Dotaz: Kdo s definitivní platností rozhoduje o známce z chování na střední škole? Ředitel, třídní učitel nebo učitel, který známku navrhuje? Návrh je projednán v pedagogické radě školy, ale názory na známku z chování se liší.
Hodnocení a klasifikaci žáků na středních školách upravuje § 9 vyhlášky č. 354/1991 Sb., o středních školách ve znění pozdějších předpisů, kde je uvedeno:
(1) Prospěch žáka v jednotlivých vyučovacích předmětech je klasifikován těmito stupni:
1 - výborný,
2 - chvalitebný,
3 - dobrý,
4 - dostatečný,
5 - nedostatečný.
(2) Chování žáka se klasifikuje těmito stupni:
1 - velmi dobré,
2 - uspokojivé,
3 - neuspokojivé.
(3) Nelze-li žáka klasifikovat v prvním pololetí pro závažné objektivní příčiny, určí ředitel střední školy pro jeho vyzkoušení náhradní termín, a to zpravidla tak, aby klasifikace za první pololetí mohla být ukončena nejpozději do klasifikace za druhé pololetí.
(4) Nelze-li žáka klasifikovat ve druhém pololetí, je žák zkoušen a klasifikován za toto období zpravidla v posledním týdnu měsíce srpna v den určený ředitelem střední školy.
(5) Jestliže má žák nebo zástupce žáka pochybnosti o správnosti klasifikace na konci prvního nebo druhého pololetí, může do tří dnů ode dne, kdy se dozvěděl o jejím výsledku, požádat ředitele střední školy o přezkoušení; je-li vyučujícím ředitel střední školy, může být požádán o přezkoušení žáka školský úřad. Přezkoušet žáka nelze, byl-li žák v klasifikačním období z vyučovacího předmětu, jehož klasifikace je napadána, již komisionálně zkoušen, s výjimkou zkoušky podle § 12 odst. 1 písm. a), c), d), e) a f). Ředitel střední školy nařídí komisionální přezkoušení žáka, jestliže zjistí, že vyučující porušil pravidla hodnocení a klasifikace.
Jak je z citovaného textu patrné, vyhláška neupravuje postup při hodnocení a klasifikaci žáků do takových podrobností, které jsou předmětem dotazu. Pokud tedy tyto záležitosti neupravuje právní předpis, musí je řešit v rámci své řídící působnosti ředitel školy. To znamená, že v případě, kdy se názory učitelů na známku z chování liší, může ředitel zmocnit některého učitele (např. třídního), aby rozhodl s konečnou platností. Může si ale takové rozhodnutí vyhradit i sobě.
Vít Berka
0 comments:
Post a Comment