V minulém článku jsem se pokusil ukázat různé způsoby začlenění počítače do osnov I. stupně, především v 1. až 3. ročníku. Dnešní pokračování se ve stejném duchu zabývá zapojením ICT ve 4. a 5. třídách.
Příklad 1.
Ročník a předmět |
4., matematika |
Učivo / cíl hodiny |
Písemné násobení do 10000 / procvičování |
Způsob využití počítače |
Automat k procvičování, zkoušení. |
Použitý software |
Matik 3-5, výrobce Matik Liberec. |
Potřebný hardware a organizace |
a) Počítačová učebna, umožňující posadit max. dvě děti k jednomu počítači, případně počítač(e) v běžné třídě s možností testování žáků jednoho ročníku v malotřídní škole. b) Alespoň jeden počítač v běžné třídě, u něhož se postupně střídají jednotlivci či dvojice (po cca 10 min). c) Počítač s převodníkem obrazu na TV či datovým projektorem v rukou učitele, který jej využívá k probírání nového učiva či k opakování. |
Časová dotace |
Vyučovací hodina v případě počítačové učebny, v klasické třídě dle potřeby učitele a zaměstnání ostatních žáků. |
Činnosti učitele |
a) Rozmístění dětí k počítačům, spuštění programu, vysvětlení základních operací s myší a klávesnicí v programu, vysvětlení funkcí jednotlivých tlačítek, kontrola výsledků po skončení testování. b) Koordinace střídání žáků. |
Činnosti žáků |
Práce s myší a klávesnicí, doplňování řešení úloh, plnění úkolů dle pokynů programu, resp. učitele. |
Příklad 2.
Ročník a předmět |
4., český jazyk. |
Učivo / cíl hodiny |
I/Y v koncovkách podstatných jmen, určování vzorů / procvičování. |
Způsob využití počítače |
Automat k procvičování, zkoušení. |
Použitý software |
TS Český jazyk I - Pravopis. |
Potřebný hardware a organizace |
Stejně jako v příkladu 1. |
Časová dotace |
Stejně jako v příkladu 1. |
Činnosti učitele |
Stejně jako v příkladu 1. |
Činnosti žáků |
Stejně jako v příkladu 1. |
Příklad 3.
Ročník a předmět |
5., přírodověda. |
Učivo / cíl hodiny |
Nakloněná rovina, páka / probírání nového učiva. |
Způsob využití počítače |
Nástroj k získávání informací, motivační prvek, zpestření výuky, e-učebnice. |
Použitý software |
Jak věci pracují , BSP Multimedia. |
Potřebný hardware a organizace |
a) Učitelský počítač s projektorem či alespoň převodníkem obrazu na TV, práce jako s jiným audiovizuálním zařízením (např. v příkladu 1.) b) U počítače ve třídě zadání úkolu "navíc" pro bystřejší děti. c) V rámci počítačové učebny využití počítače k samostudiu žáků. |
Časová dotace |
Část vyučovací hodiny, cca. 10-15 min. |
Činnosti učitele |
a) Názorné předvedení problému, vysvětlení jevu na obrazcích, animacích. Motivace počítačem k dalším činnostem žáků v hodině. b) a c) Stejně jako v příkladu 1., kontrola a koordinace samostudia. |
Činnosti žáků |
a) Jako při klasickém výkladu. b) Podobně jako v příkladu 1. |
Příklad 4.
Ročník a předmět |
5., vlastivěda. |
Učivo / cíl hodiny |
Evropa / výklad nového učiva. |
Způsob využití počítače |
Nástroj k zprostředkování informací. |
Použitý software |
Internetový vyhledávač. |
Potřebný hardware a organizace |
V počítačové učebně posadíme dva žáky k jednomu počítači, především kvůli usnadnění zadaného úkolu pro méně zkušené žáky. |
Časová dotace |
Jedna, příp. dvě vyučovací hodiny. |
Činnosti učitele |
Demonstrační předvedení způsobu získávání informací z internetu, zadání úkolů souvisejícího s učivem, individuální pomoc žákům, koordinace jejich činností, kontrola. |
Činnosti žáků |
Vyhledávání informací, zápis zjištěných informací (na papír nebo pomocí text. editoru), práce s myší, s klávesnicí a s textem na obrazovce. |
Příklad 5.
Ročník a předmět |
5., matematika a přírodověda. |
Učivo / cíl hodiny |
Desetinná čísla, energie/ procvičování. |
Způsob využití počítače |
Nástroj k upevnění znalostí formou praktické práce s informacemi. |
Použitý software |
Tabulkový procesor, internetový vyhledávač. |
Potřebný hardware a organizace |
V počítačové učebně posadíme dva žáky k jednomu počítači, především kvůli usnadnění zadaného úkolu pro méně zkušené žáky. |
Časová dotace |
Jedna nebo dvě vyučovací hodiny + čas potřebný na sběr informací. |
Činnosti učitele |
Představení úkolu a způsobu jeho řešení, koordinace činností žáků, kontrola, individuální pomoc. Úkol: "Zjistěte cenu energií z internetu. Hodnoty zapište do tabulek, včetně dat odečtu a ceny. Z vyplněné tabulky pak vyvoďte závěr, co je dražší, kdy bylo co levnější apod." Před samotným započetím je nutné žákům zadat sledovat po určité období domácí plynoměry, elektroměry. Při zapisování venkovních teplot je možné sledovat např. závislost růstu cen energií na klesající venkovní teplotě. |
Činnosti žáků |
Vyhledání informací, zápis zjištěných informací do tabulkového editoru), práce s myší, s klávesnicí, s textem na obrazovce, s daty. |
Příklad 6.
Ročník a předmět |
4., vlastivěda. |
Učivo / cíl hodiny |
Česká republika / procvičování. |
Způsob využití počítače |
Automat k procvičování, zkoušení. |
Použitý software |
Vlastivěda pro 4. a 5. ročník ZŠ (software distribuuje Pachner). |
Potřebný hardware a organizace |
Stejně jako v příkladu 1. |
Časová dotace |
Stejně jako v příkladu 1. |
Činnosti učitele |
Stejně jako v příkladu 1. |
Činnosti žáků |
Stejně jako v příkladu 1. |
Příklad 7.
Ročník a předmět |
5., vlastivěda; český jazyk; výtvarná výchova. |
Učivo / cíl hodiny |
Česká republika - místopis (Vl); popis event. vypravování (Čj); linie, barva (Vv) / procvičování. |
Způsob využití počítače |
Nástroj k upevnění znalostí formou praktické práce s informacemi. |
Použitý software |
Obrázkový editor (např. MS Malování), textový editor, internetový prohlížeč. |
Potřebný hardware a organizace |
Jako v příkladě 5. |
Časová dotace |
Tři až čtyři vyučovací hodiny. |
Činnosti učitele |
Jako v příkladě 5 s přihlédnutím k novému zadání úkolu: "Na internetu najděte místa, která byste chtěli v ČR navštívit a v Malování pak nakreslete jeho trasu. Na trase vyznačte místa, která byste chtěli navštívit. Pokuste se zjistit z internetu ceny a vzdálenosti při přepravě vlakem, autobusem, informace o daných místech apod. Sestavte plán cesty, případně vypravujte o tomto vysněném výletu." |
Činnosti žáků |
Vyhledání informací, zápis zjištěných informací (text. editor), práce s myší, s klávesnicí, s textem na obrazovce, s daty. |
Pavel Stopa
0 comments:
Post a Comment