Tiskové prohlášení Rady Asociace krajů České republiky k financování přímých nákladů ve školství, resp. k problematice týkající se nedostatečného objemu rozpočtovaných přímých (mzdových) nákladů pro rok 2002, které byly rozepsány Ministerstvem školství ČR krajům:
Hejtmani krajů sdružených v Asociaci krajů České republiky se dne 5. června 2002 mimořádně zabývali vážnou situací související s nedostatečným objemem rozpočtovaných přímých nákladů pro rok 2002, které byly rozepsány krajům ministerstvem školství. Současně s tím se zabývali hodnocením postupu ministerstva školství v této věci, nikterými jeho výroky a tvrzeními. Podkladem pro jejich jednání byly závěry z mimořádného zasedání Komise pro školství Rady Asociace krajů České republiky, které se konalo téhož dne, tedy 5. června na Krajském úřadu Středočeského kraje v Praze.
I.
Rada Asociace krajů ČR po projednání závěrů z jednání z Komise pro školství zaujala shodné stanovisko s touto komisí. Rada Asociace krajů ČR proto ve shodě s touto komisí konstatuje, že v uplynulých dnech se opakovaně vyjádřilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (dále jen MŠMT) k problému nedostatečného objemu rozpočtu přímých nákladů pro rok 2002, který byl rozepsán ze strany MŠMT na kraje, a to v tom smyslu, že problémy v zachování úrovně platů v jednotlivých školách nezpůsobuje nárůst tarifních platu nedostatečně zajištěný ze strany MŠMT, ale chybné provedení základního rozpisu přímých nákladů ze strany krajů. Proti tomuto tvrzení se Asociace krajů důrazně ohrazuje. Kraje postupovaly při rozpisu objemu přímých nákladů v roce 2002 podle metodiky MŠMT. Mimořádně důležitým faktorem ovlivňujícím výpočet výše objemu finančních prostředků na zajištění nárůstu platových tarifů bylo ze strany MŠMT chybné stanovení průměrného platového stupně zařazení pedagogů podle jejich vykonané praxe, kdy MŠMT předpokládalo průměrný platový stupeň 8,6 - ve skutečnosti jsou v naprosté většině škol ale učitelé zařazeni v současné době v průměru minimálně do 9. stupně. Tento chybný propočet ze strany MŠMT způsobil deficit v zajištění nárůstu tarifů ve výši 190 mil. Kč pro všechny kraje.
II.
Asociace krajů je názoru, že je na škodu věci, že MŠMT nebere nově vzniklé kraje jako své partnery, kterým byly zákonem svěřeny významné kompetence v oblasti školství, a naopak je označuje jako orgány neschopné zajistit rozpis rozpočtu financování v oblasti školství. Metodika MŠMT, jak je nastavena, svazuje při rozpisu krajům ruce a za nedostatečného pokrytí mzdových nákladů ze strany MŠMT způsobuje značné problémy. Pokud byl vládou učiněn slib na zvýšení platů pracovníků ve školství, je povinností MŠMT finanční prostředky ve své kapitole zajistit a rozepsat je v odpovídající výši na krajskou úroveň.
III.
Na základě výše uvedeného proto vyzývá Asociace krajů ministra školství, mládeže a tělovýchovy a vedoucí pracovníky ministerstva, aby nepokračovali v nepravdivém obviňování krajů z nezvládnutí rozpisu rozpočtu přímých nákladů na úrovni krajů. Asociace krajů České republiky je připravena na spolupráci s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, která bude založena na oboustranně odpovědném jednání, zejména na vzájemné informovanosti, dodržování dohod a stálém dialogu.
Ing. Evžen Tošenovský v.r. předseda Asociace krajů České republiky
Mgr. Alena Štěrbová v.r. předsedkyně Komise pro školství Rady Asociace krajů ČR
Kontakt:
Asociace krajů České republiky, sekretariát ředitele Kanceláře
Mariánské nám. 2, 110 01 Praha 1
Tel: 02/ 24 48 26 22, Fax: 02/ 22 32 55 27
mailto:zuzana.indrova@mag.mepnet.cz http://www.kr-urady.cz/
press
0 komentářů:
Okomentovat