Vladimír Hradecký: První zkušenosti se „školením Z“ – jak uspěli učitelé a jak ministerstvo?

středa 4. září 2002 ·

Naše škola je certifikovaným střediskem pro realizaci školení znalostní úrovně Z, kterým procházejí učitelé v rámci SIPVZ. Protože máme již první kurzy za sebou, jako lektor bych se s vámi chtěl podělit o své postřehy. Kurzu se zúčastnilo několik učitelek a jeden vychovatel z malých vesnických škol. Mile mě překvapilo, že bez ohledu na věk a předchozí zkušenosti s počítači (které se u někoho rovnaly nule), měly kolegyně zájem dozvědět se a vyzkoušet si co nejvíce. Nebyl bych proto tak skeptický k zájmu učitelů o využívání výpočetní techniky, jak se občas můžeme dočíst v diskusních příspěvcích na České škole.

Kurz proběhl v klidné pracovní atmosféře. Účastnice kurzu se zajisté nebudou bát pracovat s počítačem. Na závěr kurzu jsem požádal její absolventky o připomínky. Opakovaly se hlavně dvě:

  • mnoho učiva v krátkém čase,
  • nepřehledné manuály.

Materiály poskytnuté ministerstvem školství

Jako vybrané školící středisko (dále jen VSS) jsme obdrželi v červnu CD-ROM, který obsahoval osnovy (Z0Z1), manuály školení a také výstupní test kurzu, který se měl používat v době prázdnin, než bude zprovozněna on-line verze.

Již při prvním čtení těchto materiálů jsem nabyl stejného dojmu jako později samotné účastnice kurzu. Do 25 hodin se má vměstnat základní ovládání počítače, práce s Wordem, Outlookem a Explorerem. To je velký objem učiva v krátkém čase. V praxi se nám podařilo osnovy splnit, i když bylo málo času na procvičení získaných dovedností. Nyní jde o to, kolik dalšího času věnují absolventi kurzu práci s počítačem…

Samostatnou kapitolou jsou manuály. Již při letmém pohledu nacházíme několik závažných chyb:
  • V části Microsoft Windows 2000 je popisována anglická verze operačního systému, zatímco na školách bude pochopitelně instalována verze česká.
  • Část Microsoft Word 2000 je pouhým přehledem významu jednotlivých položek menu, nenajdete zde ani slovo o typografických pravidlech a celé “filosofii” psaní textového dokumentu.
  • V části Internet manuál popisuje práci s programem Microsoft Outlook Express, i když na školách bude instalován Microsoft Outlook. Další závažnou chybou je, že manuál neobsahuje informace, které jsou potom vyžadovány v závěrečném testu. Jelikož ani lektor nezná všechny otázky testu, nemůže látku nevysvětlenou v manuálech doplnit. Je toto správný pedagogický přístup?
Kdo vlastně zodpovídá za chyby v těchto materiálech? Ačkoli materiály vytvořila firma EIITE s.r.o., za jejich kvalitu jednoznačně zodpovídá ministerstvo školství. Na chyby a nedostatky v podkladech ke školení jsem osobně upozorňoval ředitele sekce PI SIPVZ Ing. Leoše Botka v červnu na setkání v Telči. Poté jsem mu posílal email s konkrétními připomínkami. Bez odpovědi.

Jediných hmatatelným výsledkem negativních ohlasů z řad pedagogů byl pokyn MŠMT Upřesnění o školení a testování Z pro vybraná školící střediska. V něm ministerstvo umožňuje provádět školení i na jiných operačních systémech než Windows 2000 (Windows 9x, Windows XP), ale nekvalitně zpracované manuály nechává v platnosti. Osobně mám pocit, že MŠMT nemá zájem o nápravu, neboť práci zadanou soukromé firmě již jednou přebralo a zaplatilo.


Testování a připomínky k testu

Školení Z končí závěrečným testem. Již forma testování je diskutabilní. Dle mého názoru by výstupem kurzu mělo být prokázání dovedností, a nikoli teoretických znalostí. (Například formou zpracování textového dokumentu z informací, které frekventant nalezne na internetu. Dokument by měl požadované parametry a na závěr by ho frekventant lektorovi poslal elektronickou poštou.)

MŠMT se však rozhodlo pro “zaškrtávací” testy s uzavřenými odpověďmi. Pravděpodobně proto, aby existovaly “objektivní” a “číselně vyjádřitelné” výsledky zkoušek. Metoda testů je však stejně neobjektivní a zmanipulovatelná jako každá jiná.

I když se smíříme se skutečností, že zkoušky probíhají formou testů, nelze nevidět vady programu pro testování. Jen několik, kterých jsem si všiml já:
  • Zásadní připomínku mám k formě otázek. Typ otázky: “Která klávesová zkratka slouží ke kopírování” nám nic nevypoví o tom, zda ji umí dotyčný použít.
  • Lektor nemá přístup ke správným odpovědím. Sám jsem si zkoušel test dvakrát a pokaždé mi jeden nebo dva body unikly, aniž bych věděl kde a proč. Je to chyba moje, nebo testu? Nedokážu posoudit, neboť nemohu zkontrolovat správné odpovědi. Jako příklad uvedu následující otázku: “Jak lze rozeznat hypertextový odkaz na webové stránce od běžného textu nebo grafiky?” Na ni má být více správných odpovědí, volí se z této nabídky:“A - Tvar kurzoru myši se při umístění na hypertextový odkaz změní na vodorovnou čárku. B - Je-li umístěn v textu webové stránky, bývá text podtržen. C - Tvar kurzoru myši se při umístění na hypertextový odkaz změní na ruku se vztyčeným ukazováčkem. D - Hypertextový odkaz nelze rozeznat.” Autoři zřejmě považují za správnou i odpověď B. Na některých moderních webech však odkaz v textu nebývá podtržen…
  • V některých otázkách je více správných odpovědí. Není mi jasné, proč frekventant, zvlášť když je začátečník, musí ovládat jednu a tu samou činnost různými způsoby. Vždy svým žákům kladu na srdce, ať používají ten způsob, který jim vyhovuje. O tom přeci práce s počítačem je. My nesloužíme počítači, počítač slouží nám.
  • V testu nemá frekventant zpětnovazební kontrolu. Stálo by za to, aby (např. po absolvování testu a uložení výsledků) mohl zjistit, kde chyboval a jaká je správná odpověď.
  • Obsah některých otázek nekoresponduje s osnovami a manuály kurzu. Příklad takových otázek:“Okno Symbol (např. pro vložení německého přehlasovaného písmene ü) otevřete ve Wordu příkazem:”  Nebo: “Šipka ve spodní části menu Wordu slouží k:” Řeknete si, že jsou to lehké otázky. Máte pravdu – pro člověka, který pracuje běžně s počítačem, jistě ano, ale pro nováčka, pracujícího na počítači první měsíc, to tak jednoduché není…
Osvědčení o absolvování kurzu

Všechny účastnice našeho kurzu prošly závěrečným testem úspěšně. Bohužel jsme jim nemohli vydat osvědčení o absolvování kurzu – zatím totiž nemáme blankety osvědčení, které mělo dodat ministerstvo.


Příprava ze strany MŠMT – shrnutí

Při přípravě školení Z jsem se snažil využívat informace, které nám přímo dodalo MŠMT, nebo které jsou k dispozici na jeho internetových stránkách. Posuďte sami, jak se mi to mohlo podařit: Od září by měla také fungovat na webu on-line databáze, do které se budou přepisovat přihlášky účastníků. Také testování by mělo s novým školním rokem probíhat on-line. Věříte tomu?


Zhodnocení na závěr

První kurz Z0 v našem VSS hodnotím poměrně kladně. Účastnice měly zájem odnést si co nejvíce a jejich dovednosti kurzu byly po absolvování kurzu viditelně lepší než na začátku.

Velmi negativně však hodnotím přípravu podkladových materiálů ze strany MŠMT. Byl bych velice rád, kdyby se v diskusi na tento článek vyjádřil odpovědný úředník MŠMT a popřípadě i zástupce firmy EIITE s.r.o., která většinu podkladů připravovala.

Vladimír Hradecký

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.