Rudolf Pecinovský: Kroužek programování na ZŠ (3) – co se mi osvědčilo

Wednesday, September 18, 2002 ·

Tento článek je volným pokračováním příspěvků, v nichž jsem minulý školní rok popisoval své pedagogické metody při vedení kroužku programování (Baltíka). Nyní nastal čas zhodnotit, jak se mi jednotlivé inovativní prvky osvědčily. Svůj příspěvek rozdělím do tří částí:

  • shrnutí zkušeností z aplikace prvků, o kterých jsem loni psal (viz související články),
  • loňské zkušenosti z aplikace prvků, o nichž jsem ještě nepsal,
  • novinky připravované pro tento rok.

Jak jsme to dělali

Nejprve bych stručně zopakoval hlavní zvláštnosti, které jsem v kroužku zavedl a popsal je ve svých článcích:
  • Do kroužku přijímám pouze děti, jejichž rodiče se zaručí, že umožní dětem 1 až 2 hodiny týdně pracovat na počítači na domácích úkolech.
  • Všechny děti si musely povinně pořídit licenci Baltíka, aby mohly vytvářet domácí úkoly.
  • Děti měly za úkol posílat domácí úkoly mailem mně i svým spolužákům, abychom je mohli před příštím kroužkem zhodnotit.
  • První polovinu kroužku jsme hodnotili došedší domácí úkoly, druhou polovinu jsme si říkali něco nového.
  • Zavedli jsem bodování docházky i domácích úkolů.
  • Kroužek pokročilých jsem rozdělil na dvě skupiny – se základní skupinou jsem plynule pokračoval, elitní skupině jsem pak zadával různé složitější úlohy, které řešila kolektivně v koutě.

Pro inspiraci přikládám  přihlášku  (*.pdf, 73 kB) do kroužku, v níž rodičům své požadavky vysvětluji.


Jak se co osvědčilo

Povinný přístup k počítači a mailu, povinná licence Baltíka

Nejprve se musím pochválit za nápad s posíláním domácích úkolů mailem. Všechny děti si nakonec našly cestu, jak domácí úkol poslat Okamžitá zpětná vazba při předvádění domácího úkolu fungovala skvěle.

Povinná licence Baltíka je nutností. Uměl bych sice uložit program i v demoverzi, ale neučím to, protože mi připadá přinejmenším nemravné ošívat se zaplatit 350 Kč roční licence za program, který má daleko větší užitnou hodnotu, než řada jiných, daleko dražších věcí, jež rodiče dětem kupují.

Má-li být výuka efektivní, musí děti přes týden alespoň trochu programovat, a k tomu potřebují vývojový nástroj. Na rodičovských schůzkách nováčků dopředu oznamuji, že platba za licenci Baltíka a jeho učebnici programování je součástí vstupní procedury pro přijetí kroužku.


Domácí úkoly

Loni jsem dával dětem za domácí úkol vytvořit program na zadané téma, v němž by použily to, co jsme si na hodině ukazovali. Problém byl v tom, že ne všechny děti si dokázaly správně zapamatovat, co jsem probírali. Cítil jsem, že by potřebovaly mít možnost nahlédnout do cizích zdrojových programů, v nichž by si mohly prohlédnout, jak to dělají jiní.

Pro letošek počítám s tím, že bych zkusil více využívat učebnici. Uznávám, že je to u dětí navštěvujících 3. třídu troufalost, ale chtěl bych zkusit využít programů, které v učebnici jsou, a požadovat po dětech nějako jejich úpravy a rozšíření.

Obecně se domnívám, že děti musí mít příležitost si prohlédnout mnohem více zdrojových kódů, než bývá doposud zvykem. Zejména v počátečních etapách by pak asi měly méně vytvářet své programy z nuly a více upravovat předpřipravené programy. V dalším dílu se k této otázce ještě vrátím.


Hodnocení domácích úkolů na hodinách

Tady je třeba uspořádání změnit. Jak byly děti postupem roku stále šikovnější, byly i jejich programy stále dokonalejší a prezentace stále delší, takže jsme se ke konci již téměř nedostali k dalšímu výkladu. Pro letošní rok se proto chystám zavést povinné zasílání domácích úkolů do středy do oběda (kroužek je v pátek), aby si je jejich spolužáci měli možnost prohlédnout a ohodnotit.

Chystám se programy proběhnout ve středu nebo ve čtvrtek večer a v následující hodině pak body ocenit nejenom docházku a program, ale také případnou recenzi těch, kteří si našli čas na ohodnocení programů svých spolužáků a na případná doporučení k jejich zlepšení.

Od toho, že žáci budou hodnoceni nejen za vlastní výtvory, ale i za případnou fundovanou kritiku tvorby druhých, si slibuji zvýšení aktivity těch, kteří sice chápou, jak pracují programy, jejichž zdrojové kódy si čtou, ale mají problémy s vytvořením programů vlastních. Kromě toho si myslím, že si tak mohou rychleji osvojit některé postupy, protože budou vidět větší množství různých zdrojových kódů. Při hodině se pak chystám předvést pouze nejzajímavější části programů.

To, že jsme s žáky na počátku každé hodiny procházeli jejich domácí úkoly, mělo ještě jeden zajímavý dopad: žáci věděli, že jejich kód bude defilovat před očima jejich kamarádů. Postupně se učili dobrovolně dodržovat takové zásady, jako je správné odsazování vnořených bloků, používání konstant místo literálů a inteligentní názvy proměnných a podprogramů. O každém, kdo to nedokázal, se (s chutí) vyjadřovali s despektem.


Rozdělení kroužku na dvě skupiny

Rozdělením kroužku na dvě skupiny se mezi těmito skupinami začaly rozevírat nůžky. Zatím jsem nevymyslel způsob, jak rozumně zařídit, aby to, co si ti bystřejší doma iniciativně nastudovali, předali svým méně iniciativním kolegům.

Prozatím jsem zkoušel prezentace, ale prezentující neumějí mluvit a posluchači se neumějí ptát. Mám takový dojem, že jsem objevil další téma, které musím děti v kroužku učit, aby byly lépe připraveni do života.


Příští díl bude o loňských zkušenostech s praktikami, o nichž jsem tu ještě nehovořil.



Rudolf Pecinovský

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.