Pořádání soutěže v tvorbě WWW stránek v obvodním měřítku se pro nás stalo již jarní tradicí. Postupně jsme vyzkoušeli tři modely takovéto soutěže. Každý byl postaven na jiných pravidlech a sledoval trochu jiný cíl, každý měl své přednosti a nedostatky. V letošním roce jsme soutěžící nechali pracovat doma a kladli co největší důraz na obsah stránek.
Ministerstvo školství vyhlašuje každoročně soutěže v programování v několika jazycích. Bohužel, celostátní soutěž v tvorbě webových prezentací, přestože je to pro žáky velmi atraktivní disciplína, podporována není. Na nižší úrovni (kraje nebo okresu) je možné tuto soutěž organizovat, ale bez finančního přispění MŠMT. Nám se však soutěž podařilo začlenit do bloku dalších počítačových soutěží (programování, práce s grafickým editorem, práce s textovým editorem), na jejichž organizaci finančně přispívá sponzor a potažmo i MŠMT.
V průběhu tří let jsme soutěž každoročně zopakovali a vždy použili jiný model organizace:
Model 2001
V roce 2001 proběhla soutěž klasickou formou: byly obeslány školy s pozvánkou a přihlášení žáci byli sezváni na určené dva soutěžní dny do počítačové učebny organizátora. Zde byl vytvořen časový prostor na zpracování WWW prezentace na dané, značně volné téma. Toto téma znělo: „Informační stránky zvoleného místa, zájmového kroužku, sportovního, či turistického oddílu“.
Žáci měli k dispozici předem anoncované programové vybavení. Zájemci mohli před soutěží dopravit do školy svůj oblíbený program, který byl za tímto účelem na dobu soutěže nainstalován. Grafiku mohli žáci využívat vlastní, donesenou, nebo si stáhnou obrázky z internetu.
Na slavnostní vyhlášení výsledků a předávání cen byli pozváni pouze výherci. Výsledky byly stejně jako v následujících ročnících prezentovány v místním tisku a na internetových stránkách školy společně s třemi nejlepšími pracemi.
Charakteristickým rysem tohoto „volného“ modelu soutěže bylo to, že si někteří žáci z internetu stáhli předpřipravená torza prezentací a pouze je vyplnili zadaným obsahem. Rozsah takto vzniklých webů byl velmi různorodý. Tento fakt porotě značně komplikoval hodnocení.
Model 2002
Po předchozích zkušenostech jsme v roce 2002 umožnili využívat pouze schválené datové podklady a jakékoliv donesené materiály papírové. Žáci tedy neměli na internet v průběhu soutěže přístup. Mohli však používat velkou databázi obrázků a textů k dané problematice, která byla za tímto účelem na lokální síti vytvořena. V roce 2002 zazněl tento úkol: „Zpracujte WWW stránky s námětem: hlavní města Evropy. Celou práci můžete pojmout jako malou encyklopedii“.
Výsledkem tohoto modelu soutěže byly stránky svým rozsahem menší než v roce 2001. Díla byla zajímavě pojatá, často však velmi podobná. Omezený časový prostor spolu se shodnými výchozími materiály neumožňoval u žáků plně uplatnit jejich nápaditost a počítačové dovednosti. Podrobný popis tohoto modelu soutěže je dostupný v článku Úskalí soutěže v tvorbě WWW stránek .
Důležitým rysem tohoto ročníku byla dopředu jasně definovaná hodnotící kritéria. Ta totiž soutěžícím prozradila mnohé o tom, jakým způsobem by stránky měli vytvářet. Stránky, které byly tímto modelem soutěže vytvořeny, měly jistá specifika. Za krátký časový úsek několika hodin nešlo vytvořit rozsáhlejší dílo, žáci většinou nestihli opatřit stránky interaktivní navigací (události onMouseOver, atd.). Vzhledem k jednotnému tématu nebylo možné příliš hodnotit kreativitu použitých textů.
Bylo zřejmé, že někteří soutěžící mají s tvorbou stránek bohaté zkušenosti. Jednotlivé prezentace se značně lišily a i díky jasným kriteriím bylo pro porotu hodnocení jednodušší (hodnocení je velmi obtížná, časově náročná a značně subjektivní záležitost). Hlavu zamotal porotě jeden soutěžící, který se nedržel jazyka HTML, ale představil stránky vytvořené technologií Macromedia Flash.
Model 2003
Po zkušenostech z předešlých ročníků jsme letos přistoupili ke změně pravidel. Úkolem soutěžících bylo vytvořit internetovou prezentaci na libovolné téma a umístit ji na veřejný internet. Předmětem prezentace mohlo být cokoliv – od třídních stránek přes firemní prezentaci až např. po seznamku. Volba tématu byla tedy plně v kompetenci soutěžícího.
Hlavní rozdíl oproti předchozím ročníkům spočíval v tom, že stránky mohli žáci vytvářet kdekoli a kdykoli. Nebyli tedy limitováni časem ani použitými materiály. Tomuto způsobu tvorby byla poupravena i kritéria hodnocení.
V předem stanovený den byly prezentace žáků staženy z internetu a vypáleny na nosiče CD-ROM. Ty byly rozeslány porotcům, kteří se tak v předstihu mohli seznámit se soutěžícími pracemi.
Na příslušný den byli všichni účastníci pozváni do pořádající školy, kde byla uspořádána prezentace vytvořených prací. Každý soutěžící měl 10 minut na představení svých stránek porotě a ostatním soutěžícím. Po uplynutí tohoto časového prostoru mohla porota klást otázky k ověření autorství (k použité technologii, vývojovým prostředkům, cílům a smyslu stránek, apod.). K dispozici byl multimediální počítač s pevným připojením k Internetu o přenosové kapacitě 64 kbps a dataprojektor. Cca 60 minut po skončení prezentací proběhlo slavnostní vyhlášení výsledků a předání cen vítězům.
Cílem nových pravidel soutěže bylo zajištění dostatečného časového prostoru pro vytvoření stránek, zvýšení atraktivity pro žáky (mohli si sami zvolit téma), přiblížení praxi reálného života (nutnost prezentace projektu) a v neposlední řadě možnost pokračovat v započatém webovém projektu i v budoucnosti.
Tento model soutěže vnesl do hodnocení nový fenomen, kterým byl důraz na obsah. A to je právě ono magické zaříkávadlo, o němž mnozí guru webdesignu hovoří ve svých knihách jako o použitelnosti (usability). Obsah je to hlavní, kvůli čemu se internetová stránka buduje!
Tento článek vznikl na základě příspěvku, zabývajícího se dále pedagogickým přínosem tvorby WWW stránek, který byl zveřejněn ve sborníku konference Poškole 2003.
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat