Božena Mannová: Britský projekt Internet do škol

úterý 2. července 2002 ·

Dne 21. června 2002 proběhl na ČVUT FEL pracovní seminář, který pořádala katedra počítačů a Czech ACM Chapter. Na semináři informovali o postupu při zavádění ICT do škol odborníci z universit i vládních organizací z Velké Británie.

Na semináři vystoupila Marilyne Leask, z vládní organizace Teacher Training Agency, Cristina Preston, Senior Research Associate Institute of Education London University a ředitelka projektu MirandaNet, Marcia Beer, Directorate of the Institute of Education London University a John W. Preston, South Bank University London. Odborníci z UK  seznámili účastníky s organizacemi realizujícími vládní politiku UK v oblasti zavádění ICT do škol,  charakterizovali projekty realizované v UK a shrnuli výsledky a zkušenosti z těchto projektů.

Ve Velké Británii se na realizaci projetu podílí řada vládních, vysokoškolských i nevládních institucí. Hlavními aktéry jsou: 

·  DfES - Department for Education and Skills (Ministerstvo školství)
- řídí OFSTED Inspection (inspekce), pilotní  projekty  ICT ve vzdělávání, oficiální WWW vzdělávací stránky (portál), tvorbu národních osnov (National ICT Curriculum), tvorbu standardů
- vede vládní projekty 

·  NgfL - National Grid for Learning  - projekt tvorby celostátní vzdělávací  počítačové sítě
- realizuje Virtual Teachers Centre (virtuální středisko učitelů, spojení všech škol) 

·  BECTa - the British Educational Communications and Technology Agency  - Britská vzdělávací agentura
- řídí a vede výzkum vzdělávání s ICT
- vede vývoj NgfL
- zastřešuje ICT publikace pro školy 

·  TTE - Teacher Training Agency - agentura pro vzdělávání učitelů
- vydává vzdělávací standardy pro vzdělávání učitelů
- určuje požadavky na  učitele a jejich školení
- provádí dozor nad vzdělávacími středisky pro učitele
- spravuje zvláštní fondy projektů 

·  NAACE - National Association for Computers in Education - profesní organizace pro pracovníky v oblasti ICT ve školství (učitele, ICT koordinátory)

·  PIN - Parents Information Network - partnerství rodičů se školami na podporu využití ICT ve výuce 

První čtyři z uvedených organizací jsou vládou kontrolovány. 

Finance na vládní projekty jdou ze státního rozpočtu, ale také např. ze státní vzdělávací loterie. Z loterie bylo získáno 239 milionů GBP, které umožní vyškolit do roku 2002  celkem 500 000 učitelů a knihovníků na školách.


Tři základní státní projekty SIPVZ ve Velké Británii:

Projekt 1
V lednu 1997 byl vyhlášen vládní program dotovaný 1 milionem GBP. V rámci projektu dostalo 1500 učitelů multimediální mobilní počítač a SW pro podporu výuky.

Projekt 2
Od roku 1997 byla v UK budována síť s označením NgfL. Do projektu bylo vloženo 1,7 miliard GBP. Školám byla poskytnuta infrastruktura a bylo zajištěno vzdělávání učitelů. Význam NGfL je diskutován, jeho přínos není objektivně zhodnocen.

Pozitivní zkušenost z NGfL
Vybavovat školy na základě podání ICT rozvojového plánu školy (School Development Plan) a ten kontrolovat a sledovat.

Negativní zkušenost
Školení se soustředilo na učitele jednotlivých předmětů a nikoli na osoby, které mohou nejvíce ovlivnit změny na škole (decision makers) tj. ředitelé a vedení škol.

Projekt 3
V lednu 2000 byl vyhlášen nový program. Každý učitel má nárok na finanční podporu při nákupu počítače do výše 500 GBP. Předchozí projekty potvrdily nutnost  „spolupodílnictví"  na příslušných projektech (finance i Rozvojový projekt školy), proto se i při nákupu počítače učitelé finančně podílí.

Z diskuse a práce ve skupinách v rámci semináře  byly formulovány společné britsko-české  závěry semináře:

  • Vytvořit společnou platformu profesních organizací (Kybernetická a informatická společnost, Czech ACM Chapter)  pro aktivní přístup k realizaci SIPVZ.
     
  • Založit profesní organizaci učitelů a ICT koordinátorů  OSIV (Odborná skupina pro ICT vzdělávání pod CZ ACM), která bude spolupracovat s Britskou profesní organizací NAACE. 
  • Vytvořit virtuální platformu pro diskusi odborníků z oblasti zavádění ICT do škol z Velké Británie a České republiky. 
  • Prezentovat "dobré příklady" z britských a českých škol za aktivní účasti učitelů z obou zemí, a to jak virtuálně, tak prezenčně.
  • Založit tradici letních škol pro učitele z CZ a UK, kde budou aktivně seznamováni s možnostmi ICT ve výuce.


Božena Mannová

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.