Ivana Kopřivová: Internet v hodinách vlastivědy na 1. stupni ZŠ

Monday, September 9, 2002 ·

Jsem obyčejná učitelka na prvním stupni a mé znalosti výpočetní techniky jsou pouze uživatelské. Přesto bych ráda poradila těm kolegyním a kolegům, kteří nemají zkušenosti s využitím internetu ve výuce, několik jednoduchých a přitom vděčných námětů do hodiny. Tento článek tedy není návodem na rozsáhlejší, dlouhodobější projekt pro zkušenější uživatele ICT (ti najdou inspiraci třeba v článku  Projektové vyučování s páťáky a internetem ), ale spíše souborem tipů na jednorázové využití počítačové učebny v hodinách vlastivědy. Ti, kteří tento předmět vyučují, pak jistě sami přijdou na mnoho dalších podobných nápadů, jak internet smysluplně zapojit do své praxe.

Pokud má někdo obavy, že žáci nezvládnou pohyb na webových stránkách, musím poznamenat, že po první hodině většina z nich základům práce s prohlížečem rozumí. V začátcích je lepší, když pracují dva žáci u jednoho počítače (více počítačů stejně asi nemáte k dispozici).


Nepodceňte přípravu

Před samotnou hodinou je dobré si vytyčit nejen weby, které mají děti navštívit, ale i to, jaké konkrétní informace na nich budou hledat. V opačném případě by žáci roztěkaně klikali v bludišti webových stránek, nevěděli, co je má vlastně zajímat, a práce by pak ztratila smysl. Proto ke každé adrese nabídnu ukázku jednoduchého úkolu.

Pokud dětem vytisknete předem připravené listy s jednotlivými adresami a úkoly, případně i postupnými kroky, ušetříte si spoustu vysvětlování a pobíhání po učebně. A žákům zůstane materiál, ze kterého můžete čerpat při pozdějších hodinách. Většina webů nabízí možnost tisku textů i fotografií. Můžete si tedy navštívené stránky vytisknout a utvořit z nich nástěnku nebo doplňující materiál do školních sešitů.

Jízdní řády – Jízdní řády prolínají výuku vlastivědy a matematiky. Doporučuji stránky www.jizdnirady.cz . Děti zde mohou vyhledávat spojení vlakem, autobusem nebo městskou hromadnou dopravou. Naučí se orientovat v jízdních řádech, zadávat požadavky, pracovat s vyhledáváním, porovnávat ceny jízdného s ujetými kilometry, dobu jízdy, zastávky atd. Mohou si vytisknout platné jízdní řády pro vlastní potřebu (cesta do školy, na chatu…).

Příklady úkolu:

  • Najdi spoj z města … do města … v pátek kolem páté hodiny.
  • Porovnej jednotlivé spoje z … do … Který spoj je nejrychlejší?
  • Jak se liší cena jízdy z … do … vlakem a autobusem?

Praha – K probírání učiva o našem hlavním městě mohu doporučit www.praha.cz. Stránky nabízejí jeho historii, fotogalerii nebo kalendář akcí. Nemusíte se tedy spoléhat pouze na starší videokazety či plány města, ale nabízí se vám možnost virtuální procházky ulicemi a sledování aktuálního dění (koncerty, akce, výstavy, instituce). Děti se přesvědčí, že Praha je skutečným centrem kultury, obchodu a politiky.

Příklady úkolu:
  • Najdi fotografii Karlova mostu, Staroměstského orloje, Hradčan…
  • Jaké významné kulturní akce se v Praze konají příští měsíc?
Vaše město – Každé větší město již má své webové stránky. Pokud nevíte adresu, stačí postupovat přes vyhledávače, jako je např. www.seznam.cz (odkazy regionální informacecestování). Nebo použijte www.munet.cz – databázi všech obcí České republiky. I zde platí, že zatímco tištěné brožury přetrvávají několik let, jiné materiály a knihy o vašem městě jsou spíše už historické, na internetových stánkách můžete sledovat aktuální současnost a blízkou budoucnost. Pokud navštívíte stránky vašeho nebo blízkého města, nezapomeňte se podívat na významné firmy, které vaše město činí významným z hlediska průmyslu, obchodu, lázeňství, turistiky atd.

Příklady úkolu:
  • Najděte, kdy bylo založeno naše město.
  • Prohlédněte si mapu našeho města a najděte ulici, ve které bydlíte.
  • Najděte fotografii památky … z našeho města.

Mapy – V učivu vlastivědy se děti seznamují s různými druhy map, mapových značek a učí se v mapách orientovat. Nemusíme vycházet pouze ze sborníku map, které mají žáci. Můžeme navštívit vyhledávače, např. www.seznam.cz (odkaz mapy), a nahlédnout do map jednotlivých krajů, regionů a měst. Žáci si mohou mapy přibližovat, vyhledávat konkrétní města, řeky, ulice, instituce, podniky apod.

Příklady úkolu:
  • Vyhledejte mapu našeho kraje.
  • Vyhledejte mapu našeho města.
  • Jaké řeky se nacházejí v blízkosti našeho města?

A dále už jen ve zkratce. Víte, že i české řeky mají své webové stránky, např. http://www.cestujme.cz/vltava/ (hledat můžete rekreační zařízení, nabídky služeb, historii řeky…) nebo www.povodiodry.cz (technologie zásobování vodou, kvalita vody, přehrady)? V učivu o státu nevynechejte stránky www.psp.cz (stránka Poslanecké sněmovny), www.vlada.czwww.hrad.cz.


TIP
: Mnoho dalších užitečných námětů najdete v našem Průvodci vzdělávacími stránkami – sekce  Občanská nauka .


Ivana Kopřivová

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.