Cílem projektu je zpracovat a hlavně prakticky ověřit metodiku výuky informatiky na 1. stupni ZŠ (postupně od 1. po 5. ročník). Projekt je připravován jako česko – slovenský a předpokládá tři různé formy účasti škol: tvořící, ověřující a spolupracující. Máte-li zájem, stále je možné se přihlásit.
Proč vyučovat informatiku již na 1. stupni? Z vlastní zkušenosti, ať již školní jako učitele nebo domácí jako rodiče, vím, že děti této věkové skupiny počítače velmi zajímají. Je to pro ně prostředek k zábavě i k seberealizaci. Pokud jim nenabídneme vhodný výukový software a hlavně tvůrčí nástroje, sklouznou pouze ke hrám či k samoúčelnému brouzdání internetem. V pozdějším věku je již těžko budeme přeučovat.
Naším cílem je najít vhodnou formu výuky, která by byla pro děti dostatečně motivující, vedla je ke schopnosti využít software podle potřeby, naučila je chápat podstatu práce s počítačem, vedla je k samostatné práci, ochotě sebevzdělávat se a hlavně tvořit.
Nyní navíc nastala příznivá výchozí situace: prakticky všechny školy již mají počítače s připojením k internetu a základní programové vybavení (Baltík byl součástí balíčku 30 programů, další výukové programy bude možno si letos koupit individuálně z dotace MŠMT). Mnohé menší školy možná uvažují, jak počítače využít.
Projekt Tvořivá informatika s Baltíkem je připravován jako česko – slovenský a předpokládá tři formy účasti škol:
- A. Škola tvořící, bude aktivně vytvářet metodiku a výukové materiály. Hodně bude záležet na konkrétních jednotlivcích z těchto škol, ale podmínkou zapojení bude i souhlas vedení škol. Komunikace týmu A-škol bude sice převážně elektronická, ale párkrát ročně bude třeba se sejít i osobně. Podmínkou je začít v následujícím školním roce výuku informatiky od 1. ročníku (lze realizovat jako kroužek).
- B. Škola ověřující, bude závazně ověřovat metodiku stanovenou školami typu A, a svými připomínkami a náměty tuto metodiku aktivně ovlivňovat.
- C. Škola spolupracující představuje nejvolnější a nejméně závaznou formu účasti. Škola bude podle vlastní úvahy zkoušet některé prvky metodiky, přizpůsobovat si ji pro ročníky, ve kterých ji bude chtít použít apod. Zavazuje se pouze k tomu, že cca jednou za půl roku zašle hodnocení své účasti v projektu (vyplní webový formulář na internetu).
První osobní kontakt slovenských i českých škol typu A zapojených do projektu se uskuteční ve dnech 21.-22. června v Trenčianských Teplicích. Další schůzka všech typů škol bude 30.-31.8. tamtéž. Zatímco na první schůzce se budou vytvářet základní materiály projektu, na druhé schůzce budou účastníci vyškoleni pro účast v projektu.
Jiří Sumbal
0 komentářů:
Okomentovat