Čeněk Rosecký: Historická čítanka a integrovaná výuka dějepisu

čtvrtek 27. listopadu 2003 ·

Nová historická čítanka z dílny odborných lektorů sdružení „Tvořivá škola“ je sborníkem vybraných pověstí a vyprávění doplněným zajímavostmi, otázkami k zamyšlení, testy, úkoly a odkazy na doporučenou literaturu. Texty jsou vytvořeny za účelem výuky čtení s porozuměním a položení základů povědomí o historii našeho národa. „Pan J. A. Komenský napsal před více než 350 lety: „Poznání dějepisu svého národa je nejkrásnější částí vzdělání.“ Na českých školách se dějepis našeho národa začal pravidelně vyučovat až od roku 1918. Za rakousko-uherské monarchie se český dějepis samostatně vyučovat na našich školách nesměl. Útržky z dějin českých zemí se tehdy vyučovaly nesouvisle pouze v rámci dějin rakouských…“ tak znějí úvodní slova pracovní historické čítanky, kterou pro integrovanou výuku žáků 4. a 5. tříd připravili odborní lektoři Tvořivé školy.


Rámcový vzdělávací program není hrozbou

Na tradičních říjnových dnech J. A. Komenského, které proběhly v Muzeu J. A. Komenského v Uherském Brodě, hovořil k problematice integrace dějepisu s přítomnými zástupci vedení škol ředitel odboru základního školství pan Karel Tomek. Jsem rád, že mohu touto cestou potvrdit, že účastníci, kteří se zapojili do diskuse, viděli danou problematiku stejně jako pan Táborský ve článku  Co ohrožuje kvalitní výuku dějepisu .

Integrace dějepisu v rámci oblasti Člověk a společnost skutečně není omezením a už vůbec ne likvidací jeho výuky, ale pozitivní změnou směřující k vyučování dějepisu v kontextu se současnými a budoucími potřebami našich dětí. Školám a učitelům dává připravovaná změna velké možnosti inovace vědecky překonaných, ve výuce však stále hojně praktikovaných receptivních metod výuky, jako je učení zpaměti a memorování faktů bez porozumění jejich smyslu a souvislostí. Záleží pouze na učitelích, zda dokáží prostor, který jim Rámcový vzdělávací program pro ZV otevírá, smysluplně využít. Na okraj podotýkám, že strach ze změny je přirozenou lidskou vlastností. Moudří lidé ovšem dokáží strach překonat a podívat se na novou věc s nadhledem, otevřeně a v kontextu se všemi souvislostmi. Je skutečně škoda, že členové Asociace učitelů dějepisu nebyli dnů J. A. Komenského v Uherském Brodě přítomni nebo se do diskuse nezapojili.


Čtení z nejstarších českých dějin

Na předmětném setkání byl rovněž poprvé prezentován nový metodický materiál, který vytvořili odborní lektoři sdružení Tvořivá škola a který vyšel v učitelském nakladatelství Nová škola v Brně. Jedná se o pracovní čítanku s názvem Čtení z nejstarších českých dějin určenou pro integrovanou výuku žáků 4. a 5. ročníků.

Historická čítanka je sborníkem vybraných pověstí a vyprávění doplněným zajímavostmi, otázkami k zamyšlení, testy, úkoly a odkazy na doporučenou literaturu. Texty jsou vytvořeny za účelem výuky čtení s porozuměním a položení základů povědomí o historii našeho národa. Publikaci provázejí líbivé a motivační ilustrace Mikoláše Alše. Materiál je připraven jako pomůcka pro rozvoj mezipředmětových vztahů. Lze jej použít při výuce dějepisu, čtení a výtvarné výchovy. Množství zařazených mapek dobře poslouží při výuce zeměpisu a se zařazenými číselnými osami je velmi vhodné pracovat při výuce matematiky. Část věnující se náboženství dávných Slovanů a příchodu Konstantina a Metoděje na Moravu může dobrý pedagog šikovně využít při úvodu k multikulturní výchově.

Z obsahu si dovoluji upozornit zejména na kapitoly Příchod Slovanů, Život starých Slovanů, Sámova říše, Ze starých pověstí českých, Velkomoravská říše, Život Slovanů v 9. století, České knížectví, Soběslav I., Románský sloh. V historické čítance bylo čerpáno z Kosmovy Kroniky české a z publikací: Hrnčíř, F., Obrázkové dějiny; Hora, P., Toulky českou minulostí; Sedláček, A., Historické pověsti lidu českého; Čornej, P., Ilustrované dějiny českých zemí.


Symbolická cena

Publikace je k dostání je za 32,- Kč, což umožňuje její zakoupení pro všechny žáky v konkrétní třídě. Objednat si ji můžete přímo v nakladatelství Nová škola. Jelikož je učebnice připravena již v souladu s RVP ZV, bude opatřena doložkou MŠMT ČR až po nabytí právní moci uvedeného dokumentu na jaře 2004. Do té doby je třeba k jejímu zakoupení motivovat rodiče žáků. Věřím, že i pro ně bude historická čítanka zajímavým a poučným čtením.

Celá pracovní čítanka je koncipována jako materiál určený k rozvoji uvědomění si naší národní tradice, k pěstování národní hrdosti a úcty vůči odkazu našich předků.


Poznámka: Pro výuku čtení s porozuměním vytvořili lektoři Tvořivé školy i ucelenou řadu Čítanek pro 1. stupeň škol se ZV spolu s Metodikou tvořivé práce s nimi.


Čeněk Rosecký

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.