Jan Baier: Čeština z PON Školy

úterý 27. května 2003 ·

Novinka na CD-ROMu Český jazyk z PON Školy ve svých čtrnácti tematických okruzích zahrnuje výuku a procvičování pravopisných jevů učiva češtiny na základní škole, především pak na prvním stupni. Jeho kvalita ukazuje, že dobré výukové produkty nemusejí vznikat jen v renomovaných firmách… Program chrudimských programátorů L. a D. Šáry je koncipován v duchu tradiční české činnostní školy. Nevede dítě ke šprtání obtížných pojmů, nýbrž k vlastnímu úsudku a uvažování. Obsahuje didaktické hry, ve kterých má žák možnost „samovstoupení“ do probíraného celku. Děti, stejně jako my dospělí, potřebují za svůj výkon pochvalu. I na to je autory programu pamatováno. Výhodou programu je i to, že podporuje výukovou metodu krok za krokem, kdy v nastavení můžeme volit procvičované atributy pěkně jeden po druhém v souvislosti se zvládnutím daného tématu. Vše se nejprve vysvětlí v přehledu učiva, potom se důkladně procvičuje a teprve na závěr se necháme vyzkoušet v daném časovém limitu (5-90 vteřin).



Přehled obsažených modulů

Trampoty s hláskami ú, ů - program pro druháky a třeťáky. Zabývá se rozdělením hlásek na krátké a dlouhé samohlásky a tvrdé, měkké a obojetné souhlásky. Speciálně procvičuje psaní samohlásky u, ú, ů. Osobně bych volil jiný název tématu, neboť objevování pravidel pravopisu obecně není pro děti trampotou, pokud se děje tvořivě a činnostně, a není třeba je tedy už v nadpise strašit.

Tvrdé a měkké souhlásky – opět program určený hlavně pro druháky a třeťáky. Na začátek se zde ještě zopakuje rozdělení hlásek. Procvičuje se zejména psaní i, y po měkkých a tvrdých souhláskách, a to včetně výjimek. Domnívám se, že se jedná o procvičení důkladné, poněvadž počet slovních spojení v nabídce je 99 (podobně jako u většiny ze 14 modulů).

Spodoba znělosti – ve druhém a třetím ročníku se probírají také párové souhlásky. Tady můžeme procvičit jejich psaní. Přehled po jednotlivých krocích nabízí řadu příkladů, jak si správný tvar odůvodnit, a tím, podle mého názoru, vede k pochopení správného algoritmu psaní těchto souhlásek. Na závěr je uveden výčet některých slov k zapamatování, u kterých by se jejich pravopis jen těžko odůvodňoval.

Abeceda - program učí řadit písmena podle abecedy, učí názvy písmen a procvičuje abecední řazení slov. Nebaví nás skládat podle abecedy třeba vyjmenovaná slova? Nevadí. Témata, ze kterých jsou slova nabízena, můžeme přizpůsobit zájmům malého žáčka – na výběr jich máme dvacet (města, vynálezy, vesmír, rostliny, živočichové atd.).

Vlastní jména – s tímto učivem se děti na základní škole setkávají již mezi 2. a 5. ročníkem. Program je schopen jim vysvětlit rozdíl mezi jmény vlastními a jmény obecnými. Procvičují se pravidla pro psaní jmen osob, zvířat, věcí, hvězd, zeměpisných jmen, jmen států atd. Přehled učiva je zpracován hodně dopodrobna, takže může být pomocníkem nejen žáčkovi, ale třeba i dospělému, který v dané problematice poněkud „plave“.

Vyjmenovaná slova – kolem osmého roku věku dítěte mohou být docela strašákem. Systémem hry, důkladného vysvětlení významu probíraných slov a postupnou automatizací jejich řad však žádné „bububu“ nemusí přijít. Program probírá vyjmenovaná a příbuzná slova, procvičuje psaní i, í, y, ý v kořenech slov po obojetných souhláskách.

Slovní druhy – program využitelný od 3. ročníku.V souvislých textech (jedná se o krátké bajky nebo úryvky z literatury pro děti) se procvičí určování všech deseti slovních druhů. U podstatných jmen a sloves je modul rozšířen o určování jejich mluvnických kategorií. Opět se dá zapnout právě ta kategorie, která je ve třídě momentálně probírána.

Předpony a předložky – učivo určené pro děti ze 4. třídy a výš. Program jim vysvětluje význam předpon a předložek ve větě. Osobně mě zaujala hra, kdy dítě má za úkol obalit kořen slova předponami a příponovou částí z nabídky. Žáček tak názorně poznává, jakým způsobem jsou slova v češtině sestavována, čili jejich stavbu. Dále se procvičuje psaní předpon s-, z-, vz- a předložek s, se, z a ze.

Trampoty se slovy – zde se probírají skupiny souhlásek vznikající při odvozování slov pomocí předpon a přípon. Procvičuje se psaní zdvojených souhlásek i psaní skupin bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně. O nevhodnosti užití pojmu trampoty jsem se už zmínil.

Podstatná jména – program pro děti od 4. ročníku je seznamuje se vzory podstatných jmen. Procvičování je zaměřeno na určování nejen vzoru, ale též pádu, čísla a rodu. Důraz je potom kladen na psaní i/ y v koncovkách podstatných jmen.

Shoda podmětu s přísudkem – učivo probírané ve 4. a 5. ročníku. V motivační hře se procvičuje vyhledávání podmětu a přísudku ve větách. Potom je úkolem dítka určovat základní skladební dvojice a na závěr se procvičí shoda podmětu s přísudkem, s důrazem na psaní i/y v koncovkách příčestí minulého.


Přídavná jména – v programu, jenž můžeme zařadit do hodin českého jazyka od 5. třídy, se setkáme s druhy přídavných jmen (tvrdá, měkká a přivlastňovací), vzory přídavných jmen i pravopisem jejich koncovek. Vše je procvičováno postupně od nejjednoduššího po složité.

Zájmena – tento program je určen pro páťáky a starší děti. Prostřednictvím her a doplňovaček je naučí zájmena poznávat, seznámí je s jejich druhy (osobní, přivlastňovací, ukazovací, tázací, vztažná, neurčitá, záporná) a poodhalí zákonitosti skloňování zájmen osobních, přivlastňovacích a vztažných.

Shrnutí učiva – tento modul je možné využít vždy po probrané části, k průběžnému opakování i závěrečnému shrnutí. Je na nás, zda si vybereme konkrétní kapitolu, nebo zda chceme dostávat úkoly z různých partií na přeskáčku. Projdeme-li touto kapitolou bez větších obtíží, právem se můžeme nazývat „Králi pravopisu“. A pokud se to ještě nepovede, důsledná práce s chybami, na kterou program pamatuje možností editace odpovědí zkoušeného, postupně stejně vede k úspěšnému zvládnutí pravopisu na základní škole.


Povedený výukáč

Staronová kantorská zkušenost praví: „Když oči vidí, uši slyší a ruce pomáhají, má to hlava jednodušší.“ Různé variace herních činností, spousta fotografií, hudba v pozadí, přehledné diagramy – to přirozeně vede dítě nad problémem přemýšlet, a činí tak z cédéčka Český jazyk kvalitní vyučovací pomůcku nejen do školy, ale i na domácí procvičování.

Pozitivně hodnotím široké možnosti nastavení probíraného učiva (jeho přehled, herní varianty, procvičování, zkoušení a shrnutí), což umožňuje postupnou výuku i prověření znalostí. Rozmanité hry i slovní hodnocení pomáhají udržet zájem o pravopisné učivo, motivují žáka ke zlepšení vlastních vědomostí. Nové učivo lze procvičovat na velkém množství slov a vět, poté se nechat vyzkoušet, k různým oblastem se podle potřeby vracet.

Pro mne jako kantora je užitečné, že u všech témat lze vybrat látku pro tisknutí pracovních listů ve variantách jak pro žáka, tak i pro učitele. Pracovní listy lze před tiskem upravovat ve standardním textovém editoru. 

Závěrem je třeba zmínit, že v tištěném zpravodaji distributora je uvedeno: „CD-ROM byl poskytnut oficiálním recenzentům MŠMT, kteří jej doporučili k registraci na evaluačním webu MŠMT". To je však dle vyjádření MŠMT nepřesná a zavádějící informace. Tato skutečnost naštěstí nemá vliv na hodnotu obsahu.


Hardwarové požadavky:
Běžný počítač se systémem Microsoft Windows 95 a vyšším, rozlišení alespoň 800 x 600 HiColor (doporučuje se True Color), CD-ROM mechanika, zvuková karta

Instalace:
Aplikace se automaticky spustí po vložení nosiče do CD-ROM mechaniky, nevyžaduje instalaci. V případě instalace se program spouští z pevného disku počítače bez nutnosti vložení disku do mechaniky. CD již k dalšímu chodu programu není zapotřebí.

Autoři:
PON Škola Chrudim
David Šára a Mgr. Lubomír Šára

Distribuce:
Firma Pachner

Cena (včetně DPH):
499 Kč; 990 Kč multilicence

Na základních školách si před zaplacením můžete vyžádat CD PON Škola Český jazyk
zdarma a vyzkoušet si ho na svých počítačích (40 volných spuštění).

Jan Baier

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.