Dne 21. června 2002 proběhl na ČVUT FEL pracovní seminář, který pořádala katedra počítačů a Czech ACM Chapter. Na semináři informovali o postupu při zavádění ICT do škol odborníci z universit i vládních organizací z Velké Británie.
Na semináři vystoupila Marilyne Leask, z vládní organizace Teacher Training Agency, Cristina Preston, Senior Research Associate Institute of Education London University a ředitelka projektu MirandaNet, Marcia Beer, Directorate of the Institute of Education London University a John W. Preston, South Bank University London. Odborníci z UK seznámili účastníky s organizacemi realizujícími vládní politiku UK v oblasti zavádění ICT do škol, charakterizovali projekty realizované v UK a shrnuli výsledky a zkušenosti z těchto projektů.
Ve Velké Británii se na realizaci projetu podílí řada vládních, vysokoškolských i nevládních institucí. Hlavními aktéry jsou:
· DfES - Department for Education and Skills (Ministerstvo školství)
- řídí OFSTED Inspection (inspekce), pilotní projekty ICT ve vzdělávání, oficiální WWW vzdělávací stránky (portál), tvorbu národních osnov (National ICT Curriculum), tvorbu standardů
- vede vládní projekty
· NgfL - National Grid for Learning - projekt tvorby celostátní vzdělávací počítačové sítě
- realizuje Virtual Teachers Centre (virtuální středisko učitelů, spojení všech škol)
· BECTa - the British Educational Communications and Technology Agency - Britská vzdělávací agentura
- řídí a vede výzkum vzdělávání s ICT
- vede vývoj NgfL
- zastřešuje ICT publikace pro školy
· TTE - Teacher Training Agency - agentura pro vzdělávání učitelů
- vydává vzdělávací standardy pro vzdělávání učitelů
- určuje požadavky na učitele a jejich školení
- provádí dozor nad vzdělávacími středisky pro učitele
- spravuje zvláštní fondy projektů
· NAACE - National Association for Computers in Education - profesní organizace pro pracovníky v oblasti ICT ve školství (učitele, ICT koordinátory)
· PIN - Parents Information Network - partnerství rodičů se školami na podporu využití ICT ve výuce
První čtyři z uvedených organizací jsou vládou kontrolovány.
Finance na vládní projekty jdou ze státního rozpočtu, ale také např. ze státní vzdělávací loterie. Z loterie bylo získáno 239 milionů GBP, které umožní vyškolit do roku 2002 celkem 500 000 učitelů a knihovníků na školách.
Tři základní státní projekty SIPVZ ve Velké Británii:
Projekt 1
V lednu 1997 byl vyhlášen vládní program dotovaný 1 milionem GBP. V rámci projektu dostalo 1500 učitelů multimediální mobilní počítač a SW pro podporu výuky.
Projekt 2
Od roku 1997 byla v UK budována síť s označením NgfL. Do projektu bylo vloženo 1,7 miliard GBP. Školám byla poskytnuta infrastruktura a bylo zajištěno vzdělávání učitelů. Význam NGfL je diskutován, jeho přínos není objektivně zhodnocen.
Pozitivní zkušenost z NGfL
Vybavovat školy na základě podání ICT rozvojového plánu školy (School Development Plan) a ten kontrolovat a sledovat.
Negativní zkušenost
Školení se soustředilo na učitele jednotlivých předmětů a nikoli na osoby, které mohou nejvíce ovlivnit změny na škole (decision makers) tj. ředitelé a vedení škol.
Projekt 3
V lednu 2000 byl vyhlášen nový program. Každý učitel má nárok na finanční podporu při nákupu počítače do výše 500 GBP. Předchozí projekty potvrdily nutnost „spolupodílnictví" na příslušných projektech (finance i Rozvojový projekt školy), proto se i při nákupu počítače učitelé finančně podílí.
Z diskuse a práce ve skupinách v rámci semináře byly formulovány společné britsko-české závěry semináře:
-
Vytvořit společnou platformu profesních organizací (Kybernetická a informatická společnost, Czech ACM Chapter) pro aktivní přístup k realizaci SIPVZ.
- Založit profesní organizaci učitelů a ICT koordinátorů OSIV (Odborná skupina pro ICT vzdělávání pod CZ ACM), která bude spolupracovat s Britskou profesní organizací NAACE.
- Vytvořit virtuální platformu pro diskusi odborníků z oblasti zavádění ICT do škol z Velké Británie a České republiky.
- Prezentovat "dobré příklady" z britských a českých škol za aktivní účasti učitelů z obou zemí, a to jak virtuálně, tak prezenčně.
- Založit tradici letních škol pro učitele z CZ a UK, kde budou aktivně seznamováni s možnostmi ICT ve výuce.
Božena Mannová
0 komentářů:
Okomentovat