Lucie Hučínová: Na rámcové vzdělávací programy hlava nehlava

středa 3. prosince 2003 ·

Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Neměl by to ale dělat tak okatě jako Radek Sárközi ve svém článku Tajemství rámcově vzdělávacích programů. Na tvorbě a oponentuře rámcových vzdělávacích programů ve skutečnosti spolupracují učitelé a odborníci z vysokých škol a VÚP má do CIA zatím ještě dosti daleko. Věřím, že každý, kdo si přečetl článek pana Sárköziho, a zdůrazňuji, skutečně zná současně platné učební dokumenty a podíval se někdy na internetové stránky Výzkumného ústavu pedagogického, zalapal po dechu stejně jako já. Říká autorovi článku něco slovo konstruktivnost nebo argumentace?

Jsem přesvědčena o tom, že bychom neměli zůstat u bulvárních polopravd, ale měli se zajímat i o informace méně pompézní, méně bulvární, a proto pro některé méně přitažlivé, zato objektivnější.


Kauza první – rámcové vzdělávací programy

Začněme nejprve činností Výzkumného ústavu pedagogického. Ve svém článku autor tvrdí, že při tvorbě osnov měl každý předmět na starosti jeden zaměstnanec, který bez širší konzultace s učitelskou veřejností a veřejné oponentury prostě něco napsal. Podobně se to má údajně i s rámcovými vzdělávacími programy.

Jak v případě osnov, tak i u RVP vznikají příslušné texty v přímé spolupráci s učiteli z vysokých škol a dalšími odborníky v oboru a v případě RVP pro gymnaziální vzdělávání byly vytvořeny i pracovní skupiny učitelů z celé republiky, kteří se na dokumentu přímo podíleli. Zapojeny byly nejrůznější školské asociace a jak u RVP pro základní vzdělávání, tak ještě masivněji u RVP pro gymnaziální vzdělávání byla otevřena veřejná diskuse. Stejně tomu bude u přepracované verze RVP ZV, jakmile bude ministerstvem školství odsouhlasena (pravděpodobně na přelomu roku). V současné době jsou texty předchozí verze RVP ZV a první pracovní verze k dispozici na internetových stránkách VÚP. Je pravda, že rodiče a žáci nebyli v připomínkovém řízení osloveni přímo, což vnímám jako pravděpodobně jedinou konstruktivní připomínku autora. Pokud se ovšem někdo z rodičovské nebo žákovské veřejnosti zapojí do připomínkového řízení, bude samozřejmě brán v potaz.

A co s formátem PDF, na který si pan Sárközi tolik stěžuje a v kterém je dokument RVP GV zveřejněn? Zcela běžně se texty podobné povahy zveřejňují tímto způsobem, formát PDF totiž zachovává grafiku textu. Nutné je ovšem umět nainstalovat příslušnou verzi programu Acrobat, která je volně ke stažení na našich stránkách hned vedle textu dokumentu.

Ponaučení první tedy zní: více informační gramotnosti!


Kauza druhá – pilotní školy a ZŠ Londýnská

Nejprve přesná čísla – školní vzdělávací program vytvořilo za jeden rok pilotáže 27 z 56 škol. Většina škol se přitom shodla na tom, že jeden rok je na tvorbu ŠVP málo, a z toho plyne také to, že některé školy program dokončit nestačily. Dnes má každá pilotní škola svého konzultanta z VÚP, který s nimi na další podobě ŠVP spolupracuje. U ZŠ Londýnská je nutné dodat něco, co už pan Sárközi neudělal – škola tímto způsobem učila již dávno před školním vzdělávacím programem. Pokud bychom se ale chtěli bavit o kvalitě samotného ŠVP této pilotní školy, nevystačíme asi jen s bulvarizujícími fragmenty z novin. Zajímavé je také to, že pan Sárközi už nezmiňuje ostatních 26 škol, z nichž mnohé ověřují některé prvky z RVP podle svého ŠVP velmi úspěšně.

Ponaučení druhé tedy zní: pozor na počty!


Kauza třetí – dějepis

Buďme struční. Pan Sárközi čte v novinách jen to, co se mu hodí. Jinak by totiž věděl, že jsme podstatu vzdělávacích oblastí (a speciálně koncepci dějepisu) několikrát opakovaně vysvětlovali v médiích, krom toho o integraci v rámcových vzdělávacích programech se lze dozvědět velmi podrobné informace na internetových stránkách VÚP.

Ponaučení třetí tedy zní: opakování matka moudrosti!


Nová „šumová“ realita

Jedno mne na článcích pana Sárköziho ale zaujme vždy. Je to jistá schopnost vypreparovat část reality, kterou popisují nejrůznější média, a vytvářet z ní realitu novou, vskutku existující již jen na základě předávaného šumu typu „jedna paní povídala“. Když se informace trochu ořežou, tu a tam pokroutí, něco se přidá a něco zase ubere, to by bylo, aby z toho něco nebylo! Ono totiž sledovat seriózně, jak se věci mají, je mnohem složitější.


Více o rámcových vzdělávacích programech na www.vuppraha.cz.


Lucie Hučínová

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.