Oldřich Suchoradský: Prázdninové školení ICT koordinátorů očima účastníka

čtvrtek 22. srpna 2002 ·

Jsem jedním z učitelů, který věnoval část prázdnin školení ICT koordinátorů v rámci projektu INDOŠ. Týden strávený v letních vedrech v uzavřené místnosti, naplněný náročnou duševní činností, nebyl pro mne ani pro dalších osm účastníků kursu žádnou prázdninovou selankou. Přes jisté nedostatky to však byl užitečně strávený čas, který splnil mé očekávání.

Pokud jde o náročnost školení, není třeba mít žádné obavy. V naší různorodé skupině se sešli budoucí správci nejrůznějších typů škol. Od málotřídní ZŠ, přes speciální školu, úplnou základní i střední odbornou školu. Víc než polovina účastníků  měla jen ty nejzákladnější návyky  práce s počítačem. Třetina se doposud nesetkala s internetem! Na druhou stranu byli mezi námi i velmi zkušení, kteří již dnes nějakou školní síť spravují.  Ani oni si na obsah školení nestěžovali, přestože jim většina přednášených témat byla známá – komunikace s odborníky o specifických problémech určité školy pro ně byly přínosem.

Školení probíhalo na počítačích a se softwarem, který v rámci projektu INDOŠ každá zúčastněná škola dostane nebo už dostala. Měli jsme tak možnost týden pracovat v podmínkách zařízení, které budeme spravovat. Mohli jsme si na praktických příkladech vyzkoušet a ověřit činnost zařízení. Viděli jsme, jak fungují programy, byli jsme upozorněni na problémy, se kterými se můžeme setkat a možnostmi, jak je v podmínkách své školní sítě řešit.

Obavy některých  účastníků vzbuzoval po celý týden  závěrečný test, který  měl prokázat získané vědomosti a je podmínkou získání osvědčení o absolvování kursu a možnosti spravovat instalovanou síť na škole. Ani tady se obavy nenaplnily. Ti,  kteří kurs řádně absolvují a projdou si po večerech a ve volném čase podrobná skripta, jež každý z účastníků na začátku kursu dostane, test bez problémů  zvládnou.


Chaotická skripta

Na skriptech je vidět, že byla „šitá horkou jehlou“ doslova na poslední chvíli. Snad bych jako matematik mohl přehlédnout až příliš časté  prohřešky proti mateřštině. Co  ale nelze odpustit, je řada věcných chyb, nevytištěné obrázky, které si účastník musí sám dolepit z přiloženého nepřehledného dodatku oprav a změn. Také obsahová stránka je velmi nevyrovnaná a je vidět, že text tvořil někdo, kdo neučil  a ve školství nepůsobí. Jsou tam poměrně dlouhé a zbytečně  teoretické části. Naopak k praxi, která bude pro správce na školách nejdůležitější, jsou autoři hodně skoupí. A celé  postupy a návody v textu vůbec chybí.

K závěrečnému testu dodávám svůj osobní názor: Test s výběrovými odpověďmi, kdy se vybírá ze tří nebo čtyř sestavených alternativ, není objektivním obrazem vědomostí účastníka kursu. Většina otázek je tak snadná, že by je byli schopni správně zodpovědět účastníci po prvém dnu školení. Ty zbývající jsou ale zase natolik odborné a podrobné, že nutí řešitele k hádání, protože takové detaily nemůže v hlavě udržet. K řešení mu nepomůže ani možnost pracovat se skripty. Tím spíše, že skripta nemají rejstřík a jsou velmi zmatečně uspořádány. Hledat v nich je v omezeném čase na řešení testu problematické.

Začátečníci a pokročilí

Také bych doporučil tvořit na kursech skupiny posluchačů podle typu školy s předpokládaným vybavením, aby skupiny nebyly příliš nevyrovnané. Lektor musel věnovat mnoho času začínajícím počítačovým praktikům, a to na úkor činností, které by mohli procvičovat ti zkušenější. Rozdělení kursů na správce škol typu A  a správce škol typu C a E by bylo ideálním řešením. Takto jsme často poslouchali dvojí výklad. Nejdříve pro zapojení menších škol a pak ještě jednou pro zapojení větších. Asi to byla komplikace hlavně pro vedoucího kursu, který musel neustále připomínat, ke komu vlastně v dané chvíli hovoří.

Ještě poslední připomínka, kterou považuji za zásadní. Windows 2000, která jsou nainstalována  jako operační systém v rámci INDOŠe, jsou pro  většinu účastníků novinkou. Oproti W95 a 98 se vyznačují tolika odlišnostmi, že zasluhují delší praxi a prověřování. Získané poznatky z kursu si ale po návratu  absolvent nemůže zopakovat a prohlubovat, pokud už nejsou síť a počítače na škole nainstalovány. Asi by bylo správné, kdybychom si z kursu mohli odvézt na CD verzi, kterou bychom si mohli doma nainstalovat.

Každopádně je třeba vyslovit uznání pořadatelům za snahu zpříjemnit nám pobyt ve školícím středisku, lektorům pak za trpělivost. A AutoContu za  „dárek“ v podobě paušálu 1000 Kč pro každého absolventa školení jako poukázku na nákup počítačové techniky či literatury, jako odškodné za odkrojený čas prázdnin.



Oldřich Suchoradský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.