Finsko je zemí, v níž prakticky neexistuje škola bez přístupu k internetu. Zároveň si Finové dobře uvědomují, že bez vzdělaných učitelů je navážení počítačů jen plýtvání penězi. I u nás mají na podzim vypuknout hromadná školení v informační gramotnosti, podívejme se tedy, jak na ně jdou ve státě, který na nové technologie vsadil.
Na rozdíl od nás je informatizace finských škol plně v kompetenci jednotlivých regionů. V článku se zaměřím jen na jeden – na hlavní město Helsinky (viz též článek ICT in Education – jak to vidí v Helsinkách ). Příklad je to do jisté míry ukázkový a podobným způsobem postupují i v jiných částech Finska.
Vzdělávání v oblasti ICT je v Helsinkách svěřeno městskému školícímu středisku Mediakeskus
(Media Centre). Úkolem střediska je pořádání kurzů ICT pro učitele, zajišťování odborných konzultací a testování výukových programů. Ty si lze vypůjčit v rozsáhlé videotéce, stejně jako dataprojektory, kamery apod. Součástí střediska jsou i televizní a nahrávací studia.
Kurzy jsou určeny především zaměstnancům škol (od učitelů přes sekretářky a školní psychology až po ředitele), zaměstnancům tamních referátů školství, ale i žákům. Školení jsou pro pedagogy zcela dobrovolná a “jedinou” pobídkou ze strany města je přidělení osobního notebooku (jeho získání se řídí přesnými pravidly). Helsinský učitel však zvýšení své kvalifikace na výplatní pásce nepozná.
Školení probíhá v několika oblastech. Pro začátečníky jsou zde kurzy základních počítačových dovedností, učitelé “informatiky” jsou seznamováni s dalšími možnostmi výuky, samozřejmostí je ale i vzdělávání zaměřené na využití počítače v běžných předmětech. Nicméně hlavní náplní střediska jsou kurzy k jednotlivým modulům ECDL (tzv. mezinárodní řidičák na počítač) a jejich samotné testování. Co se týče softwaru, školí se vesměs na softwaru Microsoft, i když ne výlučně (vyučuje se práce např. s Windows, MS Office, Paint Shop Pro 7, Net Meeting, FrontPage, PhotoShop, Netscape…)
Velkou službou střediska je, že neškolí pouze ve svém objektu, ale vysílá lektory přímo do škol, kde jsou kurzy přizpůsobeny konkrétním podmínkám. Tito “ICT misionáři” mají ve své působnosti na tři tisíce helsinských pedagogů v cca 140 základních a středních školách. Jejich hlavním úkolem je organizovat workshopy a zvěstovat, jak báječný nástroj ten počítač vlastně je… Mediakeskus se chlubí, že jeho lektoři jsou schopni účinně motivovat učitele v jejich dalších, vlastních ICT aktivitách. Velkou pozornost věnuje dalšímu vzdělávání ředitelů škol – jako klíčových osob, na kterých závisí rozvoj té které školy.
Mimo to se středisko podílí na mezinárodních projektech, například spolu s partnery z Rakouska, Nizozemí a Španělska se v letech 2000/2001 zabývalo problémem bezpečného využití internetu.
Ve Finsku neexistuje pouze jeden centrální vzdělávací webový portál. Každé město, region, či univerzita pracuje na svém (např. portál města Turku http://www.tkukoulu.fi/) a administrátoři mívají za úkol pomáhat učitelům ve tvorbě vlastních webových stránek, tak aby byly přehledné, informativní a živé.
Ani ve Finsku ale není vzdělávání učitelů v oblasti ICT jen přehlídkou úspěchů a čísla hovoří nejednoznačně: Na jaře 2001 se sice helsinských kurzů ICT zúčastnilo 1965 zájemců a v létě téhož roku 907 (z celkového počtu cca 3000 pedagogů). Nicméně z 665 učitelů, kteří se pokoušeli o získání certifikátu ECDL, jich propadlo 430, a to i přes příslib nového notebooku.
Pavel Stopa
0 comments:
Post a Comment