Kniha pro učitele 2. stupně ZŠ „Učím s radostí“ je společným dílem 25 kantorů, pracujících s programem Čtením a psaním ke kritickému myšlení a Začít spolu. Obsahuje jak metodicky zpracované lekce a projekty, tak učitelské příběhy autorů. Z jejich výpovědí je znát, jak trnitá vede cesta k „učení jinak“, ale jaké uspokojení může přinést.
Stále častěji se ukazuje, že měnit výuku na druhém stupni základní školy je z mnoha důvodů daleko těžší než na stupni prvním. Přesto se i zde řada učitelů pokouší zavádět metody aktivního učení a realizovat výuku orientovanou na maximální rozvoj žákových schopností. Zejména ve školách, kde se na prvním stupni vyučuje podle programu Začít spolu, cítí mnozí učitelé druhého stupně povinnost navázat ve výchově žáků na to, co do nich předtím vložili jejich kolegové.
Iniciátoři knihy Učím s radostí, která našla podporu u občanských sdružení Kritické myšlení a Step by Step ČR i finanční pomoc nadace Open Society Fund Praha, měli na mysli právě takové učitele. Tedy ty, kteří chtějí učit „jinak“, avšak potřebují příklady z praxe, které by je ubezpečily o tom, že to jde, i když ne bez problémů, a že hledání nových cest může přinášet uspokojení z práce.
Vzdělávací program Začít spolu (v mezinárodním označení Step by Step) i program Čtením a psaním ke kritickému myšlení se snaží reagovat na nové nároky informační, nehomogenní a rychle se měnící společnosti. Oba programy realizují v praxi pedagogický konstruktivismus a snaží se zlepšit vztah učitele k žákovi, učitele k učivu, učitele k rodiči i učitele k sobě samému.
Sborník zkušeností, lekcí a projektů Učím s radostí nevychází jen z teorie moderního pedagogického myšlení, ale především z praktických zkušeností učitelů. To je zřejmé od prvního příspěvku o procesu proměny školy jako celku, přes příspěvky popisující projektové dny jdoucí napříč školou, tvorbu školního časopisu, až po konkrétní lekce ve vyučování fyzice, matematice, českému jazyku či chemii.
Ve sborníku hrají významnou roli texty Hany Košťálové, která čtenáře srozumitelnou formou provází celou publikací, upřesňuje a zobecňuje pedagogické základy obou vzdělávacích programů. Každá z patnácti tematických oblastí pak obsahuje nejen metodicky zpracovaný průběh vyučovací hodiny, ale i osobní příběh učitele, jeho pedagogické postřehy, otázky a odpovědi po smyslu jednotlivých kroků.
Přestože mnohé kapitoly obsahují metodiky ke zvládnutí určitého učiva, cílem nebylo sestavit kuchařku dokonalých návodů. Snahou všech autorů je zjevně spíše hledání odpovědí na řadu problémů dnešního vzdělávání, které se stále zmítá mezi „tradičním”modelem transmisivní, frontální výuky a „moderním” konstruktivistickým modelem na žáka zaměřeného vyučování. Právě z tohoto dilematu pramení celá řada dílčích problémů, jejichž postupné řešení se snad po čase projeví i ve změně celého systému českého školství.
“Kniha Učím s radostí vznikla z poznání, že mnozí čeští učitelé vyvíjejí velmi kvalitní projekty a programy, ale obvykle o nich z vlastní iniciativy nepíší,” říká v úvodu editorka knihy Nina Rutová. V tomto případě o jejich dobré nápady ostatní učitelé nepřijdou. Jsou bezpochyby jen začátkem, který co nevidět najde své další pokračovatele, kteří učí se stejnou radostí.
Nina Rutová a kolektiv: Učím s radostí (Zkušenosti – lekce – projekty). Vydalo nakladatelství STROM ve spolupráci s o. s. Kritické myšlení, o. p. s. Step by Step ČR a s podporou OSF Praha, Praha 2003, brož., 150 Kč, 1. vydání, 237 s.
Antonín Mezera
0 comments:
Post a Comment