Radek Sárközi: Alternativní návrh kariérního řádu

Tuesday, November 12, 2002 ·

Souběžně s článkem o přípravách kariérního řádu publikujeme návrh, který vypracoval Radek Sárközi za jím založený Učitelský odborový klub (UOK). UOK se prý obává, že na ministerstvu vznikne paskvil (jako v případě osnov, státní maturity a Internetu do škol), a proto v předstihu nabízí k veřejné diskusi vlastní konkrétní návrh.

Ve výzvě Učitelé, zvedněte hlavu! (www.volny.cz/stavkuj) požadujeme kromě splnění 5 let starého vládního závazku, že učitelský plat bude odpovídat 130  % průměrné mzdy v zemi, také zavedení kariérního řádu. Přestože se o něm už mluví několik let, ministerstvo školství dosud nepředložilo veřejnosti žádný konkrétní návrh, ke kterému by se mohla vyjádřit. Vypracovali jsme tedy návrh vlastní a předkládáme ho k posouzení všem učitelům. Předem děkujeme za všechny konstruktivní připomínky a návrhy, které by ho mohly dále vylepšit. Můžete je posílat na e-maily: uok@volny.cz

Podmínky pro zavedení kariérního řádu 

Základní podmínkou pro úspěšnou realizaci kariérního řádu je skokové zvýšení všech učitelských platů. Také musí být zajištěno, aby se po přijetí kariérního řádu žádnému kvalifikovanému učiteli nesnížil jeho dosavadní plat. Musí být také stanovena přechodná doba, během které bude všem učitelům umožněno, aby si doplnili požadované vzdělání. Kariérní řád musí být jednoduchý, srozumitelný a průhledný. Atestace musí udělovat speciální akreditovaná pracoviště, která budou pod veřejnou i odbornou kontrolou.
 
Kariérní řád pedagogických pracovníků
 
 

Stupeň

Zařazení

Požadavky

Atestace A

Atestace B

Plat

1

 

asistent učitele,

učitel mateřské školy

maturita na střední pedagogické škole

(Možnost studovat VŠ při zaměstnání)

 

60% +10% za každou atestaci A nebo B

1b

Nekvalifikovaný učitel (tento stupeň bude platit pouze v přechodné době 1 roku)

VŠ nepedagogická (státní zkouška z odborného předmětu)

(Nutnost doplnění státní zkoušky z pedagogiky a psychologie)

 

80% (mínus 10 % za každou chybějící státní zkoušku (pedagogika, psychologie))

2

kvalifikovaný učitel

VŠ pedagogická (státní zkouška z pedagogiky, psychologie a aprobačních předmětů)

1. angličtina;

2. další cizí jazyk;

3. počítačová gramotnost;

4. školský management;

5. školské právo;

6. komunikační výchova;

7. pedagogické a psychologické poradenství;

8. lektor pedagogické praxe (studenti, začínající učitelé); 9. případně další obor (zůstává otevřeno pro další diskuzi)

 

100% +10% za každou atestaci A nebo B

3

ředitel

VŠ pedagogická + všechny atestace A

 

 

200% +10% za každou atestaci B

4

inspektor

VŠ pedagogická + všechny atestace A + některé atestace B

 

1. lektor akreditovaného programu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků;

2. autor učebních textů;

3. odborná publikační činnost;

4. titul docent, profesor, doktor (za jménem);

5. evaluace ve vzdělávání (tvorba testů atd.);

6. případně další obor  (zůstává otevřeno pro další diskuzi)

200% +10% za každou atestaci B

 

Poznámka 1: Procenta se počítají vzhledem ke stanovenému základu (tj. 100  %). Navrhujeme jeho výši stanovit na 15 000  Kč hrubé mzdy, to by byl tedy nástupní plat kvalifikovaného učitele bez atestací. 

Poznámka 2: Kvůli vysoké poptávce po učitelích jazyků a výpočetní techniky navrhujeme, aby jejich aprobace byla zároveň uznána jako příslušná  akreditace A, dostanou tedy 110  % nástupního platu. 

Poznámka 3: Totéž navrhujeme v případě češtinářů, jejichž aprobace je velmi náročná (připravují k maturitě a přijímacím zkouškám na SŠ všechny žáky ve třídě) a rozsáhlá (literatura, jazyk, sloh), jejich nástupní plat by byl tedy také 110  %. 

Poznámka 4: Nerozlišujeme mezi učiteli na ZŠ a SŠ, protože jejich práce je stejně náročná (na ZŠ je náročnější didaktická příprava, na SŠ zase odborná). Navíc se liší v úvazku. Plat na VŠ by měl být určen jinak. Otázkou zůstávají školy soukromé. Měl by kariérní řád platit i zde? Rozhodně ano pokud jde o pedagogickou kvalifikaci. 

Poznámka 5: Počet odučených let se nezohledňuje.  


Další nárokové složky platu 

Kromě tohoto řádu doporučujeme zachovat stávající odměny za třídnictví, vedení předmětové komise, knihovny, studovny atd. Chceme ale, aby výše těchto odměn byla stejná na každé škole, případně aby byla spočítána podle počtu žáků ve třídě nebo ve škole. 

Nenárokové složky platu 

Ředitel by měl mít možnost více ohodnotit učitele, kteří pořádají ve svém volném čase různé soutěže, kroužky atd. Učitele, který má dobré výsledky ve výuce (např. v celostátních srovnávacích testech), zde je ale nutné posuzovat tzv. přidanou hodnotu, ne absolutní výsledky, které častokrát závisí na přísném výběru žáků během přijímacího řízení. Učitele, který úspěšně prošel hospitací vedoucího předmětové komise, ředitele nebo inspektora. Tyto nenárokové složky platu by ale měla schvalovat Česká školní inspekce, aby byla zachována objektivnost.


Radek Sárközi

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.