Jiří Sumbal: Počítačová grafika a digitální fotografie na 2. stupni ZŠ

pátek 2. května 2003 ·

Dnes již nestačí děti naučit jen psát na počítači či surfovat po internetu. S nutností navrhnout graficky upravený leták se v praxi jistě také setkají a o potřebě zpracování digitálních fotografií není třeba pochybovat. Na ZŠ Alšova v Kopřivnici se proto v rámci informatiky věnujeme i počítačové grafice – v tomto článku najdete naše zkušenosti.

Bitmapová grafika

S grafickými editory se u nás děti setkají již na 1. stupni (různé omalovánky, dětské grafické editory Fine Artist a Child’s Play, Baltíkův editor). V rámci základního počítačového kurzu, který absolvují v 6. a 7. ročníku (předmět Praktické činnosti) pracují žáci s programem Malování a na konci 6. třídy se učí zpracovávat digitální fotografie. Práce s nimi je součástí tématického celku školní výlet, v němž se prolínají i další činnosti.

Téma školní výlet:
  • diskuse o školním výletu – výběr cíle většinou není výsledkem této diskuse, neboť jej určuje třída ve spolupráci s třídním učitelem (přesto si lze na výběr zahrát),
  • hledání informací o cílovém místě (pomůcky: internet, tištěné mapy a průvodci),
  • zpracování v textovém editoru,
  • odevzdání výsledku e-mailem,
  • vlastní účast na výletě s digitálním fotoaparátem,
  • zpracování digitálních fotografií počítačem:
    • stažení obrázků do počítače,
    • úpravy – jednotlivých obrázků i hromadné,
    • „promítání“ na obrazovce s komentářem,
    • tisk (jednotlivé obrázky, fotoalba, diplomy)
    • export do HTML
  • vytvoření prezentace v Powerpointu.

Ke zpracování obrázků v počítači jsme dříve používali kombinaci programů 602 Photo a Xnview, nyní jsme přešli na Zoner Media Explorer 5.

Tento program začali používat i žáci v nepovinném předmětu Digitální fotografie (od 6. do 9. ročníku). Některé ukázky jejich prací jsou vystaveny na www.zsals.edunet.cz/digifoto.

Grafické znalosti získané v základním počítačovém kurzu využijí děti i ve vyšších ročnících ve volitelném předmětu Informatika – např. při tvorbě WWW stránek.

Vektorová grafika

Na základní počítačový kurz v 6. a v 7. třídě navazuje volitelný předmět Informatika v 8. a 9. třídě. Osmáci si mohou vybrat buď programovací směr nebo počítačovou grafiku. V rámci počítačové grafiky jsme vsadili na produkty firmy Zoner – jsou levnější než zahraniční konkurenční programy a to, co umí, nám plně dostačuje. Od Zebry pro Windows jsme přes Callisto 3 přešli až k dnes využívanému Zoner Callisto 4. Učitelem není informatik, ale výtvarník, což skýtá záruku, že se děti nejen naučí ovládat program, ale výsledkem budou graficky ucelené kompozice.

Výsledkem několikaleté zkušenosti je níže uvedený tématický plán:

 

Ročník: 8

Předmět : Počítačová grafika

Týdenní počet hodin : 2

Mgr. Zdeněk Babinec

Měsíc:

 

Učivo – vzdělávací cíl

Další pomůcky

 

ZÁŘÍ

 

 

Poučení o bezp., řád pracovny, seznámení s programy

 

MEOTAR

Pracovní plocha, alternativní a základní lišta

1

Logo podle příručky – Eurotour, výplně

2

Vlastní logo – tvarování písma

 

ŘÍJEN

3

Samostatná práce – kreslení

 

4

Nápis do kruhu – razítko

5

Geometrické tvary a výplně, Vesmír + UFO

6

Typy výplní, fraktálová výplň a editace

 

LISTOPAD

7

Export bitové mapy, úpravy foto, skenování

fotografie

Kopřivnice

8

Fotomontáž – pohlednice Kopřivnice

9

Dokreslování bitmapy

 

Grafika na internetu

 

PROSINEC

10

Klip-arty, jejich rozbor a vlastní tvorba

Soubor

klipartů

11

Klip-art – Kopřivnická rozhledna

12

návrh PF 2002

 

LEDEN

13

Dokreslovaný obrázek – koupaliště

fotografie koupaliště,

vlastní foto

 

Skenování vlastní podobizny, práce s bitmapou

14

Klip-art – vlastní hlava

15

Abstraktní kompozice – kresba od ruky

 

ÚNOR

16

Pamětní list školy, okraj listu, fraktály

 

17

Úpravy textu tvarovacím nástrojem

18

Umělecký text, tipy a triky

19

Tvarování textu rozbitého na křivky

 

BŘEZEN

20

Tabulka a její tvarování,úpravy, text,…

 

 

Úpravy objektů a efekty

21

Aplikace učiva- obrázek podle návodu  1.

 

Práce v hladinách

 

DUBEN

22

Vlastní tvorba – obrázek  2.

 

 

23

Návrh obalu CD s vloženou bitmapou

 

KVĚTEN

 

Grafika na internetu

 

24

Vlastní tvorba – obrázek  3.

 

Vlastní tvorba

ČERVEN

 

Zoner Media Explorer + GIF Animátor

 

Ukázky prací žáků si lze prohlédnout na www.zsals.edunet.cz/vytvarka/.

Zdrojem tohoto článku je sborník konference Počítač na základní škole v Žďáru nad Sázavou, kde byl příspěvek přednesen.



Jiří Sumbal

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.