Není snadné najít způsob, jak zapojit počítače do výuky běžných předmětů – tedy tak, aby využití nebylo samoúčelné, respektovalo platné osnovy i věčný nedostatek času. Ve volném pokračování svých předchozích článků se o řešení takového hlavolamu pokusím. Alespoň v příkladech.
Většina základních škol v ČR dnes vyučuje podle vzdělávacího programu Základní škola, příklady proto odpovídají tomuto programu. Je samozřejmé, že kromě uvedeného učiva si při těchto činnostech děti nenásilnou formou osvojují i samotné ovládání počítače.
Příklady se týkají nižších ročníků I. stupně, kde musíme počítat s omezenou schopností malých dětí samostatně řešit problémy. Proto se k využití nabízejí spíše “hotové” produkty, zaměřené především na automatizované procvičovaní a na výklad řízený učitelem; z oblasti instrumentálního využití PC uvádím jen program pro malování, který je jednoduchý a děti k němu mají blízko.
Ve vyšších ročnících, tedy v 4. a 5., lze již uvažovat o rostoucím podílu činností, při nichž žáci využívají softwarové nástroje a internetové zdroje více tvůrčím způsobem. Těmto ročníkům se budu věnovat v dalším pokračování.
Jeden článek pochopitelně nemůže nahradit skutečnou metodickou příručku, která by podrobněji pokrývala větší rozsah učiva. Jde pouze o nastíněné příklady, které vycházejí z mých zkušeností a které lze analogicky aplikovat i na jiné učivo. Veškeré náměty a připomínky jsou vítány.
Příklad 1.
Ročník a předmět |
1., matematika. |
Učivo / cíl hodiny |
Sčítání a odečítání čísel v oboru 0-10, resp.10-20 / procvičování. |
Způsob využití počítače |
Nástroj k automatizaci procvičování, zkoušení. |
Použitý software |
“Matematika pro prvňáky” od Terasoftu. |
Potřebný hardware a organizace |
a) Počítačová učebna, umožňující posadit max. dvě děti k jednomu počítači, případně počítač(e) v běžné třídě s možností testování žáků jednoho ročníku v malotřídní škole. b) Alespoň jeden počítač v běžné třídě, u něhož se postupně střídají jednotlivci či dvojice (po 5-10 min). |
Časová dotace |
Vyučovací hodina v případě počítačové učebny, v běžné třídě dle potřeby učitele a zaměstnání ostatních žáků. |
Činnosti učitele |
Spuštění programu, vysvětlení základních operací s myší v programu, vysvětlení funkcí jednotlivých tlačítek, kontrola výsledků po skončení testování. V PC učebně rozmístění dětí k počítačům, v běžné třídě koordinace střídání. |
Činnosti žáků |
Práce s myší, doplňování správných výsledků příkladů, plnění úkolů dle pokynů programu, resp. učitele. |
Příklad 2.
Ročník a předmět |
1., matematika |
Učivo / cíl hodiny |
Orientace v prostoru, rozeznávání geometrických útvarů. |
Způsob využití počítače |
Nástroj k usnadnění a zatraktivnění výkladu nového učiva / automatizování procvičování. |
Použitý software |
Dětský Koutek I a II od Terasoftu. |
Potřebný hardware a organizace |
a) Multimediální počítač v klasické třídě, k němuž posadíme žáka nebo dva žáky v rámci samostatné práce (odděleně od ostatních, kterým se věnuje učitel). b) Počítač s převodníkem obrazu na TV (viz článek) či projektorem v rukou učitele, který jej využívá k probírání nového učiva či k opakování. |
Časová dotace |
Při samostatné práci žáků lze pracovat celou hodinu se střídáním žáků. Při variantě b) dle potřeb učitele (hlavní výkladová nebo opakovací část hodiny). |
Činnosti učitele |
Spuštění programu, vysvětlení základních operací s myší v programu, vysvětlení funkcí jednotlivých tlačítek, kontrola výsledků po skončení testování, koordinace střídání žáků. |
Činnosti žáků |
Práce s myší, doplňování řešení úloh, plnění úkolů dle pokynů programu, resp. učitele. |
Příklad 3.
Ročník a předmět |
1., český jazyk – čtení. |
Učivo / cíl hodiny |
Výuka elementárního čtení / procvičování. |
Způsob využití počítače |
Nástroj k automatizované výuce prvopočátečního čtení / k procvičování. |
Použitý software |
“Hrajeme si s písmenky” Grady. |
Potřebný hardware a organizace |
Stejně jako v příkladu 1. |
Časová dotace |
Stejně jako v příkladu 1. |
Činnosti učitele |
Stejně jako v příkladu 1. |
Činnosti žáků |
Práce s myší, doplňování správných písmen, slabikování, čtení, plnění úkolů dle pokynů programu, resp. učitele. |
Příklad 4.
Ročník a předmět |
2., český jazyk. |
Učivo / cíl hodiny |
Slovní druhy, rozpoznávání podstatných jmen, sloves / procvičování. |
Způsob využití počítače |
Usnadnění a zatraktivnění výkladu / automatizované opakování. |
Použitý software |
“Dětský koutek III” od Terasoftu. |
Potřebný hardware a organizace |
Stejně jako v příkladu 2. |
Časová dotace |
Stejně jako v příkladu 2. |
Činnosti učitele |
Stejně jako v příkladu 2. s tím, že při projekci učitel prochází programem podle “nápovědy” žáků, kteří sledují obraz na TV obrazovce či plátně. |
Činnosti žáků |
Při samostatném opakování práce s myší, plnění úkolů dle pokynů programu, resp. učitele. Při využití projekce sledování výkladu učitele a aktivní vstupovaní do něj. |
Příklad 5.
Ročník a předmět |
2. a 3., výtvarná výchova. |
Učivo / cíl hodiny |
Barvy základní a podvojné; barevný kontrast a harmonie. |
Způsob využití počítače |
Nástroj pro jiný způsob práce s barvou a tvary. |
Použitý software |
“Malování” ve Windows, “ Drawing for children ”. |
Potřebný hardware a organizace |
a) V případě počítačové učebny je lépe třídu rozdělit do skupin tak, aby každý žák mohl pracovat samostatně s počítačem. Pokud jde o první seznámení s programem, pak je možné žáky posadit ve dvojicích. b) Máme-li počítač(e) v běžné třídě, lze zadávat práci tak, že někteří žáci pracují klasickým způsobem a jiní s počítačem. Výsledné práce můžeme navzájem porovnat, rozebrat… |
Časová dotace |
Dle podmínek, nejčastěji jedna vyučovací jednotka (1-2 vyuč. hodiny). |
Činnosti učitele |
Liší se podle zkušeností žáků. Hlavní činností je usazení žáků k počítačům, zadání úkolu, dohled nad prací žáků a koordinace jejich jednotlivých činností, kontrola. U méně zkušených žáků též spuštění programu a seznámení s jeho hlavními funkcemi. |
Činnosti žáků |
Za pomoci jednotlivých nástrojů programu kreslí zadaný úkol. |
Příklad 6.
Ročník a předmět |
2. a 3., český jazyk, výtvarná výchova. |
Učivo / cíl hodiny |
Stylizace a kompozice, souvislé vyjadřování / procvičování. |
Způsob využití počítače |
Nástroj pro nový způsob práce – výtvarnou i jazykovou. |
Použitý software |
Stejně jako v příkladu 5. |
Potřebný hardware a organizace |
Stejně jako v příkladu 5. |
Časová dotace |
1 vyučovací hodina. |
Činnosti učitele |
Učitel zadá úkol Přáníčko k narozeninám: “Představ si, že má tvoje maminka narozeniny a chceš jí udělat radost. Pokus se vytvořit ozdobný papír, na který napíšeš vlastní text přání.” Ostatní stejně jako v příkladu 5. |
Činnosti žáků |
Za pomoci programu kreslí zadaný úkol. |
Příklad 7.
Ročník a předmět |
3., 4., 5., hudební výchova. |
Učivo / cíl hodiny |
Určování hudebních nástrojů. |
Způsob využití počítače |
Náhrada za gramofon (magnetofon, CD přehrávač) a promítačku obrázků. Usnadnění a zatraktivnění výkladu. |
Použitý software |
CD s nahrávkami nástrojů, freeware “Metronimo”. |
Potřebný hardware a organizace |
Multimediální počítač, nejlépe s převodníkem obrazu na TV či projektor. |
Časová dotace |
Hlavní část hodiny (15-20 min.) |
Činnosti učitele |
Učitel pouští hudbu spolu s obrázky nástrojů pomocí programu Metronimo. |
Činnosti žáků |
Rozpoznávání hudebních nástrojů podle obrazu, popisu či zvuku… |
Příklad 8.
Ročník a předmět |
3., matematika. |
Učivo / cíl hodiny |
Základní matematické operace/ procvičování. |
Způsob využití počítače |
Nástroj k automatizovanému procvičování. |
Použitý software |
|
Potřebný hardware a organizace |
Stejně jako v příkladech 1. a 3., avšak s nutností internetového připojení. |
Časová dotace |
Stejně jako v příkladech 1. a 3. |
Činnosti učitele |
Stejně jako v příkladech 1. a 3. |
Činnosti žáků |
Doplňování správných výsledků zadaných příkladů, plnění úkolů dle pokynů učitele. |
Pavel Stopa
0 comments:
Post a Comment