Jan Baier: Matematika pro prvňáčky

středa 17. prosince 2003 ·

Přinášíme megarecenzi multimediální novinky, která je svým mimořádným rozsahem a rozpracováním vhodná nejen pro prvňáčky, ale již i pro žáky mateřských a speciálních škol. Množstvím slovních úloh z praktických životních situací navozuje u dětí nenásilným způsobem schopnost řešit nejprve jednodušší a později stále složitější matematické úkoly.

Mozek šestiletého dítěte je nastartován na absorbci obrovského množství externích informací, často vskutku revolučních objevů a poznání. Aby se potom ve všem to šedé zvrásněné vyznalo, musí přijít na pomoc něco, co pomůže získaná data roztřídit, přiřadit a využít. To něco může být zábavná a přitažlivá matematika, pokud ukážeme její krásu a praktické využití již malým dětem. Jako dobrý zdroj pestrých a vhodně volených činností pro takovou práci se jeví i CD-ROM Matematika pro prvňáčky z dílny Terasoftu.

Vše na cédéčku se točí kolem zvířátek. Je to vcelku logické. Zvířátka jsou malým dětem velmi blízká a tedy i vhodná jako dobrý motivační prvek. Například hned z úvodní obrazovky programu děti potěší rozpohybované slůně hrající si s počitadlem. Potom se zvídavý nebo zvídavá šikulka může těšit na celou řadu nejenom matematických úkolů, které komentuje s citem sobě vlastním paní Naďa Konvalinková.

Každému tématu předchází motivační část. Dramatizace ze života zvířátek zde dětem předkládá určitý problém a umožňuje pochopení předloženého tématu. Při složitějších úkolech přichází na pomoc i papoušek, který dle potřeby může daný úkol zopakovat. Následuje část věnovaná procvičování a zautomatizování početních operací. Je charakteristická a výjimečná množstvím rozličných činností (vkládání odpovídajících čísel, vymalovávání, přeskupování objektů, třídění předmětů, nebo třeba hledání rozdílů na obrázcích). Vše provází velké množství herních variant, do kterých dítě přímo zasahuje a pomáhá svými matematickými dovednostmi řešit daný problém.

Program je složen ze tří základních témat, samostatně je uvedeno geometrické učivo.


Čísla 1-5 jsou zaváděna pomocí motivačních pohádek s různými úkoly. Objevuje se v nich téma pýchy, neposlušnosti, následného trestu a nápravy. Zdá se mi, že zvlášť dnes, kdy spousta dětí nemá naprosto žádné mantinely svého chování, jsou daná témata velmi vhodná.


Číslo 1

V motivační části opička Lotynka dětem představí svůj domeček a poprosí je o spolupráci při jeho opravě. Dětí spravují jedno okýnko, jeden komín, atd. V dalších úkolech pak označují jeden předmět jedničkou, pokud jich najdou větší počet, označí je hvězdičkou. Logické pokračování řady předmětů děti odhalí v dalších několika úkolech. Někdy na ně čeká i dost zašmodrchaný příklad. Po úspěšném zvládnutí je připravena vymalovánka slona. Procvičení pojmů typu malý, velký, nejmenší, největší, úzký, široký,… v kombinaci s barvami je připraveno na závěr. Vše je časově neomezené, odpadá případný stres z nestihnutí úkolu.


Číslo 2

Nezbedný medvídek Lojzík zde potřebuje pomoci s opravou svých rozbitých hraček. Děti opraví dvě kola koloběžky, dvě oči médi, dvě panenčiny nožky atd. Z hlediska výchovného je na místě pokárání Lojzíka a jeho následné polepšení.

Dále děti čeká přiřazení čísel 1¨a 2 k pohádkovým obrázkům, vyjádření počtu předmětů na obrázcích čísly 1 a 2, umístění odpovídajícího počtu předmětů do obrázku (procvičení práce s myší – přesun objektu). A na závěr opět vymalovánka, tentokrát lva.


Číslo 3

Najednou jsme na zahrádce u kozy Lízy. Čekají nás obdobné úkoly jako v předešlé části, samozřejmě rozšířené o trojku. Navíc, a to je pro názornost i praxi vhodné, děti pracují s penězi, seřazují dle velikosti i barevného odstínu a vyjadřují určitý počet pomocí puntíků (abstrakce).


Číslo 4

Malý čáp Otík je popleta a pomoci mu mohou opět jenom děti. Opravují nezbedné obrázky (při opravě semaforu je obsažen prvek dopravní výchovy) a doplňují čísla vyjadřující počet puntíků na dominové kostce. Při počítání králíčků, kteří jsou ve dvou barvách, se úkoly vždy týkají všech králíčků. Úkol by se dal udělat obtížnějším variantou počítání zvlášť jedněch a zvlášť druhých – procvičení principu třídění.


Číslo 5

Slon Šimon pro děti připravil vybarvování daného počtu předmětů odpovídající barvou, skládání komínu z kostek (výběr pěti kostek ze sedmi), přiřazování číslic k puntíkům a při cvrnkání kuliček naplnění jamek požadovaným počtem kuliček.



Jan Baier

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.