Pavel Stopa: Jak vecpat počítače do osnov I. stupně (2)

Thursday, April 10, 2003 ·

V minulém článku jsem se pokusil ukázat různé způsoby začlenění počítače do osnov I. stupně, především v 1. až 3. ročníku. Dnešní pokračování se ve stejném duchu zabývá zapojením ICT ve 4. a 5. třídách.  

Příklad 1.

Ročník a předmět

4., matematika

Učivo / cíl hodiny

Písemné násobení do 10000 / procvičování

Způsob využití počítače

Automat k procvičování, zkoušení.

Použitý software

Matik 3-5, výrobce Matik Liberec.

Potřebný hardware a organizace

a) Počítačová učebna, umožňující posadit max. dvě děti k jednomu počítači, případně počítač(e) v běžné třídě s možností testování žáků jednoho ročníku v malotřídní škole.

b) Alespoň jeden počítač v běžné třídě, u něhož se postupně střídají jednotlivci či dvojice (po cca 10 min).

c) Počítač s převodníkem obrazu na TV či datovým projektorem v rukou učitele, který jej využívá k probírání nového učiva či k opakování.

Časová dotace

Vyučovací hodina v případě počítačové učebny, v klasické třídě dle potřeby učitele a zaměstnání ostatních žáků.

Činnosti učitele

a) Rozmístění dětí k počítačům, spuštění programu, vysvětlení základních operací s myší a klávesnicí v programu, vysvětlení funkcí jednotlivých tlačítek, kontrola výsledků po skončení testování.

b) Koordinace střídání žáků.

Činnosti žáků

Práce s myší a klávesnicí, doplňování řešení úloh, plnění úkolů dle pokynů programu, resp. učitele.


Příklad 2.

Ročník a předmět

4., český jazyk.

Učivo / cíl hodiny

I/Y v koncovkách podstatných jmen, určování vzorů / procvičování.

Způsob využití počítače

Automat k procvičování, zkoušení.

Použitý software

TS Český jazyk I - Pravopis.

Potřebný hardware a organizace

Stejně jako v příkladu 1.

Časová dotace

Stejně jako v příkladu 1.

Činnosti učitele

Stejně jako v příkladu 1.

Činnosti žáků

Stejně jako v příkladu 1.


Příklad 3.

Ročník a předmět

5., přírodověda.

Učivo / cíl hodiny

Nakloněná rovina, páka / probírání nového učiva.

Způsob využití počítače

Nástroj k získávání informací, motivační prvek, zpestření výuky, e-učebnice.

Použitý software

Jak věci pracují , BSP Multimedia.

Potřebný hardware a organizace

a) Učitelský počítač s projektorem či alespoň převodníkem obrazu na TV, práce jako s jiným audiovizuálním zařízením (např. v příkladu 1.)

b) U počítače ve třídě zadání úkolu "navíc" pro bystřejší děti.

c) V rámci počítačové učebny využití počítače k samostudiu žáků.

Časová dotace

Část vyučovací hodiny, cca. 10-15 min.

Činnosti učitele

a) Názorné předvedení problému, vysvětlení jevu na obrazcích, animacích. Motivace počítačem k dalším činnostem žáků v hodině.

b) a c) Stejně jako v příkladu 1., kontrola a koordinace samostudia.

Činnosti žáků

a) Jako při klasickém výkladu.
b) Podobně jako v příkladu 1.


Příklad 4.

Ročník a předmět

5., vlastivěda.

Učivo / cíl hodiny

Evropa / výklad nového učiva.

Způsob využití počítače

Nástroj k zprostředkování informací.

Použitý software

Internetový vyhledávač.

Potřebný hardware a organizace

V počítačové učebně posadíme dva žáky k jednomu počítači, především kvůli usnadnění zadaného úkolu pro méně zkušené žáky.

Časová dotace

Jedna, příp. dvě vyučovací hodiny.

Činnosti učitele

Demonstrační předvedení způsobu získávání informací z internetu, zadání úkolů souvisejícího s učivem, individuální pomoc žákům, koordinace jejich činností, kontrola.

Činnosti žáků

Vyhledávání informací, zápis zjištěných informací (na papír nebo pomocí text. editoru), práce s myší, s klávesnicí a s textem na obrazovce.


Příklad 5.

Ročník a předmět

5., matematika a přírodověda.

Učivo / cíl hodiny

Desetinná čísla, energie/ procvičování.

Způsob využití počítače

Nástroj k upevnění znalostí formou praktické práce s informacemi.

Použitý software

Tabulkový procesor, internetový vyhledávač.

Potřebný hardware a organizace

V počítačové učebně posadíme dva žáky k jednomu počítači, především kvůli usnadnění zadaného úkolu pro méně zkušené žáky.

Časová dotace

Jedna nebo dvě vyučovací hodiny + čas potřebný na sběr informací.

Činnosti učitele

Představení úkolu a způsobu jeho řešení, koordinace činností žáků, kontrola, individuální pomoc.
Úkol: "Zjistěte cenu energií z internetu. Hodnoty zapište do tabulek, včetně dat odečtu a ceny. Z vyplněné tabulky pak vyvoďte závěr, co je dražší, kdy bylo co levnější apod."
Před samotným započetím je nutné  žákům zadat sledovat po určité období domácí plynoměry, elektroměry. Při zapisování venkovních teplot je možné sledovat např. závislost růstu cen energií na klesající venkovní teplotě.

Činnosti žáků

Vyhledání informací, zápis zjištěných informací do tabulkového editoru), práce s myší, s klávesnicí, s textem na obrazovce, s daty.


Příklad 6.

Ročník a předmět

4., vlastivěda.

Učivo / cíl hodiny

Česká republika / procvičování.

Způsob využití počítače

Automat k procvičování, zkoušení.

Použitý software

Vlastivěda pro 4. a 5. ročník ZŠ (software distribuuje Pachner).

Potřebný hardware a organizace

Stejně jako v příkladu 1.

Časová dotace

Stejně jako v příkladu 1.

Činnosti učitele

Stejně jako v příkladu 1.

Činnosti žáků

Stejně jako v příkladu 1.


Příklad 7.

Ročník a předmět

5., vlastivěda; český jazyk; výtvarná výchova.

Učivo / cíl hodiny

Česká republika - místopis (Vl); popis event. vypravování (Čj); linie, barva (Vv) / procvičování.

Způsob využití počítače

Nástroj k upevnění znalostí formou praktické práce s informacemi.

Použitý software

Obrázkový editor (např. MS Malování), textový editor, internetový prohlížeč.

Potřebný hardware a organizace

Jako v příkladě  5.

Časová dotace

Tři až čtyři vyučovací hodiny.

Činnosti učitele

Jako v příkladě 5 s přihlédnutím k novému zadání úkolu: "Na internetu najděte místa, která byste chtěli v ČR navštívit a v Malování pak nakreslete jeho trasu. Na trase vyznačte místa, která byste chtěli navštívit. Pokuste se zjistit z internetu ceny a vzdálenosti při přepravě vlakem, autobusem, informace o daných místech apod. Sestavte plán cesty, případně vypravujte o tomto vysněném výletu."

Činnosti žáků

Vyhledání informací, zápis zjištěných informací (text. editor), práce s myší, s klávesnicí, s textem na obrazovce, s daty.


Pavel Stopa

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.