Využití počítače jako podpory výuky není záležitostí jen technických předmětů, jako jsou matematika, fyzika, chemie atd. I v předmětu rodinná výchova je mnoho možností, jak využití počítače začlenit do výuky. Patří sem např. vyhledávání informací na Internetu a práce s e-mailem, využívání dostupných výukových CD-ROMů, i práce s běžným softwarem, jako jsou textové, tabulkové a grafické editory.
Velký rozvoj informačních a komunikačních technologií s sebou přináší mnoho změn. Vzdělání nesmí zůstat pozadu za rozvojem společnosti, a tak škola musí na tuto situaci reagovat. Postupné vybavování škol počítači a proškolování učitelů v práci s nimi je pouze počátkem. Ideálním stavem pak je běžné využívání počítače jako technické podpory výuky ve všech oblastech.
Předmět rodinná výchova a počítač
Využití počítačů na školách záleží v prvé řadě na jejich dostupnosti a dále pak na proškolení učitelů. Díky projektu SIPVZ se obě tyto roviny pomalu začínají zlepšovat. Stále však bývají počítače na školách využívány nedostatečně. Pomiňme teď problémy s jejich nedostatkem a podívejme se na učitele. Je samozřejmé, že k technice tohoto druhu mají blíž učitelé technických a matematických předmětů. A právě proto bych chtěla tímto příspěvkem povzbudit i učitele ostatních předmětů, v mém případě především rodinné výchovy, aby se nebáli počítače ve svých hodinách využívat a také jim předestřít některé možnosti využití právě v tomto předmětu.
Ještě než přejdu ke konkrétním možnostem, chtěla bych se jen krátce zmínit o problému, který se objevil při diskusi s učiteli RV o využívání počítačů, a to názor, že v rodinné výchově si mají děti především hrát. Naprosto souhlasím s tím, že je v tomto předmětu mimořádný prostor pro využívání netradičních metod a forem formování osobností žáků, přesto však i zde najdete v osnovách témata, kde se bez práce s informacemi neobejdete, a právě práce s informacemi je v tomto případě jedním z důležitých pilířů formování osobnosti.
Historie využívání počítače ve výuce RV
Již v polovině 90. let 20. století vznikly dva počítačové programy vhodné pro využití ve výuce RV. Šlo o programy Žroutík a Šance. Program Žroutík měl žáky na ZŠ seznamovat, pomocí herní simulace, s informacemi z oblasti zdravé výživy. Podobným způsobem pracoval i program Šance, který byl zaměřen na informace z oblasti HIV+ a AIDS.
Větší přelom nastává až kolem roku 1999, kdy začínají vznikat první výukové CD-ROMy pro výuku sexuální výchovy. Od té doby vznikly pro výuku RV CD-ROMy už tři a jejich prezentace v médiích začala více upozorňovat a podporovat vstup počítačových technologií do výuky RV.
Možnosti využití počítače ve výuce rodinné výchovy
V dnešní době existuje mnoho možností, jak počítač ve výuce používat. Konkrétní možnosti však vždy závisí na hardwarovém i softwarovém vybavení školy.
Využívat můžete:
- Běžný kancelářský software – textový, tabulkový editor
- Grafické editory
- Výukové CD-ROMy
- Internet a vše, co nabízí – webové stránky, e-mail, chat, konference
Běžný kancelářský software - textový, tabulkový editor. Tyto programy může učitel využívat nejen pro svoji přípravu, kdy si zde tvoří podkladové materiály, testy atd., ale také ve výuce, kdy pomocí těchto programů mohou žáci zpracovávat nalezené informace, vytvářet seminární práce s tabulkami a grafy atd. V rodinné výchově mohou v této podobě žáci odevzdávat i prezentovat na veřejnosti například výstupy z tematických projektů.
Grafické editory – mají podobnou funkci jako textové a tabulkové editory. Výstupy v grafické podobě mohou mít poutavější formu a být více názorné.
Výukové CD-ROMy – v současné době jsou pro předmět rodinná výchova v nabídce tři výukové CD-ROMy. Dva z nich vydala společnost Grada, a to Sexuální výchova (viz dřívější recenzi ) a Drogy - smrtelné nebezpečí (viz dřívější recenzi ). Třetí CD vydala firma Terasoft a jeho název je také Sexuální výchova. Hodnocení jednotlivých CD-ROMů a návrhy na jejich konkrétní využití ve výuce by byly tématem na celý další příspěvek, a proto se jim blíže věnovat nebudu. Samozřejmostí však je, že se učitel s nimi nejprve musí důkladně seznámit sám a na jejich využití v hodině se důkladně připravit.
Internet a vše, co nabízí – Webové stránky, e-mail, chat, konference. Webové stránky slouží nejen učiteli ve vyhledávání aktuálních informací, ale také při aktivním vyhledávání informací žáky přímo v hodinách. E-mail pak může sloužit pro výměnu informací nejen mezi žáky a učitelem a žáky navzájem v jedné třídě, ale také ke komunikaci mezi spřátelenými školami, které tak mohou pracovat na projektech spolu či soutěžit, kdo se dostane dál. Ovládají-li pak učitel i žáci cizí jazyky, může projekt být i mezinárodní povahy.
Při využívání webových stránek ve výuce je vhodné, aby si učitel tvořil databázi vhodných stránek doplněnou poznámkami. V poznámkách by se měly objevit především tyto informace: pro jakou věkovou kategorii jsou stránky vhodné, pro jaké téma se dají stránky využít, jaké mohou mít omezení či jaké mohou přinést problémy a dále také praktické návrhy na využití, např. databázi dotazů, které zadám žákům a oni na ně budou hledat odpověď. Před aktuálním použitím ve výuce je vždy třeba zkontrolovat, zda jsou stránky stále funkční a zda na nich nedošlo k nějakým podstatným změnám.
Příklady WWW stránek, které je možné použít ve výuce RV
Ústav zdravotnických informací a statistiky České republiky (www.uzis.cz), obsah:
- Novinky - Archiv novinek:
- Aktualizované Údaje o zdraví - Health data (9. 5. 2002)
Demografická situace v ČR v roce 2001 – počet obyvatel, sňatky, rozvody, potraty, narozené děti, populační vývoj v ČR – tabulky a grafy, srovnání 2000 a 2001.
Úkoly pro žáky:
1. Zvýšil nebo snížil se počet obyvatel v ČR v roce 2001?
2. Zvýšil nebo snížil se počet sňatků v roce 2001? Kolik sňatků se událo?
3. Kolik manželství bylo rozvedeno v roce 2001 v ČR? Je to více, nebo méně, než bylo sňatků?
4. Kolik se v roce 2001 narodilo živých dětí? Zvýšil, nebo snížil se jejich počet od roku 2000? O kolik?
5. Jakým směrem se ubírá populační vývoj? Co si myslíš, že je dobré a co špatné na populačním vývoji ČR v roce 2001? Zamysli se nad jednotlivými znaky a zkus se vymyslet, proč je to dobré či špatné? - Publikace Potraty 2001 / Abortions 2001 (20.12.2002)
Potraty v roce 2001 – text, graf a tabulka potratovosti
Úkoly pro žáky:
1. Snížil se, nebo zvýšil počet potratů od roku 1990 a roku 2001? O kolik? Proč?
2. Jaké nejčastější vzdělání mají ženy, které postupují potrat?
3. Jaké věkové kategorie žen postupují nejčastěji potraty? Liší se tyto věkové kategorie v letech 1999, 2000 a 2001?
4. Provádí se potrat v ČR i ženám s jinou státní příslušností? Zamysli se nad tím, proč k nám tyto ženy za účelem potratu jezdí. - Aktuální informace č. 59 – Výběrové šetření o zdravotním stavu české populace (HIS ČR 2002) – Drogy (VII. díl) (19.12.2002)
- Aktuální informace č. 58 – Výběrové šetření o zdravotním stavu české populace (HIS ČR 2002) –Spotřeba alkoholu (VI. díl) (19.12.2002)
- Aktuální informace č. 55 – Výběrové šetření o zdravotním stavu české populace (HIS ČR 2002) – Kouření (V. díl) (18.11.2002)
- Aktuální informace č. 54 – Výběrové šetření o zdravotním stavu české populace (HIS ČR 2002) – Stravovací návyky (IV. díl) (18.11.2002)
Úkoly pro žáky:
1. Mohou stravovací návyky ovlivnit naše zdraví? Jak?
2. Kolik procent žen a mužů změnilo během posledních tří let své stravovací návyky? Změna stravovacích návyků směrem ke zdravému životnímu stylu – popiš, jakých potravin se týká, a zda-li se jí více, či méně.
3. Jaké nejčastější pozitivní změny respondenti uváděli?
4. Které tři změněné stravovací návyky směrem ke zdravé výživě změnilo nejvíce žen a které nejvíce mužů? - Aktuální informace č. 48 – Výběrové šetření o zdravotním stavu české populace (HIS ČR 2002) – Index tělesné hmotnosti (III. díl) (14.10.2002)
Úkoly pro žáky:
Jde především o statistická data. Stránky jsou tudíž využitelné až u vyšších ročníků. Záleží na předchozích zkušenostech s internetem a zpracováváním informací.
- Aktualizované Údaje o zdraví - Health data (9. 5. 2002)
- O antikoncepci - plánované rodičovství
- Způsoby a přípravky:
- Kombinovaná hormonální antikoncepce
- Gestagenní hormonální antikoncepce
- Nitroděložní antikoncepce
- Ženská mechanická bariérová antikoncepce
- Chemická antikoncepce
- Mužská bariérová antikoncepce
- Přerušovaný styk a příbuzné metody
- Kojení
- Metody periodické abstinence (plodné a neplodné dny)
- Postkoitální antikoncepce (intercepce)
Vždy obsahuje popis, mechanismus účinku, přednosti, rizika, kontraindikace, rozdělení přípravků, přehled přípravků dostupných v ČR.
- Slovníček
- Poradna – možnost otázek a odpovědí
- Vše o ženě - odkaz na další informační portál
Informace jsou přehledné, ale někdy moc složité. Práce v 8. a 9. ročníku s těmito stránkami je možná, ale učitel by měl při této práci spolupracovat. Stránky neberou v úvahu žádnou citovou stránku a také neupozorňují na některé důležité informace, např. že postkoitální antikoncepci by vždy měl předepisovat pouze lékař atd.
Oficiální stránky Státního zdravotního ústavu (www.aids-hiv.cz), obsah:
- Detailně o AIDS – Co je AIDS a virus HIV, podrobný popis, testy na HIV, HIV a těhotenství, prevence pohlavně přenosných chorob, jak se vyhnout nákaze
- Údaje v ČR – výskyt a šíření HIV a AIDS u nás, cizinci, těhotné ženy, shrnující text + grafy
- Kde hledat pomoc – kontaktní údaje o zařízeních, kam se lze obrátit dle krajů
- Údaje ve světě – grafy a tabulky nově infikovaných, zemřelých a celkových odhadů, výskyt
- Národní linka pomoci AIDS – vše o lince
- Nevládní organizace – seznam organizací s kontakty
- Hrou proti AIDS
- Světový den boje proti AIDS 2001
- MONITORING 2002 – výzkumné šetření
Úkoly pro žáky:
1. Co je to HIV?
2. Co je to AIDS?
3. Co způsobuje virus HIV?
4. Jak se virus přenáší?
5. Jak se virus nemůže přenést?
6. Jaké jsou možnosti prevence proti nákaze virem HIV?
7. Co je to rizikové chování?
8. Co je to pohlavně přenosná choroba?
9. Jaké jsou nejčastější pohlavně přenosné choroby?
10. Kolik bylo nově zjištěno infikovaných virem HIV v roce 2001 v ČR?
11. Kolik procent infikovaných HIV tvoří ženy a kolik muži?
12. Ve kterém roce byl největší výskyt HIV u těhotných žen?
13. Jaké číslo má národní linka pomoci AIDS? Kolik se platí za telefonát na tuto linku?
Úkoly pro žáky:
1. Jaké je telefonní číslo na linku bezpečí?
2. Kolik zaplatíš za volání na tuto linku?
3. S jakými problémy se na linku můžeš obracet?
4. Musíš prozradit jméno a adresu?
Internetová kuchařka (www.recepty.cz), obsah:
- Rozdělení receptů do kategorií (v závorce je aktuální počet receptů dané kategorie):
· Polévky (207) · Předkrmy (100) · Pokrmy z masa (349)
· Pokrmy z drůbeže (181) · Pokrmy z ryb (101) · Pokrmy z vajec (19)
· Pokrmy z mléka (66) · Pokrmy z brambor (69)
· Pokrmy ze zeleniny (106) · Pokrmy z hub (23)
· Zálivky a omáčky (53) · Přílohy (38) · Pokrmy z luštěnin (28)
· Pokrmy z rýže (22) · Pokrmy z těstovin (55) · Pokrmy z ovoce (53)
· Poháry a nápoje (105) · Pomazánky (91) · Saláty (169)
· Moučníky (247) · Ostatní (75),
U každého receptu jsou vypsány ingredience, přesný postup, časová dotace a počet porcí. Z receptu je možnost tisku či poslání e-mailem. - Aktuální menu k příležitostem, jako jsou Velikonoce, Vánoce atd.
- Prostor pro otázky a odpovědi
- Možnost vytvoření vlastní databáze pod heslem - moje recepty
- Týdenní příklad menu
- Top 10 receptů
Úkoly pro žáky:
1. Sestavit menu k dané příležitosti - např. vánoční, velikonoční, svatební atd.
2. Sestavit týdenní menu pro čtyřčlennou rodinu se dvěma dětmi.
3. Vybrat pokrmy z jednotlivých kategorií, které by byly vhodné pro jednotlivé věkové či jinak definované skupiny - např. pro malé děti, pro staré lidi, pro sportovce atd.
Projekty
Příkladem využití více programů a zdrojů za jedním cílem mohou být různé výukové projekty. Na zpracování jednoho tématu se dají použít různé způsoby. Výstupy mohou být textové, grafické, tabulkové, ve formě www stránek či multimediální. Projekty mohou být třídní, školní, meziškolní nebo třeba mezinárodní, ke komunikaci je možné využívat e-mail či elektronickou konferenci.
Nabídky mezinárodních projektů mohou učitelé najít například na stránkách Učitelského spomocníka na adrese: http://www.spomocnik.cz. Aktuálně tam pro rodinnou výchovu můžete najít a zapojit se do těchto projektů:
- World Health Education Poll (všechny školy). Irská škola prosí v rámci diskuse o zdravém stravování o vyplnění jednoduchého dotazníku na webu.
- Easter Cards Exchange (ZŠ + SŠ) Anglická škola v Brazílii připravuje výměnu velikonočních pohlednic včetně popisu, jak se slaví tyto svátky v zemích účastníků.
- Global Natural Resources (ZŠ + SŠ). Kanadská škola sbírá formou vyplnění jednoduchého dotazníku data o způsobu a ceně vytápění domácností v různých zemích. Statisticky zpracované výsledky budou sloužit k pochopení různých historických, ekologických i ekonomických souvislostí.
Závěr
Tímto příspěvkem jsem chtěla naznačit, že využívání počítačů ve výuce se nemusí omezit pouze na technické předměty, ale že i v takovém předmětu, jako je rodinná výchova, si může počítač najít své stálé místo. Vše však záleží především na učiteli a jeho ochotě učit se novým věcem a nebát se zkusit něco nového.
Literatura:
Černochová, M.; Komrska, T.; Novák, J. Využití počítače při vyučování. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
Fialová, I. Web pages evaluation. In Telecomunications for education and Training. Prague : The International conference, 2001, s. 274-275.
Internet, Evropská unie a Česká škola. Praha : UK PedF, 2000. ISBN 80-7290-031-5.
Kusala, J. Internet ve škole. Praha : Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-709-X.
Marádová, E. Rodinná výchova - zdravý životní styl 2. Praha : Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-643-3.
Rambousek, V. a kol. Praktické činnosti - Práce s počítačem. Praha : Fortuna, 1997. ISBN 80-7168-448-1.
Slavík, J.; Novák, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.
CD-ROM:
Chovančíková, M.; Pazourková, E. Sexuální výchova (CD-ROM). Praha: Grada publishing, 1999.
Pazourková, E. Drogy smrtelné nebezpečí (CD-ROM). Praha: Grada, 2002.
TS Sexuální výchova (CD-ROM). Hořovice, Terasoft, 1999.
Zdrojem tohoto článku je sborník konference Počítač na základní škole, kde byl příspěvek přednesen.
Markéta Černá
0 komentářů:
Okomentovat