Prohlášení ZV OO ČMOS pracovníků ve školství k situaci v odborovém svazu

úterý 19. listopadu 2002 ·

Zveřejňujeme prohlášení odborové organizace Obchodní akademie Hovorčovická Praha 8, které analyzuje situaci ve školských odborech. "Nemá-li se ČMOS školství úplně rozpadnout nebo stát naprosto neschopnou organizací, je na čase jeho aktivizace a přeměna, včetně samotného vedení," píše se v dokumentu.

Závodní výbor odborové organizace Obchodní akademie Hovorčovická Praha 8 s obavami sleduje vývoj v odborovém hnutí zaměstnanců školství. Během posledních dvou let vzniká další odborová organizace mimo náš odborový svaz. Přestože považujeme odchody aktivních odborářů za nešťastné, chápeme je především jako vyjádření nedůvěry vedení ČMOS pracovníků ve školství a jeho postupu ve vyjednávání o platech.

Sice jsme s uspokojením slyšeli zprávy o odmítnutí „kompromisní dohody“, kterou ostatní odbory v rozpočtové sféře sdružené v ČMKOS přijaly, tedy zvýšení platů o 7  % a trvání na původně navržených 13  %. Vláda si podle nás bere státní zaměstnance jako rukojmí, aby ušetřila 3,5 miliardy korun, které by mohla získat i jinde.

Po loňských protestech, kdy vedení našeho svazu ústy předsedy Rösslera vyhrožovalo akcemi typu „nevydání vysvědčení“, vítáme změnu rétoriky. Tehdy jsme vyjadřovali svou připravenost stávkovat za zvýšení platů, ale odmítali jsme si brát studenty jako rukojmí. I dnes vidíme rostoucí neklid ve školství a s nelibostí sledujeme, že náš odborový svaz ztrácí iniciativu v obhajobě zájmu učitelů. Vítáme aktivitu všech učitelů usilujících o profesní a sociální zlepšení situace, včetně těch, kteří přestali věřit ČMOS školství (výzva Učitelé, zvedněte hlavu! a vznikající Učitelský odborový klub ASO, Učitelský odborový klub Rychnov nad Kněžnou). 


Co navrhujeme:

Nemá-li docházet ke zbytečnému tříštění sil, musí největší odborová organizace ČMOS školství znovu získat pozici schopného zástupce zaměstnanců školství. Cestu k tomu vidíme ve:

- zlepšení informovanosti základních organizací týkající se vyjednávání o platech a podmínkách ve školství (nechceme se o nich dozvídat z tisku a se zpožděním, ale přímo od vedení - od čeho máme internet, e-maily a webové stránky svazu, které navíc nefungují?), navíc reakce místních organizací mohou vedení dát jasný signál o silné či slabé podpoře vyjednávacích pozic, ideálně by měla před jednáními proběhnout diskuse ve svazu o vyjednávacích pozicích a následně by měl výsledek znovu proběhnout diskusí ve svazu;

- zjištění podpory stávce za původní sliby vlády: zavedení šestnácti platových tříd od 1. 1. 2003; zvýšení platů o 13%; buď skutečné vyplácení 14. platů, nebo jejich zrušení a současné zvyšování platů na slibovaných 130 % průměrného platu v ČR; srovnání platů učitelů na základních a středních školách, včetně obhajoby nepedagogických pracovníků (např. mistrů odborného výcviku);

- zlepšení informovanosti o možnostech kolektivního vyjednávání ve školství, zkušenosti ostatních škol, které doposud vedení ČMOS školství nebylo schopno zprostředkovat.


Suplentská místa

Objevil-li se návrh ministra práce Škromacha na „pracovní povinnost“ mladých lidí (pro nezaměstnané mladé lidi měla být zavedena povinnost přijmout jakoukoliv práci za plat rovnající se podpoře v nezaměstnanosti, jinak by ztratili právo na sociální dávky), měl by ČMOS školství iniciovat nová pracovní místa pro nekvalifikované či méně kvalifikované mladé lidi ve školství. Za pár let v důsledku plně profesionální armády zmizí ze škol mladíci na náhradní vojenské službě, kteří vykonávali nedoceněné pomocné práce. Podle nás je čas na zřízení tzv. suplentských míst (nebo míst asistentů učitelů). Každá škola bude mít k dispozici učitele bez úplného vzdělání potřebného pro výkon profese, kteří budou pomáhat s přípravou pomůcek (včetně správy výpočetní techniky) či kteří budou suplovat v případě absence učitelů. 

 
Kariérní řád

Prozatímní návrh Kariérního řádu kolegy Sárköziho považujeme za příliš unáhlený. Mnohem více než zvýšené schopnosti učitelů navrhuje ohodnotit dosažené vzdělání. Přesto neodmítáme myšlenku kariérního růstu, chtěli bychom se vyslovit k návrhům, budou-li ze strany ministerstva či odjinud. Kariérní řád musí být připravován v diskusi nejen s odborníky, ale i se samotnými učiteli. Nesmí ohodnocovat jen dosažené, či další vzdělání, ale i skutečné schopnosti a dovednosti učitelů, například používání výpočetní techniky ve výuce, musí umět ohodnotit náročnost jednotlivých předmětů (například maturitních).


Diskutujme společně

Vyzýváme ostatní školy k diskusi o postavení našich odborů na školách a ve společnosti. Přes podmínky špatné finanční situace můžeme být hrdí na naše studenty, kteří se ve svém volnu účastní řady různých soutěží, na naše absolventy, kteří studují nebo pracují. Nenechme se urážet poznámkami o neschopnosti školství.

Bohužel od řetězové stávky, uskutečněné ještě za ministra Pilipa, ztrácí ČMOS školství nejen prestiž, ale i aktivisty. Za poslední rok odešla jedna odborová organizace do Křesťanské odborové konfederace, druhá teď vzniká v Asociaci samostatných odborů (která se proti „kompromisní dohodě“ postavila od začátku a na svém názoru trvá). Nemá-li se ČMOS školství úplně rozpadnout nebo stát naprosto neschopnou organizací, je na čase jeho aktivizace a přeměna, včetně samotného vedení. Proto vyzýváme ostatní odborové organizace a aktivisty ČMOS školství, včetně ostatních učitelů, kterým není lhostejné jejich postavení, aby začali diskutovat, vyměňovat si zkušenosti a názory, získávali dosud neorganizované učitele do odborů a bojovali za zlepšení postavení učitelů a škol.

 Za ZV OO ČMOS pracovníků ve školství Václav Votruba, místopředseda ZV OO



dokument

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.