Přemýšlíte, že byste se svými žáky pustili do realizace projektu, ale nevíte přesně jak? V článku najdete přehled typů projektů, popis jednotlivých postupových kroků a také rady, čeho se při přípravě držet, či naopak vyvarovat.
Charakteristika projektového vyučování
Projektové vyučování je jednou z forem výuky, kdy žáci komplexněji řeší větší problém, často přesahující jeden vyučovací předmět. Projekty svým rozsahem, počtem použitých prostředků, šíří záběru do předmětů spojují řešení teoretických školských úloh a skutečnou praxi. Žáci v projektu často objevují, jak věci spolu souvisejí a jak na první pohled zcela jasné řešení přináší nové otázky. Je vhodné spolupracovat s ostatními vyučujícími, používat více počítačových programů a samozřejmě největším vkladem je učitelův zápal pro věc, pochopení, schopnost komunikovat a nadhled.
Od běžných školních úloh se projekt liší hlavně časovou náročností, organizací práce, různorodostí a šíří zpracovávaných témat a mnohdy i společenským přínosem. Žáci pouze nememorují naučené, ale jsou nuceni sami vyhledávat informace, navrhovat postupy řešení, zkoumat, experimentovat, zapisovat a také nést odpovědnost za výsledky své práce. Ne vždy se žákům podaří projekt úspěšně dokončit a mnohdy ani v průběhu práce na projektu učitel neví, k jakých výsledkům žáci dospějí.
Dalším charakteristickým rysem je práce v týmech. Na rozdíl od běžné školské praxe, kde je spolupráce, nápověda a jiná pomoc nežádoucí, v projektovém vyučování je naopak jednou ze základních forem práce.
Příprava projektu proto vyžaduje od učitele více práce, výuka je zase naopak uvolněnější, pestřejší a zajímavější jak pro učitele, tak i pro žáky.
Pokud chcete zařadit projekt do své výuky, počítejte s tím, že snad jeho přípravou strávíte více času než nad přípravou běžné hodiny. Již svou povahou práce se projekt dosti vymyká běžné výuce. Žáci používají mnohem více materiálů, často spolupracují ve skupinách, obsah prací je velmi široký, výsledky práce často nejisté, hodnocení rozdílné. To vyžaduje důkladnější přípravu zadání, hlubší zamyšlení nad organizací výuky, materiálním a technickým zabezpečením i způsobem hodnocení a případně i dalším využitím výsledků projektu. Budete mnohem intenzivněji komunikovat s kolegy ve škole a často i mimo školu. Žáky je třeba na projekt důkladně připravit, nadchnout je a neustále motivovat. Ale přistupme k přípravě projektu systematiky.
Hlavní znaky projektu jsou:
-
žák dostane cílový úkol (čím by se měl zabývat a co by měl odevzdat)
-
žák navrhuje vlastní postup
-
žák zpracovává vlastní data
-
výsledek splnění zadání projektu záleží na
-
individualitě žáka
-
schopnostech žáka aplikovat znalosti
-
celkovém rozsahu znalostí možnosti programů
-
-
projekt ukáže schopnost žáka aplikovat znalosti při řešení praktické situace
-
na projekt je nutno vyčlenit delší časový úsek, aby žák měl dostatek času
-
vyhledat potřebné informace
-
zvolit vlastní postup
-
provést vlastní vypracování úkolu
-
Práce s projekty
1. Druhy projektů
Projekty můžeme dělit podle různých kritérií:
a) podle oborů
Jednooborový - téma je v rámci jednoho vyučovacího předmětu (oboru) – Vv, Hv, Čj, Ma, …
Př.: Plakát, pozvánka na koncert, povídka, statistika sledování televize, …
Víceoborový – téma se prolíná více předměty, Ze+Př+cizí jazyk, Tv+Vv, Př+Fy, Ch+Eko, …
Př.: Co se kde pěstuje, chová, příprava sportovního utkání, srovnání rychlostí dopravních prostředků a zvířat, mycí prostředky a příroda, …
b) Podle velikosti řešitelského týmu
Individuální - řešitelem projektu je žák.
Př.: Čtenářský deník, evidence hudebních skupin, PF, blahopřání, …
Skupinové – skupina žáků řeší svůj projekt. Skupiny mohou být dvoučlenné nebo i polovina třídy. Pro snadnější zvládání doporučujeme začít menšími skupinkami 3-4 žáků.
Př.: Příprava taháků, čím topit v domku, vnitřnosti žehličky, baterky, počítače, …
Třídní – třída jako celek řeší jeden společný projekt. V rámci třídy mohou vzniknout menší skupinky, které řeší dílčí problémy. Je třeba koordinovat důsledně práci všech skupinek a průběžně „smontovávat” celkový výtvor.
Př.: Třídní výlet, sběr bylin či druhotných surovin, třídní soutěže, zpěvník, hitparáda zpěváků, …
Školní – do projektu je zapojeno několik tříd a zpravidla několik učitelů. O těchto projektech by mělo vědět i vedení školy. Organizace je náročnější, ale sklizené ovoce je sladší.
Př.: Školní časopis, školní akademie nebo divadelní představení, katalog oblíbených míst pro třídní výlety, školní soutěže, …
Meziškolní – projektu se účastní několik škol. Pro komunikaci mezi školami se zpravidla používá elektronická pošta. Vhodnými se jeví družební školy, nejlépe z různých koutů republiky.
Př.: Porovnání regionů z různých pohledů - přírodní poměry, rostlinstvo či živočišstvo, historie, kuriozity, sportovní úspěchy, …
Mezinárodní – projekt řeší žáci z různých zemí světa. Mohou to být žáci dvou spolupracujících škol, pak je to obdoba meziškolních projektů nebo je vypsáno téma projektu a k jeho řešení se připojí kterákoliv škola.
Př.: Spring Day - žáci ZŠ i SŠ hledají a diskutují nad budoucností Evropy, The Globe - děti po celém světě sbírají pod vedením odborníků data o životním prostředí a o počasí, …
c) Podle způsobu zpracování
Řízený po krocích – projekt je dlouhodobý, učitel vysvětlí učivo a žáci zpracují na základě nabytých vědomostí část projektu, učitel vysvětlí další část, žáci vyřeší další část, …
Př.: Ekonomické zpracování výletu, po rozboru zadání žáci připraví polotovar tabulky, později upraví její vzhled, dále doplní vzorce, po probrání grafů přidají graf, …
Individuální – každý žák řeší projekt samostatně.
Př.: Pohádka, můj koníček, návrh hodnocení písemky, …
Týmový – projekt řeší žáci ve skupinách (malých i velkých).
Př.: Statistické vyhodnocení dotazníků, živočišná říše, významní rodáci, …
2. Téma projektu
a) Volba tématu
Lze volit jednotné téma pro všechny jednotlivce (skupiny) – plakát na výstavu, tabulky na vyhodnocení soutěží, …
Každá skupina bude zpracovávat jiné téma – podnebí, přírodní poměry, průmysl, zemědělství, historii v regionu, …
Týmy si vyberou své vlastní téma – přesto je dobré několik témat žákům nadhodit, jednak aby slabší měli z čeho vybírat, a pak aby i učitel o problematice něco věděl.
b) Zdroje témat
Využít aktuální dění ve společnosti (nejen v politice a sportu, ale spíše v hudbě, filmu, na naší „návsi“, …).
Využít zajímavosti či kuriozity z oboru (zvláště u odborných škol).
Nebojte se nechat zpracovávat žáky své koníčky, poznáte je z úplně jiné stránky a většinou je to poznání velmi příjemné.
Maximálně podporujte mezioborová témata, alespoň ze svých aprobačních předmětů. Většinou dá méně práce přesvědčit ke spolupráci sama sebe než kolegy ze sboru.
3. Tvorba zadání
Vycházejte z vlastní zkušenosti – vypracujte některé úlohy projektu sami.
Stanovte si cíle projektu – co chceme po žácích?
Příprava podkladů – existují a jsou žákům dostupné a srozumitelné?
Souhrn pomůcek – bylo by vhodné, kdyby byli žáci seznámeni s ovládáním všech pomůcek, které budou při řešení používat.
Stanovte pravidla spolupráce – co žáci mohou a co při řešení naopak nesmí.
Omezte rozsah projektu – a to nejen zdola, ale i shora. Žáci jsou schopni se do projektu tak zabrat, že na ostatní předměty „zanevřou“, což se projeví zpravidla sníženou známkou. Ale nejen kvůli tomu, žáci se mnohdy pustí do popisování nepodstatných detailů na úkor přehlednosti.
Způsob prezentace výsledků – v jaké formě a jakým způsobem budou žáci prezentovat výsledky.
Snažte se získat podporu kolegů (vedení) – zvláště u rozsáhlejších projektů, někdy vyžadujících i finanční podporu od školy, obce, podniku, …
Návrh hodnocení – současně se zadáním je třeba specifikovat konkrétní činnosti, které budou žáci provádět, a tedy i dovednosti, jejichž znalost by měli při řešení prokázat. Těm je vhodné přiřadit důležitost v rámci celého řešení, např. bodově.
4. Strategie přípravy žáků
Získejte žáky pro myšlenku zpracovávat projekt – žáci by měli být neustále motivováni, např. že si něco odnesou, že se mohou něčím pochlubit, že si vydělají, že se zvýrazní ve třídě, ve škole, …
Naučte (vy nebo informatik) žáky ovládat potřebný sw a hw – mají-li žáci zpracovat část projektu pomocí nějakého sw (hw), měl by učitel seznámit žáky s jeho ovládáním (mnohdy stačí jen naznačit, jindy ani to netřeba - digitální foťák, skener, …).
Spolupráce žáků v týmu – velmi důležitá část přípravy; žáci jsou v celém systému výuky většinou odkázáni sami na sebe a neumí pracovat v týmu, neumí si rozdělovat úkoly, koordinovat svou práci, efektivně si pomáhat, ba dokonce ani neumí vést diskusi – prosazovat své a ustupovat ze svých názorů, aniž by se porvali (a umíme to vůbec my dospělí?).
Co dál s projektem – jaké jsou další možnosti použití výsledků projektu (ve škole, městě, …).
5. Strategie řízení projektu
Každý žák dostane písemné zadání – důkladně rozebrat, odpadne spousta zbytečných dotazů typu: ”Jak dlouho na to máme?”, “A ty obrázky máme nakreslit?”, …
Stanovte postupné termíny – žáci, zvláště mladší si nedokážou rozložit práci tak, aby pracovali rovnoměrně, často nechávají vše na poslední chvíli.
Průběžně kontrolujte plnění úkolů – nejen kvůli tomu, aby se na projekt někteří nevykašlali, ale také kvůli zodpovídání průběžných dotazů či nepochopení, eventuálně neznalostí.
Stanovte si čas na všechny skupiny – nespoléhat na to, že lepší skupina to zvládne zcela sama, její členové se třeba jen potřebují ujistit, že postupují správně.
Důsledně dodržujte termíny plnění – žáci budou mít pocit, že se to nedá stihnout. Ale to je často motivuje k vyššímu výkonu. Dále je třeba si uvědomit, že výsledky nikdy nebudou stoprocentní, i kdyby na práci měli celý rok. Život je řada kompromisů, tentokrát mezi stanoveným časem a znalostmi týmu. Jen v mimořádných situacích odsuňte termín ukončení projektu (výpadky sítě, chřipkové prázdniny, …).
6. Prezentace výsledků
Snažte se zařadit na závěr každého projektu zhodnocení práce a prezentaci výsledků, kdy by každý (každá skupina) měl říct, co a jak vůbec zpracovával.
Výstavka prací - máte-li alespoň trochu možnost, vystavte nejlepší (nebo nejlépe všechny) řešení pro školní i neškolní veřejnost. Ideální je u počítačově zpracovaných řešení školní počítačová síť.
Výstupy hodnocení - hodnocení projektu skupin je poněkud odlišné od hodnocení jednotlivců. Protože členové skupin pracují společně, mohou si radit a pomáhat, je vhodné hodnotit skupiny jako celek. Výsledkem hodnocení může být jedna, ale také více známek.
Způsob hodnocení - požadovaným jevům pak přiřadíme odpovídající váhu např. počtem bodů a na závěr stanovíme klasifikační stupnici. Projekt hodnotí učitel ve spolupráci se žáky, kteří se mohou podílet na stanovení kritérií hodnocení. Občas zapojím i žáky do stanovování kriterií hodnocení. Z těchto přípravných úvah vytvořím (nebo žáci) v tabulkovém procesoru hodnotící tabulku.
Zdůvodnění hodnocení - by mělo být autorům řešení vysvětleno a zdůvodněno hodnocení.
7. Použitá literatura
Požadujte soupis použité literatury – jednak je to slušné vůči autorovi a jednak si kdokoliv může uvedené skutečnosti ověřit.
V seznamu stačí uvést název, autora, nakladatelství a rok a místo vydání.
Citáty z literatury – veďte žáky k tomu, aby pouze necitovali „moudré” myšlenky, ale aby uvedli i jejich autory.
Zdroje informací
Rambousek V. A kol.: Praktické činnosti s počítačem, Fortuna, Praha 1997.
Černochová M., Komrska T., Novák J.: Využití počítače při vyučování, Portál, Praha 1998.
www.spomocnik.cz – stránky oddělení informační technologie na Pedf UK v Praze.
www.omicron.felk.cvut.cz/~bobr/ – stránky Bořivoje Brdičky, věnované otázkám vtělování informačních technologií do výuky a života vůbec, obsahují i seznam mezinárodních projektů.
www.eun.org, www.iearn.org - evropské projekty.
Seminář pro učitele "Školní projekty", 18.-22. 8. 2003, Žďár nad Sázavou, organizuje pedagogické centrum (podrobnější informace včetně přihlášek na www.inforama.cz/projekty/ ).
Zdrojem tohoto článku je sborník konference Počítač na základní škole v Žďáru nad Sázavou, kde byl příspěvek přednesen.
Radek Maca
0 komentářů:
Okomentovat