Dotaz: Kdo může vyhlásit chřipkové prázdniny? Je to v kompetenci ředitele školy? Pokud ano, tak na jak dlouho a za jakých podmínek? Jaký předpis to řeší?
Právní předpisy upravující provoz škol a školských zařízení pojem „chřipkové prázdniny“ neznají. Na základě zákonného zmocnění vydalo MŠMT ČR vyhlášku č. 362/1991 Sb., o organizaci školního roku v základních školách, středních školách a speciálních školách ve znění pozdějších předpisů. Podle § 3 odst. 1 této vyhlášky období školních prázdnin tvoří podzimní prázdniny, vánoční prázdniny, pololetní prázdniny, jarní prázdniny, velikonoční prázdniny a hlavní prázdniny. Délka uvedených prázdnin je pak uvedena v dalších odstavcích § 3 vyhlášky.
Pro řešení situace, kterou má zřejmě tazatel na mysli (to je vznik chřipkové epidemie), je podle našeho názoru možno využít tato ustanovení vyhlášky č. 362/1991 Sb.:
- § 4 odst. 1, kde je uvedeno: „Ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických, může ředitel školy vyhlásit pro žáky volné dny, a to v jednom školním roce nejvíce čtyři.“;
- § 6, v němž se stanoví: „Ředitel školy může stanovit po projednání se zástupci rodičů nebo jiných zákonných zástupců žáků, po dohodě se zřizovatelem a se souhlasem ministerstva ze závažných důvodů odlišnou organizaci školního roku; ve středních zdravotnických školách se souhlasem ministerstva zdravotnictví.“
Žádná omezení k postupu podle citovaného § 6 tato vyhláška, ani jiné právní předpisy nestanoví. Záleží tedy na zúčastněných stranách, jaké určí odlišnosti v organizaci školního roku vzhledem k úpravě obsažené ve vyhlášce.
Kromě možnosti postupovat v situaci zmíněné v dotaze podle vyhlášky č. 362/1991 Sb., lze také využít postup upravený zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. Podle § 69 odst. 1 písm. b) jsou mimořádnými opatřeními při epidemii nebo nebezpečí jejího vzniku „zákaz nebo omezení styku skupin fyzických osob podezřelých z nákazy s ostatními fyzickými osobami, zejména omezení cestování z některých oblastí a omezení dopravy mezi některými oblastmi, zákaz nebo omezení slavností, divadelních a filmových představení, sportovních a jiných shromáždění a trhů, uzavření lůžkových zařízení léčebně preventivní péče, zařízení sociální péče, škol, předškolních zařízení, školských zařízení, zotavovacích akcí, jakož i ubytovacích podniků a provozoven stravovacích služeb nebo omezení jejich provozu“.
Tato mimořádná opatření podle odst. 1 nařídí v nezbytně nutném rozsahu a rozhodne o jejich ukončení příslušný orgán ochrany veřejného zdraví. Místní příslušnost orgánu ochrany veřejného zdraví se řídí místem výskytu infekčního onemocnění. Odvolání proti rozhodnutí příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví nemá odkladný účinek. Osoby jsou povinny se mimořádnému opatření podřídit (viz § 69 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb.). V daném případě by příslušným orgánem ochrany veřejného zdraví byla krajská hygienická stanice (viz § 78 a násl. zákona).
Vít Berka
0 komentářů:
Okomentovat