Dnes již nestačí děti naučit jen psát na počítači či surfovat po internetu. S nutností navrhnout graficky upravený leták se v praxi jistě také setkají a o potřebě zpracování digitálních fotografií není třeba pochybovat. Na ZŠ Alšova v Kopřivnici se proto v rámci informatiky věnujeme i počítačové grafice – v tomto článku najdete naše zkušenosti.
Bitmapová grafika
S grafickými editory se u nás děti setkají již na 1. stupni (různé omalovánky, dětské grafické editory Fine Artist a Child’s Play, Baltíkův editor). V rámci základního počítačového kurzu, který absolvují v 6. a 7. ročníku (předmět Praktické činnosti) pracují žáci s programem Malování a na konci 6. třídy se učí zpracovávat digitální fotografie. Práce s nimi je součástí tématického celku školní výlet, v němž se prolínají i další činnosti.
Téma školní výlet:
- diskuse o školním výletu – výběr cíle většinou není výsledkem této diskuse, neboť jej určuje třída ve spolupráci s třídním učitelem (přesto si lze na výběr zahrát),
- hledání informací o cílovém místě (pomůcky: internet, tištěné mapy a průvodci),
- zpracování v textovém editoru,
- odevzdání výsledku e-mailem,
- vlastní účast na výletě s digitálním fotoaparátem,
- zpracování digitálních fotografií počítačem:
- stažení obrázků do počítače,
- úpravy – jednotlivých obrázků i hromadné,
- „promítání“ na obrazovce s komentářem,
- tisk (jednotlivé obrázky, fotoalba, diplomy)
- export do HTML
- vytvoření prezentace v Powerpointu.
Ke zpracování obrázků v počítači jsme dříve používali kombinaci programů 602 Photo a Xnview, nyní jsme přešli na Zoner Media Explorer 5.
Tento program začali používat i žáci v nepovinném předmětu Digitální fotografie (od 6. do 9. ročníku). Některé ukázky jejich prací jsou vystaveny na www.zsals.edunet.cz/digifoto.
Grafické znalosti získané v základním počítačovém kurzu využijí děti i ve vyšších ročnících ve volitelném předmětu Informatika – např. při tvorbě WWW stránek.
Vektorová grafika
Na základní počítačový kurz v 6. a v 7. třídě navazuje volitelný předmět Informatika v 8. a 9. třídě. Osmáci si mohou vybrat buď programovací směr nebo počítačovou grafiku. V rámci počítačové grafiky jsme vsadili na produkty firmy Zoner – jsou levnější než zahraniční konkurenční programy a to, co umí, nám plně dostačuje. Od Zebry pro Windows jsme přes Callisto 3 přešli až k dnes využívanému Zoner Callisto 4. Učitelem není informatik, ale výtvarník, což skýtá záruku, že se děti nejen naučí ovládat program, ale výsledkem budou graficky ucelené kompozice.
Výsledkem několikaleté zkušenosti je níže uvedený tématický plán:
Ročník: 8 |
|
Mgr. Zdeněk Babinec | |||||||
Měsíc: |
|
Učivo – vzdělávací cíl |
Další pomůcky | ||||||
ZÁŘÍ |
|
Poučení o bezp., řád pracovny, seznámení s programy |
| ||||||
MEOTAR |
Pracovní plocha, alternativní a základní lišta | ||||||||
1 |
Logo podle příručky – Eurotour, výplně | ||||||||
2 |
Vlastní logo – tvarování písma | ||||||||
ŘÍJEN |
3 |
Samostatná práce – kreslení |
| ||||||
4 |
Nápis do kruhu – razítko | ||||||||
5 |
Geometrické tvary a výplně, Vesmír + UFO | ||||||||
6 |
Typy výplní, fraktálová výplň a editace | ||||||||
LISTOPAD |
7 |
Export bitové mapy, úpravy foto, skenování |
fotografie Kopřivnice | ||||||
8 |
Fotomontáž – pohlednice Kopřivnice | ||||||||
9 |
Dokreslování bitmapy | ||||||||
|
Grafika na internetu | ||||||||
PROSINEC |
10 |
Klip-arty, jejich rozbor a vlastní tvorba |
Soubor klipartů | ||||||
11 |
Klip-art – Kopřivnická rozhledna | ||||||||
12 |
návrh PF 2002 | ||||||||
LEDEN |
13 |
Dokreslovaný obrázek – koupaliště |
fotografie koupaliště, vlastní foto | ||||||
|
Skenování vlastní podobizny, práce s bitmapou | ||||||||
14 |
Klip-art – vlastní hlava | ||||||||
15 |
Abstraktní kompozice – kresba od ruky | ||||||||
ÚNOR |
16 |
Pamětní list školy, okraj listu, fraktály |
| ||||||
17 |
Úpravy textu tvarovacím nástrojem | ||||||||
18 |
Umělecký text, tipy a triky | ||||||||
19 |
Tvarování textu rozbitého na křivky | ||||||||
BŘEZEN |
20 |
Tabulka a její tvarování,úpravy, text,… |
| ||||||
|
Úpravy objektů a efekty | ||||||||
21 |
Aplikace učiva- obrázek podle návodu 1. | ||||||||
|
Práce v hladinách | ||||||||
DUBEN |
22 |
Vlastní tvorba – obrázek 2. |
| ||||||
|
… | ||||||||
23 |
Návrh obalu CD s vloženou bitmapou | ||||||||
KVĚTEN |
|
Grafika na internetu |
| ||||||
24 |
Vlastní tvorba – obrázek 3. | ||||||||
|
Vlastní tvorba | ||||||||
ČERVEN |
|
Zoner Media Explorer + GIF Animátor |
| ||||||
Ukázky prací žáků si lze prohlédnout na www.zsals.edunet.cz/vytvarka/.
Zdrojem tohoto článku je sborník konference Počítač na základní škole v Žďáru nad Sázavou, kde byl příspěvek přednesen.
Jiří Sumbal
0 komentářů:
Okomentovat