Srovnání pozornosti, která je výuce s ICT věnována u nás a ve světě, je velmi poučné, i když leckdy vzbudí závist. V Německu je podpora (nejen státní) poskytována jak plošně, tak specificky v jednotlivých spolkových zemích a již několik let přináší skutečné výsledky.
V dubnu 2001 vláda ČR schválila dokument Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ), jehož součástí má být vybavení všech škol v ČR počítači a přístupem na internet. Průběh lze posoudit na stránkách MŠMT www.e-gram.cz a dalších realizátorů této politiky.
Pokusíme se podívat na to, jak využívání ICT ve výuce řeší v jiných zemích a jaká podpora je školám poskytována. Odkazy na většinu vzdělávacích portálů lze najít v Odkazníku Učitelského spomocníka. Anglicky psané portály asi většina učitelů zná, připomeneme zde jen vícejazyčný European Schoolnet. Budeme se věnovat hlavně situaci v sousedním Německu (bývalá NDR je nám v mnohém podobná) a dalších zemích německy hovořících.
Německo se s podporou státu, ministerstev jednotlivých spolkových zemí i soukromého sektoru začalo oficiálně využíváním ICT ve výuce zabývat v roce 1996, přesto tam společnost Schulen ans Netz e.V. (dále v textu SAN) a německý Telekom AG. odvedly pěkný kus práce. Dobře si spočítali, že (ICT) vzdělání mládeže se jim vyplatí. Společnost SAN e.V. a její vzdělávací portál je pro učitele skutečnou a konkrétní pomocí, o řadě dalších tématických portálů nemluvě. Pro nás trochu nezvykle působí fakt, že se speciální pozornost věnuje dívkám a učitelkám. Dobře je vyřešena distribuce (výukového) SW do škol. Zajímavý je projekt školení učitelů WEBLOTSEN (viz Zajímavosti Učitelského spomocníka 20. 1. 2003 a nový projekt IT Works.
„Německá varianta SIPVZ“ je blízká naší mentalitě a kromě toho existuje řada škol v příhraničních regionech, které aktivně s německými školami spolupracují.
Německé školy na internetu
15. října 2001 ukončil německý Telekom plošným zasíťováním 34 000 německých škol první velký cíl společnosti SAN, stanovený v roce 1996. Byl tím položen nutný základ pro další společnou práci. Školy byly vybaveny mimo jiné ISDN přípojkou a dostaly dobropis na příslušný internetový tarif a 50% příspěvek na nákup potřebného hardware. Největší význam má nyní rozvoj síťových platforem, které konkrétně podporují učitele při zvyšování kvalifikace, přípravě na vyučování a vedení výuky s využíváním ICT.
Takovou platformou je např. Lehrer-Online s cílem podporovat vyučující i studenty ve využívání nových médií (tento termín používají v Německu místo ICT). V centru zájmu stojí na jedné straně konkrétní výukové materiály pro praktické použití na různých formách a stupních škol (základní, střední a odborné), na druhé straně rozličné síťové nástroje, a to takovým způsobem, aby je vyučující mohli bez další přípravy pedagogicky smysluplně využít v každodenní praxi. Nechybí informace ani na taková témata jako jsou „Kompetence a nová média“ a „Právo a nová média“.
Díky vysoké spoluúčasti učitelů dává portál Lehrer-Online navíc dobrý přehled o využívání nových médií na všech stupních a typech škol. Jeho součástí je i virtuální pracovní prostředí Lo-Net. Má nyní 24 003 účastníků, z nich je 17 759 přihlášeno v celkem 1 168 různých skupinách. V 11 307 virtuálních třídách pracují učitelé se 142 359 žáky (údaje jsou týdně aktualizovány).
Pro nás trochu nezvyklé je, že se zvláštní pozornost věnuje ženám a dívkám. Speciální síť LeaNet je určena učitelkám a ženám zabývajícím se vzděláváním. LizzyNet je nekomerční, pedagogicky vedená online komunita určená dívkám a mladým ženám od 12 do 20 let, má nyní 22 483 účastnic. Její součástí jsou kromě magazínu online kurzy (např. HTML, obrázky pro web, Flash, DreamweaverMX, online rešerše), registrace je bezplatná i pro dívky z jiných zemí než Německo.
Speciální nabídku pro první stupeň základních škol představuje Primolo, pozornost si zaslouží zejména generátor domovských stránek, který je vytvořen specielně pro tuto věkovou skupinu.
Surfcheck-Online je bezplatný kurz (registrace je zdarma) pro využívaní internetu, vhodný pro školu (připojeny jsou didaktické informacemi pro učitele) i samostudium. Obsahuje základní informace – přístup na internet a používání prohlížeče (včetně otázek bezpečnosti), služby (e-mail, chat, newsgroups) a co vše lze na síti najít. Všechny pojmy včetně technických detailů jsou přehledně a srozumitelně vysvětleny (text, obrázky, video). Podrobnější vysvětlení odborných termínů lze získat kdykoliv pouhým kliknutím díky připojenému glosáři. Jednotlivé kapitoly jsou doplněny testem znalostí s vyhodnocením. Po úspěšném absolvování závěrečného testu získá účastník jakýsi řidičský průkaz pro internet - „Surfschein“ Všechny online-služby jsou k dispozici bezplatně.
IT Works
Společnost SAN si uvědomuje, že instalace a administrace počítačů představují pro učitele dlouhé hodiny práce, za které nebývají vůbec odměněni, a že by učitelé měli mít možnost soustředit se na pedagogickou stránku své práce. Proto se snaží najít taková technická a organizační řešení, která umožní co nejjednodušší způsob využití počítačů ve školách.
Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum (Das Bundesministerium für Bildung und Forschung ) proto vypsalo soutěž na téma „Systémové řešení využívání počítačů ve školském vzdělávání“. Pracovníci ze školství a IT odborníci navrhují společně koncepty pro školní infrastrukturu, řízení a administrativu a služby. Součástí projektu IT Works by měl být také přístup ke školním serverům z domova, umožňující přípravu na vyučování a vypracování domácích úkolů. 2. 12. 2002 zveřejnila porota BMBF svá doporučení k realizaci čtyř vítězných projektů, další podrobnosti najdete zde.
Do soutěže digita 2003 bylo letos nominováno 23 programů. Patří mezi ně i čtyři nabídky SAN e.V., jsou jimi Lehrer-Online, Lo-net, Primolo a LizzyNet. Hodnoceny budou SW programy a online nabídky pro výuku, které jsou vynikající jak po stránce didaktické, tak s ohledem na optimální využívání ICT.
Domovská stránka školy
Ve škole budoucnosti se domovská stránka školy stane jedním z hlavních kanálů pro správu školy a vyučující, díky níž se budou udržovat osobní vztahy s rodiči, žáky a okolím. Domovskou stránku lze z tohoto důvodu považovat za efektivní nástroj, který nabízí školní správě a učitelskému sboru možnost zprostředkovat novinky a informace o škole jako takové. Je zde mnoho různých hledisek, jak školní webovou stránku uspořádat, cíl je však všem společný. Otázku, jaký dojem vytváří domovská stránka o škole, si kdysi položilo evropské středisko "School Managers Centre". Na Lehrer-Online je uveřejněno několik zajímavých příkladů.
Na veletrhu vzdělávání v Kolíně nad Rýnem 19.-23. února 2002 se společnost Schulen ans Netz, e.V. představila v rámci přehlídky "Třída na internetu" (Klasse im Internet) vystoupeními od hudebních přes pódiové diskuse s prominenty a prezentace projektů až po workshopy. Na ploše 600 m2 bylo dost místa pro diskusní fórum, internetovou učebnu, ve které byly na počítačích i na pódiu prezentovány školní online projekty i VIP-lelkování pro nenáročné. Odborníci odpovídali učitelům na bezpočet otázek týkajících se didaktiky a metodiky s cílem posílit využívání nových médií ve výuce. Ohlas návštěvníků byl veliký. Na veletrhu vzdělávání v Norimberku 31. 3.-4. 4. 2003 získal první cenu jako nejlepší didaktický nástroj projekt Primolo a zvláštní cenu projekt LizzyNet.
Zdrojem tohoto článku je sborník konference Počítač na základní škole v Žďáru nad Sázavou, kde byl příspěvek přednesen.
Věra Suchánková
0 komentářů:
Okomentovat