Pavel Stopa: Jak vecpat počítače do osnov I. stupně

Monday, March 24, 2003 ·

Není snadné najít způsob, jak zapojit počítače do výuky běžných předmětů – tedy tak, aby využití nebylo samoúčelné, respektovalo platné osnovy i věčný nedostatek času. Ve volném pokračování svých předchozích článků se o řešení takového hlavolamu pokusím. Alespoň v příkladech.

Většina základních škol v ČR dnes vyučuje podle vzdělávacího programu Základní škola, příklady proto odpovídají tomuto programu. Je samozřejmé, že kromě uvedeného učiva si při těchto činnostech děti nenásilnou formou osvojují i samotné ovládání počítače.

Příklady se týkají nižších ročníků I. stupně, kde musíme počítat s omezenou schopností malých dětí samostatně řešit problémy. Proto se k využití nabízejí spíše “hotové” produkty, zaměřené především na automatizované procvičovaní a na výklad řízený učitelem; z oblasti instrumentálního využití PC uvádím jen program pro malování, který je jednoduchý a děti k němu mají blízko.

Ve vyšších ročnících, tedy v 4. a 5., lze již uvažovat o rostoucím podílu činností, při nichž žáci využívají softwarové nástroje a internetové zdroje více tvůrčím způsobem. Těmto ročníkům se budu věnovat v dalším pokračování.

Jeden článek pochopitelně nemůže nahradit skutečnou metodickou příručku, která by podrobněji pokrývala větší rozsah učiva. Jde pouze o nastíněné příklady, které vycházejí z mých zkušeností a které lze analogicky aplikovat i na jiné učivo. Veškeré náměty a připomínky jsou vítány.

Příklad 1.

Ročník a předmět

1., matematika.

Učivo / cíl hodiny

Sčítání a odečítání čísel v oboru 0-10, resp.10-20 / procvičování.

Způsob využití počítače

Nástroj k automatizaci procvičování, zkoušení.

Použitý software

“Matematika pro prvňáky” od Terasoftu.

Potřebný hardware a organizace

a) Počítačová učebna, umožňující posadit max. dvě děti k jednomu počítači, případně počítač(e) v běžné třídě s možností testování žáků jednoho ročníku v malotřídní škole.

b) Alespoň jeden počítač v běžné třídě, u něhož se postupně střídají jednotlivci či dvojice (po 5-10 min).

Časová dotace

Vyučovací hodina v případě počítačové učebny, v běžné třídě dle potřeby učitele a zaměstnání ostatních žáků.

Činnosti učitele

Spuštění programu, vysvětlení základních operací s myší v programu, vysvětlení funkcí jednotlivých tlačítek, kontrola výsledků po skončení testování. V PC učebně rozmístění dětí k počítačům, v běžné třídě koordinace střídání.

Činnosti žáků

Práce s myší, doplňování správných výsledků příkladů, plnění úkolů dle pokynů programu, resp. učitele.


Příklad 2.

Ročník a předmět

1., matematika

Učivo / cíl hodiny

Orientace v prostoru, rozeznávání geometrických útvarů.

Způsob využití počítače

Nástroj k usnadnění a zatraktivnění výkladu nového učiva / automatizování procvičování.

Použitý software

Dětský Koutek I a II od Terasoftu.

Potřebný hardware a organizace

a) Multimediální počítač v klasické třídě, k němuž posadíme žáka nebo dva žáky v rámci samostatné práce (odděleně od ostatních, kterým se věnuje učitel).

b) Počítač s převodníkem obrazu na TV (viz článek) či projektorem v rukou učitele, který jej využívá k probírání nového učiva či k opakování.

Časová dotace

Při samostatné práci žáků lze pracovat celou hodinu se střídáním žáků. Při variantě b) dle potřeb učitele (hlavní výkladová nebo opakovací část hodiny).

Činnosti učitele

Spuštění programu, vysvětlení základních operací s myší v programu, vysvětlení funkcí jednotlivých tlačítek, kontrola výsledků po skončení testování, koordinace střídání žáků.

Činnosti žáků

Práce s myší, doplňování řešení úloh, plnění úkolů dle pokynů programu, resp. učitele.


Příklad 3.

Ročník a předmět

1., český jazyk – čtení.

Učivo / cíl hodiny

Výuka elementárního čtení / procvičování.

Způsob využití počítače

Nástroj k automatizované výuce prvopočátečního čtení / k procvičování.

Použitý software

“Hrajeme si s písmenky” Grady.

Potřebný hardware a organizace

Stejně jako v příkladu 1.

Časová dotace

Stejně jako v příkladu 1.

Činnosti učitele

Stejně jako v příkladu 1.

Činnosti žáků

Práce s myší, doplňování správných písmen, slabikování, čtení, plnění úkolů dle pokynů programu, resp. učitele.



Příklad 4.

Ročník a předmět

2., český jazyk.

Učivo / cíl hodiny

Slovní druhy, rozpoznávání podstatných jmen, sloves / procvičování.

Způsob využití počítače

Usnadnění a zatraktivnění výkladu / automatizované opakování.

Použitý software

“Dětský koutek III” od Terasoftu.

Potřebný hardware a organizace

Stejně jako v příkladu 2.

Časová dotace

Stejně jako v příkladu 2.

Činnosti učitele

Stejně jako v příkladu 2. s tím, že při projekci učitel prochází programem podle “nápovědy” žáků, kteří sledují obraz na TV obrazovce či plátně.

Činnosti žáků

Při samostatném opakování práce s myší, plnění úkolů dle pokynů programu, resp. učitele. Při využití projekce sledování výkladu učitele a aktivní vstupovaní do něj.



Příklad 5.

Ročník a předmět

2. a 3., výtvarná výchova.

Učivo / cíl hodiny

Barvy základní a podvojné; barevný kontrast a harmonie.

Způsob využití počítače

Nástroj pro jiný způsob práce s barvou a tvary.

Použitý software

“Malování” ve Windows, “ Drawing for children ”.

Potřebný hardware a organizace

a) V případě počítačové učebny je lépe třídu rozdělit do skupin tak, aby každý žák mohl pracovat samostatně s počítačem. Pokud jde o první seznámení s programem, pak je možné žáky posadit ve dvojicích.

b) Máme-li počítač(e) v běžné třídě, lze zadávat práci tak, že někteří žáci pracují klasickým způsobem a jiní s počítačem. Výsledné práce můžeme navzájem porovnat, rozebrat…

Časová dotace

Dle podmínek, nejčastěji jedna vyučovací jednotka (1-2 vyuč. hodiny).

Činnosti učitele

Liší se podle zkušeností žáků. Hlavní činností je usazení žáků k počítačům, zadání úkolu, dohled nad prací žáků a koordinace jejich jednotlivých činností, kontrola. U méně zkušených žáků též spuštění programu a seznámení s jeho hlavními funkcemi.

Činnosti žáků

Za pomoci jednotlivých nástrojů programu kreslí zadaný úkol.


Příklad 6.

Ročník a předmět

2. a 3., český jazyk, výtvarná výchova.

Učivo / cíl hodiny

Stylizace a kompozice, souvislé vyjadřování / procvičování.

Způsob využití počítače

Nástroj pro nový způsob práce – výtvarnou i jazykovou.

Použitý software

Stejně jako v příkladu 5.

Potřebný hardware a organizace

Stejně jako v příkladu 5.

Časová dotace

1 vyučovací hodina.

Činnosti učitele

Učitel zadá úkol Přáníčko k narozeninám: “Představ si, že má tvoje maminka narozeniny a chceš jí udělat radost. Pokus se vytvořit ozdobný papír, na který napíšeš vlastní text přání.” Ostatní stejně jako v příkladu 5.

Činnosti žáků

Za pomoci programu kreslí zadaný úkol.


Příklad 7.

Ročník a předmět

3., 4., 5., hudební výchova.

Učivo / cíl hodiny

Určování hudebních nástrojů.

Způsob využití počítače

Náhrada za gramofon (magnetofon, CD přehrávač) a promítačku obrázků. Usnadnění a zatraktivnění výkladu.

Použitý software

CD s nahrávkami nástrojů, freeware “Metronimo”.

Potřebný hardware a organizace

Multimediální počítač, nejlépe s převodníkem obrazu na TV či projektor.

Časová dotace

Hlavní část hodiny (15-20 min.)

Činnosti učitele

Učitel pouští hudbu spolu s obrázky nástrojů pomocí programu Metronimo.

Činnosti žáků

Rozpoznávání hudebních nástrojů podle obrazu, popisu či zvuku…

Příklad 8.

Ročník a předmět

3., matematika.

Učivo / cíl hodiny

Základní matematické operace/ procvičování.

Způsob využití počítače

Nástroj k automatizovanému procvičování.

Použitý software

http://www.kidzone.ws/math/quiz.html#

Potřebný hardware a organizace

Stejně jako v příkladech 1. a 3., avšak s nutností internetového připojení.

Časová dotace

Stejně jako v příkladech 1. a 3.

Činnosti učitele

Stejně jako v příkladech 1. a 3.

Činnosti žáků

Doplňování správných výsledků zadaných příkladů, plnění úkolů dle pokynů učitele.



Pavel Stopa

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.