Je již známo, jak bude do škol přicházet výukový software. Jinou a neméně očekávanou událostí je spuštění školského portálu, který by dodaným počítačům taktéž dodal smyslu. První „nástřel“ jeho koncepce byl včera novým vedením SIPVZ poprvé veřejně prezentován a vy nyní můžete posoudit, nakolik odpovídá vašim představám. Přesně k tomu je totiž určen.
Včerejší brněnská konference, pořádaná sdružením EUNIS-CZ, se sice jmenovala Portálová řešení vysokých škol, nicméně na jejím závěru vystoupil i Milan Hausner, vedoucí PII SIPVZ na ministerstvu školství, s příspěvkem o Školském výdělávacím a informačním portálu (ŠVIP) pro základní a střední školy. Současně vyzval zástupce vysokých škol k úzké spolupráci.
Je však třeba upozornit, že níže tlumočenou vizi nelze považovat za víc, než za předběžný návrh určený k diskusi. Stále totiž platí, že postup při tvorbě závazné koncepce ŠVIPu má být takovýto: nejprve bude ustanovena pracovní skupina tvořená zástupci MŠMT, vysokých škol, školských profesních asociací a odborných pedagogických ústavů, která by do června 2003 měla zveřejnit pracovní verzi; poté bude vyhlášeno výběrové řízení na zpracovatele komplexního projektu, na jehož základě bude vyhlášen tendr na dodavatele ŠVIPu.
Za zmínku stojí, že ministerstvo se hodlá opřít o již existující koncepci informační části ŠVIPu, kterou na začátku roku 2002 vypracoval Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV). Ten kvůli diskusi nad koncepcí dokonce zprovoznil web na adrese www.skolinfo.cz, poté však byly veškeré práce zastaveny.
Hlavní stránka portálu bude plnit funkci jakési „superhomepage“, která bude zastřešovat tři samostatné obsahové pilíře, pracovně nazvané: E-gram, MŠMT a E-schola. Do realizace ŠVIPu jako celku mohou jednotlivé fragmenty fungovat samostatně, tak jak budou postupně vznikat a rozvíjet se. Je ostatně zřejmé, že první dvě části již v nějaké podobě fungují (MŠMT) nebo budou brzo zprovozněny (E-gram), nejdůležitější a nejnáročnější součást – E-schola však nikoli (shoda s existující doménou je náhodná). V jejím případě je debata zatím jen o funkcích, ale otázka technického řešení nebo dodavatelů obsahu není na pořadu dne.
E-gram
Web speciálně určený pro komunikaci zejména se školami v rámci SIPVZ. Má obsahovat tyto součásti:
- E-info – „žurnál informační gramotnosti“ bude mít za úlohu referovat o průběhu SIPVZ, zveřejňovat veškeré pokyny školám, dokumenty atd. Oproti hlavnímu webu MŠMT má být kladen důraz na oboustrannou komunikaci (diskusní fóra apod.). Především ten by měl vyplnit několikaleté informační vakuum kolem SIPVZ.
- Evaluační web – na němž budou zveřejňovány výukové programy, které byly díky kladným posudkům recenzentů a škol zařazeny na tzv. Seznam registrovaného VSW. Zde též bude vytvořeno prostředí pro vlastní hodnocení ze strany zúčastněných škol (viz dřívější článek a schválenou metodiku PII SIPVZ). Je celkem povzbuzující, že k dobrovolné evaluaci se do této chvíle přihlásilo již 280 škol.
- E-region – stránky věnované komunikaci škol a zřizovatelů o SIPVZ a informační gramotnosti obecně v jednotlivých regionech.
- Další rubriky s přehledem vzdělávacích akcí, školicích středisek PI, diskusní fórum, přehled evropských projektů a soutěží atd.
Základem této části ŠVIPu má být staronový web na adrese www.e-gram.cz, který v dřevních dobách SIPVZ před příchodem vrchního ředitele Fránka fungoval jako informační kanál mezi tehdejším Koordinačním centrem (KC) a školskou veřejností. Po rozpuštění KC zůstal jako webová „mrtvola“ na doméně e-gram.cz až dosud. Nové vedení sekce SIPVZ hodlá navázat na jeho tradici, patrně i z důvodů finančních, a novou podobu představit na veletrhu Schola Nova.
MŠMT
Zhruba před 10 dny byla pro veřejnost odhalena nová, dlouho připravovaná webová prezentace ministerstva. Tato prezentace by měla být základem správní části ŠVIPu, a to po doplnění některých modulů např. pro sběr dat z regionálního školství, jednotného rozhraní pro vstup do školských databází nebo modulu se školskou legislativou. Čili postupný přechod k e-governmentu…
Co na portálu spíš nebude, jsou podle Milana Hausnera stránky jednotlivých škol s jejich vnitřní agendou (známky žáků, komunikace škola-rodiče, řízení vnitřního chodu školy, učební plány atd.). Ty zůstanou na školních serverech. Přibýt by naopak měly stránky pro neodbornou, rodičovskou veřejnost, která toho na dnešní prezentaci zatím moc nenajde…
E-schola
Obsah E-scholy by měl být co do původu dvojí:
- „Vlastní“, tedy umístěný přímo na serveru ŠVIPu a pod přímou správou redakce. Vlastního obsahu bude spíše menšina.
- „Nevlastní“, tedy produkovaný jinými subjekty (vysokými školami, firmami…) na základě grantových programů a provozovaný jako samostatné stránky či „subportály“ na serverech těchto subjektů; ze stránek ŠVIPu na ně bude pouze odkazováno. Příklad: Vysoká škola přírodovědného zaměření na základě grantu vytvoří kvalitní výukové stránky o genetice a dá je k dispozici veřejnosti, která k nim může přistoupit buď skrze ŠVIP, ale i přímo. Nevlastní obsah by měl převažovat.
- E-kabinet – který bude předmětově utříděnou zásobárnou pedagogicky využitelných textů, obrázků, animací, appletů, odkazů, plánů hodin, prográmků… Zdařilým zahraničním příkladem je např. The Physics Classroom, stránka EUN s pedagogickým freewarem nebo obsah CD-ROMu Svět očima Amerlinga, který mimochodem vznikl na základě grantu MŠMT.
- E-nástroje – autorské nástroje na tvorbu testů, kvízů, pracovních listů, newsletterů pro rodiče apod. Představit si lze podobné nástroje jako např. QuizLab nebo Worksheet factory , o nichž jsme na ČŠ psali.
- E-data – volně přístupné webové encyklopedie (jako je např. Everything2).
- E-učebnice – nízkonákladové učební texty v el. podobě (e-books), které se nevyplatí vydávat v papírové podobě.
- E-learning – ucelené výukové aplikace pro různé věkové kategorie (viz např. e-learning pro děti od BBC).
To je zatím vše. Česká škola, a jistě i ministerstvo školství, se těší na vaši konstruktivní kritiku :-)
Vít Šebor
0 komentářů:
Okomentovat