Pavel Roubal: Co chtějí červené školy od generálního dodavatele?

Monday, November 11, 2002 ·

Stručně řečeno: Nic. Přesnější formulace ale zní: Všechno – to jest všechny peníze, které snad stát pro ně sežene, chtějí samy podle svého rozhodnutí využít. Bez jakéhokoli vlivu generálního dodavatele. Pracuji jako učitel VT a ICT koordinátor na „červené“ škole. Jde o můj názor, ale podle rozhovorů s kolegy si dovoluji tvrdit, že jejich většinový postoj je mému velmi blízký. Pokud tomu tak není, vyjádřete to prosím v diskusi ke článku. Jím chci za prvé upozornit generálního dodavatele (dále GD) na očekávání (přání) “červených” škol vůči němu a za druhé ICT koordinátory těchto škol na potřebu se za svá přání důrazně postavit, protože GD již dal mnohokrát najevo, že nějaká přání jakýchsi učitelů pro něj nemají zdaleka takový význam, jako možnost regulovat tok peněz ze státu do škol.


Chceme všechno a něco navíc

Stačí rámcový pokyn, že za cca 1 800 000 Kč, které podle zveřejněných údajů stálo vybavení jedné větší školy, máme na své "červené" škole (která v Internetu do škol nedostala nic) vytvořit a tři roky udržovat jednu učebnu s 15-ti počítači připojenou k internetu pevnou linkou.

Proč 15 počítačů, nestačilo by 10? Nestačilo. Každý, kdo jen týden učil výpočetní techniku, ví, že základním požadavkem je moci mít jednoho studenta u počítače, a tedy minimální počet počítačů v učebně je 15, ideální 17. A jednoznačně tvrdím, že s výše uvedenou částkou (o které nicméně tuším, že se “nenajde”) je tento požadavek lehce realizovatelný, včetně peněz pro správce sítě. A to včetně takových “vymyšleností” jako jsou digitální fotoaparát a videokamera, počítačová střižna, barevná fotorealistická tiskárna, videodataprojektor apod. A při vývoji cen LCD monitorů bych odhadl, že místo blikajících 17" monitorů (které dostaly “zelené” školy – v té, kterou jsem navštívil, bylo nastaveno rozlišení 1024x768 bodů při 75 Hz) se budou naši žáci dívat na LCD panely.

A co chceme navíc? Peníze na svoji práci a své vzdělávání. Mladý ICT koordinátor, který bude mít ve škole 50 počítačů, tři hodiny z úvazku na jejich správu a podporu všech ostatních učitelů, to vše při 12 tisících hrubého, je neudržitelná představa. Navrhuji, aby část prostředků byla určena na plat ICT koordinátora (případně na jeho služby, pokud si udělá živnostenský list a bude svoji práci fakturovat) a také na jeho odborný rozvoj. Tak, jak to předpokládal původní projekt SIPVZ z roku 2000.


Co nechceme

Žádné vybavení a žádné služby od GD. Tvrdím, že dokážeme zajistit počítačovou síť, její správu i připojení k internetu (vše ostatně na většině červených škol již funguje) efektivněji, než to ukázal GD v zelených školách. Nechceme nesvobodnou IKI, ve které nemůžeme pracovat, ani školský intranet, který je vlastně určen pro státní správu.


Poučme se z minulosti

Tvrdím, že IT odborník v “červené” škole ve spolupráci s jejím vedením dokáže peníze na vybavení racionálně a ekonomicky využít a to výrazně lépe, než jakýkoliv vnější “odborník”.

Dokázali to již tím, že zvládli v minulosti sehnat peníze na vybavení své školy a vytvořit na ní fungující IT infrastrukturu, a to většinou bez jakékoli pomoci státu. Snaha GD “hodnotit” a posuzovat školy, zda umí nebo neumí využít peníze na IT (aby se náhodou nějaké nepoužily neefektivně), je jen zastíracím manévrem, který mu má umožnit obrat “červené” školy o část peněz, které pro ně snad budou určeny.

Minulost však také ukazuje, že stát raději obětuje 50  % prostředků na “zabezpečení” své investice, tj. na to, aby se náhodou 25  % prostředků nevyužilo “neefektivně”. A také to, že ředitel školy (který za vše odpovídá) je podezřelá nekompetentní osoba, které není možné svěřit odpovědnost za PENÍZE, lépe je třeba mu předat hotový “nezcizitelný” kus vybavení, byť v poloviční hodnotě. Dále se také ukázalo, že ICT koordinátor je nedůležitá, až zbytečná figura (a tedy neplacená – tři hodiny z úvazku při platové hladině ve školství požadavkům na jeho kvalifikaci neodpovídají), protože vše na dálku zajistí GD.

Myslím, že bychom se měli z minulosti poučit a dát jasně najevo svůj postoj k takovému přístupu. A to přes své poslance, senátory a komunální politiky, případně pomocí petice nebo odhodláním jít do protestních akcí (demonstrací a stávky). Slova dnes málokoho pálí a když jde o peníze, daly zúčastněné firmy již jasně najevo, že si z nich nic nedělají.


Proti MŠMT?

Jsem (po předchozích zkušenostech mírný a opatrný) optimista, že nové vedení MŠMT nechce nechat “červené” školy obrat, tak jak to udělalo jeho minulé vedení u “zelených” škol. Přesto je třeba vývoj událostí sledovat a podpořit ho v jeho případných akcích rozhodným postojem, protože určitě nemá lehkou situaci. Pokud vím, má stát v jednom z partnerů GD nemalý vlastnický podíl a upozornění, že toto jistě nebylo poslední výběrové řízení, do kterého se zúčastněné firmy přihlásily, a mohlo by být poslední, ve kterém vyhrály, by také mohlo mít svou váhu.


Něco pro GD

Ve škole jsem se učil (absolvoval jsem ekonomický obor na ČVUT, ne učitelství), že optimalizovat se má za dobu životnosti. Nevím, jestli si firmy sdružené pod GD představují svoji životnost na tři roky. Postavit se proti učitelům VT, kteří při optimistických výhledech do budoucnosti budou rozhodovat o nákupech nemalého množství techniky a služeb, není zcela racionální. Navíc tito učitelé vědomě nebo podvědomě předávají žákům své postoje. A tito žáci budou za pár let tvořit zákazníky nakupující IT technologie – mnozí z nich ovlivňují rozhodování svých rodičů v této oblasti již nyní. Možná si ale GD myslí, že zákazníky “zpracuje” reklamou (státem důkladně zaplacenou), svými novinami a svým portálem, který je (pokud vím, alespoň před časem byl) jako nezměnitelná domácí stránka nastaven na počítačích “zelených” škol.


Závěr a výzva

Školství nezmění počítače ani služby a vůbec ne GD (alespoň ne k lepšímu). Změní je lidé. V oblasti ICT a jejího využití pak ICT koordinátoři, učitelé VT a ředitelé škol. Opomenout (a napadají mne daleko trefnější výrazy) tyto lidi se celému školství (a tedy hlavně žákům) důkladně vymstí.

Ale minulost ukazuje, že opomenut v naší zemi je ten, kdo si to nechá líbit. Co vy na to, ICT koordinátoři “červených” škol?

Pavel Roubal

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.