Je zde velký prostor pro samostatnou tvůrčí práci žáků.

Osmisměrka:

Osmisměrka je časově nejnáročnější motivační pomůcka v zeměpisu. V MS Word si vytvoříme tabulku. Do ní vepíšeme všemi směry pojmy vztahující se k probírané látce a do zbylých volných políček písmenka námi požadované tajenky. Nakopírujeme a rozdáme.

EVROPA, SOB, BRNO, RAKOUSKO, ANTARKTIDA, AMERIKA, ASIE, RUSKO, PULA, IND, OSLO, ALJAŠKA, AMUR, NORSKO, PAŘÍŽ, URAL, ROD, CHEB, ITAL, FR, H, NOR, AŠ, SPA, HRAD, PAD, IT, UN, INN


Hra Milionář:

Otázky stylu milionáře mohou vytvářet nabídku správných odpovědí. Můžeme však i použít metodu více správných odpovědí nebo žádné správné odpovědi. Musíme si být vědomi, že otázky mají povahu motivačních, tudíž nesmějí svou náročností odradit ty méně nadané či nemotivované žáky, ba přímo naopak.

Příklad:

Otázka za známku 5

  • Ve kterém světadílu se nachází ČR?

Otázka za známku 4

  • Jak se nazývá hlavní město ČR?

Otázka za známku 3

  • S kolika státy sousedí ČR?

Otázka za známku 2

  • Kolik obyvatel má ČR?

Otázka za 1

  • Kolik má ČR krajů a vyjmenuj.

Několik slov závěrem

Předchozí text a obrázky si nekladou za cíl úplné vyčerpání motivačních postupů, ale snaží se postihnout právě ty krátkodobé aktivizační metody, u kterých je zapojen každý žák. Nabízím zde pět činností, kterými mohou učitelé zaměstnat své žáky při práci doma i v průběhu vyučovacího procesu. Nenabízím jejich konkrétní zásobník, ten si upravuje každý učitel sám dle míry zvládnutého učiva a časových možností.

Člověk má radost jak ze samotné činnosti, tak z jejích výsledků, z toho, že se mu podařila. Dobrý výsledek, úspěch v činnosti je pro žáka odměnou a zároveň dokladem toho, že překonal překážky a obtíže, že prokázal pozitivní vlastnosti, schopnosti a dovednosti, vůli a charakter. Úspěch zvyšuje sebehodnocení, sebevědomí, žákovu jistotu a zároveň stoupá motivace pro tu činnost, která vedla k úspěchu.

Václav Bělík

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.