Vít Berka: Kdo má definitivní slovo nad sníženým stupněm z chování

pátek 11. dubna 2003 ·

Dotaz: Kdo s definitivní platností rozhoduje o známce z chování na střední škole? Ředitel, třídní učitel nebo učitel, který známku navrhuje? Návrh je projednán v pedagogické radě školy, ale názory na známku z chování se liší.

Hodnocení a klasifikaci žáků na středních školách upravuje § 9 vyhlášky č. 354/1991 Sb., o středních školách ve znění pozdějších předpisů, kde je uvedeno:

(1) Prospěch žáka v jednotlivých vyučovacích předmětech je klasifikován těmito stupni:

1 - výborný,
2 - chvalitebný,
3 - dobrý,
4 - dostatečný,
5 - nedostatečný.

(2) Chování žáka se klasifikuje těmito stupni:

1 - velmi dobré, 
2 - uspokojivé, 
3 - neuspokojivé. 

(3) Nelze-li žáka klasifikovat v prvním pololetí pro závažné objektivní příčiny, určí ředitel střední školy pro jeho vyzkoušení náhradní termín, a to zpravidla tak, aby klasifikace za první pololetí mohla být ukončena nejpozději do klasifikace za druhé pololetí.

(4) Nelze-li žáka klasifikovat ve druhém pololetí, je žák zkoušen a klasifikován za toto období zpravidla v posledním týdnu měsíce srpna v den určený ředitelem střední školy.

(5) Jestliže má žák nebo zástupce žáka pochybnosti o správnosti klasifikace na konci prvního nebo druhého pololetí, může do tří dnů ode dne, kdy se dozvěděl o jejím výsledku, požádat ředitele střední školy o přezkoušení; je-li vyučujícím ředitel střední školy, může být požádán o přezkoušení žáka školský úřad. Přezkoušet žáka nelze, byl-li žák v klasifikačním období z vyučovacího předmětu, jehož klasifikace je napadána, již komisionálně zkoušen, s výjimkou zkoušky podle § 12 odst. 1 písm. a), c), d), e) a f). Ředitel střední školy nařídí komisionální přezkoušení žáka, jestliže zjistí, že vyučující porušil pravidla hodnocení a klasifikace.

Jak je z citovaného textu patrné, vyhláška neupravuje postup při hodnocení a klasifikaci žáků do takových podrobností, které jsou předmětem dotazu. Pokud tedy tyto záležitosti neupravuje právní předpis, musí je řešit v rámci své řídící působnosti ředitel školy. To znamená, že v případě, kdy se názory učitelů na známku z chování liší, může ředitel zmocnit některého učitele (např. třídního), aby rozhodl s konečnou platností. Může si ale takové rozhodnutí vyhradit i sobě.



Vít Berka

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.