Moodle je softwarový balík určený pro správu webových stránek a podporu výuky prostřednictvím on-line kurzů na webu. Je určen jak pro realizaci plně distanční výuky, tak pro podporu vyučování „tváří v tvář“ v tradičních školách všech stupňů – každý uživatel si zkrátka vybere, které z nabízených nástrojů chce využívat. K dispozici je také v češtině a především zdarma.
Při začleňování informačních a komunikačních technologií (nadále ICT) do výuky a života školy vůbec vyvstává časem potřeba funkčního propojování technologiemi nabízených služeb. Funkční propojení komponent informačního a komunikačního prostředí školy, snadná a rychlá dostupnost informací používaných ve výuce a kompatibilita s různými formáty uchování dat jsou nutnou podmínkou efektivního využívání informačního systému školy.
Možným řešením tohoto požadavku jsou on-line vzdělávací systémy přístupné učitelům a žákům pomocí rozhraní dynamických WWW stránek. Tato prostředí v sobě většinou obsahují nástroje pro správu vzdělávacích kurzů (tzv. courseware), nástroje pro komunikaci uživatelů (diskusní fóra, e-mailové konference), kalendářové a plánovací nástroje, nástroje pro zpřístupnění učebních multimediálních materiálů a nástroje evaluační a diagnostické (on-line úkoly a testy).
Používání takovýchto systémů je vhodné nejen pro instituce zabývající se distančním vzděláváním. Výuka ve virtuálních třídách, které jsou základem těchto systémů, může být vhodným doplněním a rozšířením tradiční výuky ve škole, ať už v rámci povinné školní docházky nebo podpory mimoškolní činnosti žáků (on-line zájmové kroužky). Své místo mohou tyto systémy najít též v rovině organizace a řízení školy (webová nástěnka učitelského sboru, redakční portál školy) či spolupráce školy s rodiči (včetně možnosti spoluúčasti rodičů na výuce probíhající v takovém prostředí) nebo dalšími partnery (podpora školních projektů).
Jako příklad takových systémů jmenujme například WebCT (www.webct.com), BlackBoard (www.blackboard.com), LearningSpace (www.lotus.com) nebo Yahoo!Groups (www.groups.yahoo.com). Vzhledem k finančním možnostem českých škol je však zajímavé poohlédnout se po některé z volně šiřitelných aplikací s otevřeným kódem, které lze zdarma instalovat přímo na školním serveru. Jedná se zejména o aplikace na bázi PHP/MySQL. Množství z nich (např. Claroline classroom online, ClassWeb, PHPHomework, OpenCourse, CampusGPL a mnoho dalších) je dostupných například na www.hotscripts.com.
Jednou z takových volně šiřitelných aplikací je i Moodle.
Charakteristika prostředí Moodle
Moodle ("Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment" - modulové objektově orientované dynamické vzdělávací prostředí) je softwarový balík určený pro správu webových stránek a podporu výuky prostřednictvím on-line kurzů na WWW. Je vyvíjen rozrůstající se komunitou uživatelů z celého světa. Koordinátorem vývoje je Martin Dougiamas, doktorand na australské Curtin University (www.curtin.edu.au). První verze Moodle byla publikována 20. srpna 2002 a od té doby se nabízené funkce pravidelně rozšiřují.
Moodle je založen na konstruktivistickém přístupu jeho autorů k vyučování (Přístup zdůrazňující aktivitu a spolupráci žáků při učení. Odmítá předávání hotových poznatkových struktur učitelem, klade si za cíl vést žáky k vědomému a kritickému budování vlastních znalostí a postojů na základě vlastní činnosti.).
Je určen jak pro realizaci plně distanční výuky na internetu, tak pro podporu vyučování „tváří v tvář“ v tradičních školách všech stupňů.
Velkou předností je zabudování vícejazyčné podpory s možností překladu textů přímo přes rozhraní WWW. V době psaní tohoto článku je Moodle přeložen do 25 jazyků včetně češtiny a slovenštiny. Na výběr je rovněž celá řada barevných motivů stránek s možností tvorby vlastních (vhodné pro vizuální začlenění do stávajících stránek školy).
Výuka v Moodle probíhá v kurzech, jejichž členění i obsah je plně v rukou učitele či učitelů. Kurzy mohou být vnitřně rozděleny do menších celků (témat nebo týdnů). Náplní kurzu je řada učitelem definovaných činností žáků. Pro podporu těchto činností jsou pro Moodle vyvíjeny relativně nezávislé moduly, z nichž učitel skládá svůj kurz.
Nástroje nabízené učiteli
Učitel připravuje pro žáky v kurzu učební materiály a testy, zadává úkoly, hodnotí je, odpovídá na dotazy žáků, připravuje diskusní fóra. Činnosti, jimiž žáci v kurzu procházejí, jsou v nynější verzi 1.0.8.1 založeny na těchto modulech:
-
Úkol (Assignment) – úkol je buď libovolná instrukce žákům (např. prostudujte materiály, rozmyslete si …), nebo je výsledkem úkolu soubor odesílaný žákem učiteli k hodnocení (např. nakreslený obrázek, zdrojový kód programu, projekt …). Alternativou je též úkol, na jehož hodnocení se podílejí sami žáci navzájem.
-
Hlasování (Choice) – žáci vybírají odpověď na učitelem položené hlasování. Výsledky mohou být tajné, anonymní či veřejné.
- Diskusní fórum (Discussion Forum) – příspěvky účastníků kurzu mohou být prohledávány, zobrazovány různým způsobem či hodnoceny. Fórum lze koncipovat jako sdělovací, výukové či plně otevřené. Vedle možných diskusí k jednotlivým probíraným tématům je součástí každého kurzu diskusní fórum Novinky (News) sloužící jako nástěnka s aktuálními informacemi a uzavřené fórum učitelů kurzu.
- Písemná práce (Journal) – text, na kterém pracují žáci na základě připomínek učitele. Vychází z tradice psaní esejí rozšířené zejména v angloamerickém školství.
- Test (Quiz) – učitel používá a upravuje databázi testových otázek setříděných do různých kategorií, z nichž kompiluje on-line test. Otázky mohou být s právě jednou čí více správnými odpověďmi (s různou měrou správnosti odpovědi vyjádřenou v procentech z maximálního počtu bodů za danou otázku). Podporovány jsou výběrové Ano/Ne odpovědi, výběrové odpovědi z definované sady nebo odpovědi tvořené (např. doplňování chybějícího slova či písmene – řekněme i/y). Součástí otázek mohou být i obrázky.
- Zdroj (Resource) – libovolný učební materiál ve formě textu, HTML, URL, přiloženého souboru libovolného formátu, uloženém ve vestavěném Správci souborů či odkazu na literaturu.
- Dotazník (Survey) – součástí nynější verze Moodle je sada standardizovaných dotazníků (ATTLS, COLLES) zaměřených na zjišťování postojů žáků k myšlení a učení se a k práci ve virtuálních vzdělávacích systémech. Do budoucna se počítá s možností vložení vlastního dotazníku.
Nástroje nabízené žákům
Učení se v Moodle spočívá v aktivní účasti žáků na zadaných úkolech, přispívání do diskusních fór (v nichž je kladen důraz na schopnost vyjadřovat a argumenty podporovat své myšlenky). Všechny činnosti (čtení zdrojů, odevzdávání úkolů, přispívání do diskusních fór) jsou zaznamenávány do protokolů, z nichž lze vysledovat řadu věcí (např. četnost návštěv kurzu apod.).
Příjemné uživatelské a přehledné rozhraní (mj. WYSIWYG editor) neklade zvláštní požadavky na zkušenosti žáků s používáním ICT. Orientaci v kurzu usnadňují informace o aktivitách v kurzu od posledního přihlášení žáka i profily všech uživatelů. Profil uživatele obsahuje fotografii, kontaktní a osobní údaje, čas posledního přístupu, popis uživatele, seznam jeho diskusních příspěvků aj.
Technické informace
Moodle je volně šiřitelný software (ve významu GNU Public License) s otevřeným kódem. Běží na Unix, Linux, Windows, Mac OS X, Netware a na jakémkoliv dalším systému, který podporuje PHP. Data jsou ukládána v jediné databázi (největší podpora pro MySQL a PostgreSQL, nicméně lze použít i Oracle, Access, Interbase, ODBC atd.).
Moodle nemá žádné speciální požadavky na použitý prohlížeč webových stránek.
Instalační balík obsahující i dokumentaci, manuál učitele, manuál vývojáře a pokyny k instalaci je možno stáhnout na http://moodle.org.
Vlastnosti systému si mohou zájemci vyzkoušet v demonstračním kurzu na http://kraken.pedf.cuni.cz/moodle.
Literatura
Dougiamas, M. Moodle Documentation [online]. [cit. 28. 3. 2003]. Dostupné na http://moodle.org/doc.
Zdrojem tohoto článku je sborník konference POŠKOLE 2003, kde byl příspěvek přednesen.
David Mudrák
0 komentářů:
Okomentovat