Portál Státní informační politiky ve vzdělávání se staronovou doménou e-gram.cz je zatím jen zvolna naplňovaným redakčním systémem. Na rozdíl od svých předchůdců je však otevřen pro celou školskou veřejnost. Jak ho dnes můžeme hodnotit? Zatímco první zařazené příspěvky svědčí o snaze (alespoň některých) pracovníků ministerstva lépe informovat, samotnou webovou prezentaci moc chválit nelze.
Ve čtvrtek 25. března 2003 na veletrhu Schola Nova spustila ministryně školství Petra Buzková staronový portál na adrese www.e-gram.cz. Podle oficiálního ohlášení vrchního ředitele Zdeňka Svobody „…na tomto webu najdete nejnovější informace o stavu Státní informační politiky ve vzdělávání, evropské projekty a celou řadu aktivit souvisejících s rozvojem informační gramotnosti. K dispozici je i diskusní část, která bude sloužit pro připomínkování zásadních materiálů SIPVZ=SPRING. K tomuto datu je také oficiálně zahájen provoz evaluačního webu.“
Záměr oživit „E-gram“ byl již prezentován před několika týdny v článku Školský vzdělávací a informační portál: jaká je vize ministerstva? , ale jeho skutečné naplnění bude vyžadovat mravenčí redakční práci i širokou podporu ze všech stran. Vedoucí kanceláře projektu PII Milan Hausner vsadil na rozdíl od svých předchůdců na otevřenost systému. Zde je potřeba připomenout ostudné hrátky jeho předchůdce Petra Korduleho, který po několika týdnech provozu prototypové verze nového webu MŠMT reagoval na nepříjemná diskusní témata zamezením přístupu veřejnosti a na více než rok zablokoval zpětnou vazbu mezi sekcí SIPVZ MŠMT a školami. Petr Kordule a bývalý šéf sekce SIPVZ MŠMT Drahomír Fránek také ukončili činnost původního E-gramu, který pracoval pod dohledem Vadima Petrova.
Redakční systém nového E-gramu je z dílny tvůrců původního serveru, vyvinutého před více než dvěma lety společností Oxygen Solutions, která s MŠMT spolupracovala i za Fránkovy éry například na kontroverzním projektu CERES.
Náklady na zprovoznění E-gramu se zdají na první pohled nadbytečné, když v resortu MŠMT existuje řada podobných redakčních systémů a též zveřejněná cena, činící přes 200 000 Kč, se může stát terčem kritiky. V režimu práce ministerstva školství je ale samostatnost a nezávislost informačního webu SIPVZ evidentně nutná a zřejmě není řešitelná jiným způsobem. Je potřeba také připomenout, že původně plánovaný Školský vzdělávací a informační portál v režii za ministra Zemana připravované „Obecně prospěšné společnosti“ měl stát desítky milionů a zbytečné náklady na jeho přípravu za Fránkova a Korduleho vedení zhltly či měly zhltnout miliony.
Co nabízí E-gram
Důležitou novinkou E-gramu je evaluační web, který by měl být metodickou a informační pomůckou vedení školy i učitelů samých při volbě efektivních a v praxi ověřených výukových aplikací, na něž bude možné čerpat účelovou dotaci. Základem se stane hodnocení nejen odborníků a lektorů, ale také učitelů z praxe. Kancelář projektu PII předpokládá, že učitel, který s aplikací pracuje a nestydí se pod svůj názor podepsat, využije možnosti se na veřejném hodnocení podílet. Podrobnosti najdete v rozsáhlém dokumentu Metodika registrace vzdělávacího a výukového SW (VSW) (ke stažení v PDF) z ledna tohoto roku nebo v článku SIPVZ: Jak budou školy dostávat nový výukový software .
Hodnotit nový E-gram je zatím velmi obtížné: redakční systém nevybočuje z průměru, evaluační web je zatím v testovacím režimu a ani maketa stránky recenzí nenabízí nic převratného. Klíčový by měl být obsah, a ten vyžaduje především čas, první zařazené texty jsou nicméně slibnými vlaštovkami. Dobré bylo i rozhodnutí zaměstnat zkušeného editora, kterým se stal Petr Kukal (dříve např. šéfredaktor Moderního vyučování).
Mrzí mne však „zahození“ obsahu původního E-gramu, který mohl být přinejmenším dokumentem o situaci před nástupem Fránkova vedení sekce SIPVZ. Roční „výpadek“ zpětné vazby padá jednoznačně na vrub minulého vedení sekce SIPVZ, další půlrok omezeného toku informací ze sekce SIPVZ snad E-gram v nynější podobě napraví.
Bohužel se již ukázal rozdílný přístup jednotlivých kanceláří sekce SIPVZ k poskytování informací. Hanebný je např. prakticky nulový objem informací z kanceláře Projektu III – Infrastruktura, jejíž vedoucí jako by neexistoval, a také přetrvávající netransparentnost práce nového Koordinačního centra SIPVZ je přinejmenším prapodivná. Je otázkou, zda výzva nové čisté „plochy“ E-gramu dosavadní mlčící vyburcuje.
Webmaster se moc nevytáhl
Prezentační vrstva redakčního systému E-gram je bohužel plná často i školáckých chyb, které v krátké době Oxygen Solutions slíbila odstranit. Ilustrací těchto chyb je například součet velikosti souborů home page, činící přes 100 kB, výsledek validace home page E-gramu: „Fatal Error: No DOCTYPE specified!“ nebo třeba výsledek testů webu s využitím produktů NetMechanic. Test NetMechanic indikuje kromě zmíněných chyb i špatnou kompatibilitu kódu s řadou prohlížečů.
Na tu upozornil i Ondřej Neumajer (Modřanská ZŠ): „Z hlediska webdesignu jsou stránky e-gram.cz v jazyce HTML ukázkou toho, jak by to vypadat nemělo. Stránka se zcela jistě nezobrazuje korektně ve většině prohlížečů. Moje Opera například vůbec nebere levé rozbalovací menu a ani o tom nehlásí zprávu, takže o vnořených složkách jsem se dozvěděl až náhodou při prohlížení IE.“
Autoři nezvládli ani práci se styly a písmem, takže se text nezobrazuje korektně například na počítačích Apple. Petr Staníček (Pixy.cz) komentuje navigaci slovy: „Bez JavaScriptu (nebo s JavaScriptem vypnutým) na stránkách neexistuje jakákoli možnost navigace. Což je dost tristní. To, jak stránka vypadá s vypnutým nebo nedostupným CSS, je přímo nepoužitelná příšernost (každý si může zkusit sám).“
Špatné vysvědčení dává i Vilém Málek (Interval.cz): „Layout je tabulkový, se všemi negativními efekty, jako je zdlouhavé načítání a podobně. Obsah je soustředěn do sloupce fixní šířky, proč je ale odsazen zleva tak, že se nevejde ani do standardního okna o šířce 800 bodů? Kombinace stínované červené a modré je vražedná, obzvláště černý text na tmavě modrém pozadí mne nadchl. Písmo je mikroskopické a jeho velikost nelze změnit. Spodní okraj stránek neexistuje, takže uživatel nepozná, zda nedošlo při načítání k chybě. Celý web je velmi nepřehledný, navigace je neintuitivní. Vyhledávání nenašlo ani to, co na stránkách prokazatelně bylo.“
Michal Kwolek (CP Online) upozorňuje na nevhodné vyhledávání pomocí příkazu LIKE: „Až přibudou články, půjde SQL do kolen.“ Za pozornost by mělo stát i jeho další upozornění na jistou bezpečnostní „díru“, „kterou lze při troše snahy zneužít“.
Určitě se ozvou i oprávněné požadavky na dostupnost alternativní textové či off-line verze tohoto webu. Na další hodnocení webu E-gram se můžete podívat ve veřejné Kritice webu na výše zmíněném Intervalu.cz.
Zapojíte se?
Shrňme si na závěr, co nově E-gram nabízí uživatelům a vůbec školské veřejnosti:
- prostor pro partnery: Unii CZESHA, Jednotu školských informatiků i pro vysoké školy;
- systém evaluace softwaru pro vedení školy, recenzenty z řad odborníků i pro výrobce;
- moderovaná diskusní fóra;
- kalendář akcí i odkazy na další zdroje na webu (například kraje, pedagogická centra, ale také evropské projekty).
Otevřenost jako základ informační strategie by měla přilákat aktivnější pedagogy. Změnu totiž nepřinese náhrada zkratky SIPVZ za SPRING, ani nové logo, ani snaha o vytěsnění Indoše E-gramem. Důležitý bude jeho nový obsah. Zapojíte se?
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat