Vít Šebor: SIPVZ se nyní jmenuje SPRING... a další novinky ze Schola Nova

Monday, March 31, 2003 ·

Od pondělí do čtvrtka minulého týdne probíhal v Praze školský veletrh Schola Nova. Patrně nejvýznamnější událostí doprovodného programu bylo spuštění nové webové prezentace SIPVZ na adrese e-gram.cz a oznámení nového jména Státní informační politiky ve vzdělávání: SPRING. Překvapení? Za pozornost ale stojí i další body programu.

SIPVZ se nyní jmenuje SPRING

„E-gramu“ včetně jeho evaluační sekce (doporučuji k pravidelnému sledování) se bude podrobněji věnovat Jan Wagner v následující recenzi, já se proto zastavím jen u nového jména. Ze stručného vysvětlení na www.e-gram.cz i z ministerské prezentace na Schola Nova je zřejmé, že SPRING je jakousi obchodní značkou, s jejíž pomocí se má „SIPVZ nového vedení“ zřetelně odlišit od „SIPVZ bývalého vedení“, která v minulých letech probíhala ve znamení Internetu do škol (Indoše) generálního dodavatele.

Nejsem si ovšem jist, zda lidé zapomenou na sice krkolomné, nicméně již zažité „sipvézet“ a o projektu budou od nynějška mluvit jako o „springu“. Tím spíš, že zvolené jméno konkuruje názvu evropské akce Spring Day in Europe. Každopádně by sekce SIPVZ mohla svůj web nazvat SPRING, a nikoli Informační gramotnost, neboť tak se již jmenuje jeden z (pod)projektů SIPVZ (PI – Informační gramotnost). Doménu spring.cz už ale propásla…

Na druhou stranu je vidět, že SIPVZ alias JARO se opravdu probouzí k životu. V krátkém čase, který byl diskusi s vrchním ředitelem sekce SIPVZ Zdeňkem Svobodou a vedoucím PII Milanem Hausnerem na konferenci vyhrazen, bohužel zazněly jen útržkovité informace o stavu celého projektu (Hausner ani nestihl ukázat všechny své prezentační „slajdy“). Ale i ty stojí za ocitování:

PII – Vzdělávací software a informační zdroje

Ministryně Buzková podepsala metodiku dotace na vzdělávací software (viz článek  Jak budou školy dostávat vzdělávací software ). Školy obdrží zhruba 5000 Kč na 100 žáků, přičemž i ta nejmenší škola třeba s 20 žáky oněch 500O Kč získá (celková suma dosáhne cca 60 miliónu Kč). Do konce dubna by peníze měly odejít ke zřizovatelům škol, metodika bude zveřejněna v nejbližším Věstníku. Od toho okamžiku bude možné software, který již prošel evaluací, nakupovat za dotační prostředky. Podle M. Hausnera bude v září tohoto roku zhodnoceno asi sto titulů.

V připomínkovém řízení je metodika pilotních projektů, které řeší implementaci ICT do výuky. Bližší informace na konferenci nezazněly, ty základní naleznete ve výše zmíněném  článku .

Petra Buzková též oznámila založení nové soutěže O křišťálovou tužku ministryně školství. Asi dvacet centimetrů vysoký skleněný artefakt bude odbornou porotou přiřknut nejlepší vzdělávací aplikaci již letos v listopadu na festivalu TechFilm. Bližší informace včetně podmínek přihlášení najdete zde.

Debata se na chvíli stočila i k problému se zaúčtováním tzv. balíčku výukového softwaru z prosince roku 2001. (Vyjádření MŠMT najdete zde.) Na dotaz, zda platí tehdejší slib, že školy, které balíček neodeberou, později získají kompenzaci ve stejné hodnotě, Z. Svoboda odpověděl, že slib bohužel dodržet nelze.

PIII – Infrastruktura

Těsně před ministerským podpisem je nový Provozní řád indoších učeben, o jehož prosazení ministerstvo s ACOLem jednalo již od podzimu. Řád uvolňuje striktní režim, který dosud panoval ve využívání pracovních stanic, jako je zákaz stahování souborů (pověstné levé tlačítko myši), zákaz instalace softwaru, který neprošel schválením CERES, atd. To vše bude nyní oficiálně možné, ovšem za předpokladu, že škola bere zodpovědnost za případné škody a následné finanční náklady na sebe. Přesné znění prý bude zveřejněno snad již tento týden.

Dále není mnoho co dodat. Podle Z. Svobody nelze letos počítat s žádnými dalšími prostředky na PIII, protože veškeré finance projektu jsou smluvně vázány na dluh ACOLu. Červeným školám tedy s vybavením nikdo nepomůže. Zvláštní je, že jsou mezi nimi i takové, které vůbec žádné internetové připojení nevlastní. Pět procent všech českým škol je totiž stále off-line.

P I – Informační gramotnost

Tohoto projektu se konference dotkla jen okrajově, protože jeho vedoucí Stanislav Siňor bohužel nebyl přítomen. Podle této zprávy na E-gramu byl dokument Řešení projektu PI odeslán na gremiální poradu MŠMT a metodika přiznání účelové dotace je v připomínkovém řízení. Podle Svobody bude částka pro školení Z zhruba srovnatelná s minulým rokem, částka pro plánované školení pokročilé úrovně P bude „vyšší než u Z“ a pro ICT koordinátory lze počítat se sumou 5-8 tisíc Kč. Podrobnější informace o plánech MŠMT zveřejnilo Pedagogické centrum v Olomouci na adrese http://www.pcol.cz/SIPVZ.htm; upozorňuji však, že informace se vztahují k 15. únoru 2003 a některé záměry se mohly změnit.

Na Schola Nova se ovšem neřešily jen problémy spojené s během SIPVZ. V úterý po slavnostním zahájení veletrhu proběhla hodinová diskuse s Petrou Buzkovou a dalšími představiteli MŠMT, nazvaná Aktuální otázky ke školství. Své postřehy zachytila Jana Hrubá v článku Učitelských listů Nejen víno na zahájení výstavy Schola Nova bylo kyselé.

Nejlepší česká multimédia a nejlepší exponáty veletrhu

V rámci doprovodného programu byly vyhlášeny výsledky pátého ročníku soutěže o cenu Best Czech Multimedia (www.bestcm.cz) za nejlepší české multimediální dílo 2002.

Z jedenácti nominovaných titulů zvítězila ve vzdělávací kategorii multimediální příručka MS Office XP od Grada Publishing. V kategorii informační cenu převzala společnost Aion CS za on-line encyklopedii Coto.je (viz  článek ).

Zvláštní cenu poroty získala díla Škola hrou – Přírodověda 1 (LangMaster International, s.r.o.) – „za využití multimédií ve výuce přírodovědy“ a Encyklopedie světové architektury (Dudák V. a kol., LANGMaster GROUP s.r.o.) – „za inspirativní šíření informací přepisem knižní předlohy do multimediální podoby“.

Vítěze každoroční soutěže o nejlepší exponát Schola Nova naleznete na oficiálních stránkách  BVV.

Škola bez hranic

Poslední veletržní novinkou, která se vejde do tohoto beztak již dlouhého článku, je oznámení vzniku nové iniciativy Škola bez hranic. Jejími zakládajícími členy jsou Unie Czesha, AlbafinUnicorn (vzdělávací technologie a portálová řešení), Centre for Modern Education (portál Škola za školou), SPN (učebnice) a Terasoft (vzdělávací SW). Záměrem těchto firem je spolu se školskou Unií Czesha podporovat projekty typu B@ajt, případně nabízet své spojené síly při tvorbě plánovaného vzdělávacího portálu. Více najdete na webové prezentaci http://www.skolabezhranic.cz.



Vít Šebor

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.