Standardně nakonfigurovaným poštovním klientem v počítačových učebnách dodaných školám v rámci akce INDOŠ je „velký“ MS Outlook. O tom, že tento olbřímí klient je k výuce práce s e-mailem naprosto nevhodný, již bylo řečeno mnoho. Existuje jiné řešení? Zajisté – stačí správně nastavit vhodnější Outlook Express.
K nastavení použijeme e-mailovou adresu ve tvaru jmeno.prijmeni@skola.mesto.indos.cz. Žáci či studenti se naučí konfiguraci poštovního klienta individuálně na svém počítači. A co k tomu potřebujete znát?
- e-mailovou adresu žáka (ve tvaru jmeno.prijmeni@skola.mesto.indos.cz)
- název poštovního účtu (schránky) na serveru s přístupovým heslem (ve tvaru prijjm)
- jméno serveru příchozí pošty (např. eXXXXX01 nebo cXXXXX01)
- jméno serveru odchozí pošty (např. eXXXXX01 nebo cXXXXX01)
Vlastní výuce nastavení Outlook Expressu by měla samozřejmě předcházet teoretická část, v níž se žáci dozvědí základní principy elektronické pošty, porozumí pojmům poštovní účet, server příchozí (POP3, IMAP) a odchozí (SMTP) pošty.
Krok za krokem společnými silami
K úspěšnému použití následujícího postupu předpokládejme, že učitel-správce odvedl poctivou práci a každý žák má svůj účet ve Windows společně s e-mailovou adresou vycházející ze jména a příjmení (viz manuál k ASD). Dále je přihlášen svým uživatelským jménem složeným ze čtyř prvních písmen svého příjmení a dvou písmen jména (prijjm).
A nyní již k vlastní konfiguraci.
- Spusťte program Outlook Express (standardní součást Windows) a ukončete Průvodce připojením k internetu. Cílem je naučit žáka běžné přidání a nastavení poštovního účtu.
- V nabídce Nástroje zvolte Účty. V otevřeném okně klikněte na tlačítko Přidat a vyberte Pošta.
- Spustí se průvodce, který žáka provede v nastavení poštovního účtu. Doplňte Zobrazované jméno (jméno, které se zobrazuje v příchozím e-mailu „Od:“).
- V dalším kroku vyplňte e-mailovou adresu ve tvaru jmeno.prijmeni@skola.mesto.indos.cz.
- U názvu serveru odchozí a příchozí pošty doplňte jméno vašeho indošího serveru (např. eXXXXX01 nebo cXXXXX01). Pokud tento název neznáte, můžete ho zjistit prolistováním „Míst v síti“ z kteréhokoliv počítače v učebně, nebo přímo na serveru ve vlastnostech „Tohoto počítače“ – ikona na ploše.
- Do dalšího dialogového okna vepíšete Název účtu a heslo. POZOR! Název účtu a heslo jsou v tomto případě vždy shodné s uživatelským jménem a heslem používaným při přihlášení do Windows (prijjm). Upozorněte žáky, že pokud si změní heslo do Windows, musí ho změnit i zde!
- Po dokončení průvodce je ještě třeba ve vlastnostech právě přidaného poštovního účtu v záložce Servery zatrhnout volbu Server odesílané pošty – Server vyžaduje ověření. Žákům vysvětlete, že i při odesílání pošty je kontrolováno oprávnění použít server odchozí pošty SMTP pomocí jména a hesla, které jsou stejné jako u serveru příchozí pošty POP3.
Po uzavření konfiguračních oken již můžete přistoupit k tradiční výuce emailu např. s využitím výukových materiálů, které vám Česká škola nabízí.
Žáci mohou komunikovat jak mezi sebou, tak směrem „ven ze školy“.
Poznámka: Uvedený postup byl úspěšně otestován na školách typu E a C. Vzhledem k nejednotnosti nastavení indoších sítí se však mohou konfigurační parametry v jednotlivých případech lišit.
Zdeněk Ogrodník
0 komentářů:
Okomentovat