Ne každé dítě prožívá krásné, bezstarostné dětství. Mnohé z nich trápí nějaký problém, s nímž si nedokáže samo poradit. Jak mu pomoci prostřednictvím her, které jsou zejména pro menší děti nejbližší činností, radí zdařilá novinka nakladatelství Dr. Josef Raabe.
Publikace Problémové dítě a hra je určena hlavně pedagogům mateřských škol, ale domnívám se, že ji úspěšně mohou využít i učitelé počátečních ročníků prvního stupně základních škol. Teoretické podklady jsou totiž mnohdy vztažitelné i na vyšší věkové kategorie a některé uváděné hry je možné modifikovat dle požadavků věku dětí. Knihu využijí i psychologové v poradnách a také ti, kteří se věnují dětem v jejich volném čase. Lze ji doporučit též rodičům, kteří hledají buď poučení o problematice tohoto věkového období, anebo jen námět k hrám se svými dětmi.
Děti prožívají svá trápení a problémy minimálně stejně, jako my, dospělí. Někdy i hůře, protože nám naše dospělost a zkušenosti nabízejí různé možnosti řešení, které děti ještě neznají, a samy proto problémy řešit nezvládnou. Můžeme jim v tom ale pomoci prostřednictvím her, protože ty jsou pro děti ústřední činností.
Publikace je členěna do jednotlivých částí podle obtíží a problémů, které děti prožívají, a k těm jsou vždy přiřazeny určité hry, jež mohou pozitivně ovlivnit daný problém.
V úvodní části jsou rozebrány nápadnosti v chování dětí ve vztahu k normě. Tato část se zabývá i vedením rozhovoru s dítětem a také s jeho rodiči. Za velmi důležité považuji konkrétní návody, jak vést rozhovor, například když pořebujeme sdělit něco nepříjemného a zároveň neodradit rodiče od spolupráce. Dále jak naslouchat dítěti a vcítit se do jeho prožívání problémů.
Přínosná je i část věnovaná komplikacím v dozrávání a socializaci dítěte. Hry zde uváděné jsou pak zaměřené na snížené sebevědomí a samostatnost, schopnost řešit konflikt atp. Další část je věnována i chování dětí při hře, problémům, které se mohou při ní vyskytnout.
Publikace se ale zabývá i hyperaktivními dětmi, které se svým chováním dostávají do konfliktů s okolím. Na tuto část navazuje oddíl věnující se psychomotorickým poruchám. Opět jsou uvedeny hry, které nabízejí možnosti, jak problémy těchto dětí kompenzovat. Publikace uvádí i hry zaměřené na zvládání agresivního chování, ovládání a překonávání strachu a věnuje se i dětem s duševními poruchami.
Nespornou výhodou publikace je její velmi přehledné členění, které umožňuje snadné vyhledávání informací. U jednotlivých her je vždy uvedena oblast, na kterou se zaměřují, jaký je jejich cíl, pro jaký věk jsou vhodné, kolik hráčů je hraje, jak dlouho trvají a jaké jsou potřebné pomůcky. K snazší orientaci přispívá i použití piktogramů. Popis her je stručný a srozumitelný, jsou uvedeny i možnosti obměn, modifikací. Je vždy vysvětlen výchovný efekt a v závěru každé hry je prostor k zaznamenání vlastních postřehů a poznámek. Použití kroužkové vazby (forma pořadače) umožňuje nejen doplňování dalších materiálů, ale i vyjímání listů s hrami, kterých lze pak využít jako tzv. pracovních listů při přípravě na činnost s dětmi.
Lenka Šulová a kol.: Problémové dítě a hra. Nakladatelství Dr. Josef Raabe, Praha 2003.
Hana Žáčková
0 komentářů:
Okomentovat