Jan Baier: Názorná matematika do první třídy

středa 16. dubna 2003 ·

Výukové multimédium Matematika 1 z edice Chytré dítě firmy Pachner se snaží nejmenším školákům usnadnit pochopení abstraktních matematických principů. Pestrá skladba názorných úloh s průvodcem Bajtíkem je určena jak dětem s problémy ve vyučování, tak i těm talentovaným.

Matematika 1 se skládá ze tří části s postupně narůstající náročností. Každou část provází jeden ze tří Bajtíků – žlutý, červený a modrý. Představují jak nápovědu, tak i hodnocení jednotlivých úloh.

Při pohledu na pracovní plochu programu zjistíte, že tlačítka ovládání jsou umístěna do dvou řad. Ta horní skrývá modely matematických pojmů  a operací. Předkládá hotové úlohy, se kterými dítě může libovolně manipulovat a přitom si vytvářet matematické představy těchto pojmů. Dolní řada tlačítek obsahuje úlohy bodovací, na kterých se dítě procvičuje a za odměnu získává od příslušného Bajtíka body. Má na výběr vždy několik úloh, jejichž ukončení oznámí zazvonění na zvoneček. Úlohy horní a dolní řady, které sobě odpovídají, mají pro přehlednost stejné číslo.

Pokud se v některých úlohách na scéně objeví oranžový Bajtík, jedná se o zkušeného učitele, který odlehčenou formou dětem vysvětluje různé matematické pojmy. Pro zpětnou vazbu toho, kdo s dítětem pracuje, je důležitá tabulka s body. Ta ukazuje seznam úloh příslušného Bajtíka a počet bodů, které počtář získal v jednotlivých úlohách. Je dobré vyslechnout v každé úloze nápovědu – Bajtíka sedícího za stolkem nebo oranžového učitele.


Numerace v číselném oboru 0 - 10

Animace zářících hvězd na začátku první části nechá děti spočítat až deset hvězdiček. V další úloze může ze dvanácti druhů obrázků vybrat jakýkoliv, jen jejich počet musí odpovídat vyobrazenému číslu. Když si potom na nějaké číslo klikne, objeví se mu právě tolik hraček, kolik dané číslo vyjadřuje. Nelíbí se mu daná hračka? Nevadí, může si opět vybrat ze široké nabídky. Dva motýlci, které si vybral, jsou víc než jeden – tak tohle všem „prckům“ ukáže další modelová úloha.


Princip sčítání a odčítání dvou množin obrázků (sčítanců) se pak objevuje v dalších dvou úlohách. Pozor! Na scénu přichází Bajtík – kouzelník a dětem osvětluje problematiku rovinných geometrických útvarů (létající obdélníky, trojúhelníková strašidla, chlívečky na med jako šestiúhelníky).

Ke každé modelové úloze je k dispozici bezpočet úloh bodovacích, na kterých si dítě hravou formou procvičuje vysvětlený problém. Správná řešení jsou po kliknutí na zvonek odměněna slavnostní fanfárou.


Numerace v číselném oboru 10 - 20

V první úloze druhé části si dítko může na číselné ose samo zvolit celkový součet a potom změnou jednoho sčítance pozoruje i nahrazení druhého sčítance. Když se jeden ze sčítanců zvětší, druhý se musí zmenšit, aby celkový součet zůstal stejný.


Podobný princip je využit i u odčítání. V další, opět ozvučené části, se představují čísla v oboru 10 – 20. Chce-li si dítě odpočinout od počítání, může si postavit třeba dům. Opět je tady totiž Bajtík – kouzelník a tentokrát kouzlí s prostorovými tělesy (cihla - kvádr, dlažební kostka - krychle, jeho čepice - kužel, stříška - jehlan, …).


Numerace v číselném oboru 0 - 20

V poslední části má číselná osa za úkol vysvětlit problematiku sčítání dvou čísel s přechodem přes desítku. Sčítání úseček je předvedeno jako skládání vagónků vláčku. U odpovídající bodovací úlohy může malý počtář například pro součet 17 poskládat 17 x jeden vagónek, ale kreativní typ si s problémem může pohrát a třeba vybere 3 x 5 + 2 vagónky. Na dynamickém modelu děti pochopí sčítání tří čísel v intervalu 0 – 20.

A protože je program určen jak dětem s problémy ve vyučování, tak pro děti talentované, neomezuje se autorka na čísla do dvacítky, ale nabízí seznámení s problematikou sčítání desítek do sta. Tím je dítě ušetřeno šoku z velkých čísel ve vyšších ročnících.

Bodovací úlohy třetí části obsahují mimo jiné i zábavné části na procvičení sčítání a odčítání v oboru 0 – 10 s měřením času. Zvládnutí počítání i pod časovým stresem staví dítě do výhody při klasických školních písemkách.  


Dítě není nuceno vypočítat každý příklad, může přejít hned na další nebo na ten, který se mu více zamlouvá. Všiml jsem si, že program důsledně sleduje nenásilnost procesu výuky matematiky, což podporuje hlavně děti s problémy v učení. Zvládnutí úlohy jim dodává tolik potřebné sebevědomí. Naopak bystrý kluk či holka vše provádějí rychleji a vyhledávají ty věci, které ho nutí zabrat.

Požadavky na PC: Windows 95/98/ME/2000/XP, procesor P133MHz (raději vyšší), 32 MB RAM, rozlišení monitoru 800 x 600, 1024 x 768 bodů nebo vyšší, 256 barev, zvuková karta. Program při spuštění kontroluje, zda je na vašem počítači nainstalován Macromedia Flash Player. Pokud ne, automaticky se spustí jeho instalace. 

Instalace: Při instalaci, která vyžaduje 98 MB volného místa na vašem PC, se do vámi vybrané složky zkopírují všechny potřebné soubory a na ploše se vytvoří spouštěcí ikona „Matematika 1“.

Cena: 370 Kč/ 990 Kč vč. DPH (multilicence pro školy)

Výrobce: Pachner



Jan Baier

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.