Jsem rád, že ministerstvo ustoupilo od nesmyslné vize vyškolit úplné začátečníky na certifikát ECDL Start, který je pro běžné uživatele počítačů příliš složitý a technicky zaměřený. Zveřejněné osnovy kurzů Z0 (pro naprosté začátečníky) a Z1 (pro téměř úplné začátečníky) však mají nedostatky, ke kterým nemohu mlčet. Svá tvrzení se pokusím doložit argumenty.
Co pedagogické zásady?
Postup výkladu by měl jít od jednodušších věcí ke složitějším. Osnovy Z0 a Z1 tomu neodpovídají. Podle mých mnohaletých zkušeností je práce s textem pro uživatele výrazně složitější než procházení webu. Po základech ovládání systému by proto mělo přijít procházení WWW stránek, které nevyžaduje ukládání/otevírání souborů a má obrovský povzbuzující efekt hlavně pro naprosté začátečníky u počítače – jsem u počítače půl dne a již ho umím k něčemu užitečnému využít. Osnovy jsou technicky v pořádku (internet dohromady), ale pedagogicky ne.
Zapomíná se na principy a obecné zásady
Kapitoly 1 a 2 (základní pojmy a Windows)
Jestliže se na začátku kurzu neomezí výklad hardwaru na důkladné seznámení s funkcí (ne technickými principy) dílů PROCESOR – PAMĚŤ – DISK, značná část jeho účastníků nepochopí až do jeho konce, proč musí programy spouštět, datové soubory otevírat a zase ukládat. Popisný výklad dílů, zmíněný v první hodině (kurzu Z0) způsobí u laiků více škod než užitku.
Pojmy PROCESOR – PAMĚŤ, SOUBOR, PROGRAM, DOKUMENT, SLOŽKA jako potřebné základní znalosti, které je nutné pečlivě a přesně vyložit, jsem v marně hledal. Osnovy zahlcují účastníky kurzu mnoha pojmy, nekladou však důraz na výklad základních principů, na kterých stojí počítače snad od dob Johna von Neumanna. Jestliže jejich autor použije výraz otevírání programů, svědčí to minimálně o jeho nepozornosti. (Programy spouštíme a ukončujeme, dokumenty otevíráme/ukládáme a zavíráme.) Podle osnov se však mají školit desetitisíce lidí, takovéto nepřesnosti by proto neměly obsahovat.
Kapitola 3 – práce s textem bez typografie?
V práci s textem chybí výklad základních pojmů, které používají všechny moderní textové editory. Práci s textem nevynalezl Bill Gates se svým Wordem. Naprosto základní pojmy jako rozdělení písem na patková a bezpatková, typografické a estetické zásady úpravy textu nejsou vůbec zmíněny. (Nedivím se, protože ani zveřejněné osnovy je nedodržují, a jejich autoři o nich tedy nevědí.) Jsem přesvědčen, že právě učitelé (a učitelky) jako vzdělaní lidé s většinou silným estetickým cítěním by tyto několik století platné zásady vstřebali bez potíží (daleko lépe než práci s poznámkami) a uplatňovali by je v praxi.
Postup výkladu od obecných věcí k jejich konkrétní realizaci v jednom textovém editoru je nejspíš nepřijatelný. Učitelé by mohli např. zjistit, že pracovat s textem se dá velmi dobře i v jiném textovém editoru. Kurzy je tak dalším krokem k naprostému monopolu jedné nejmenované firmy v českém školství. Polovina škol, které nejsou do projektu SIPVZ pro svou předčasnou píli zařazeny, musí přistoupit na používání „jednotné platformy“, jinak se nemohou účastnit školení.
Není možné použít téměř stejnou osnovu na skupiny Z0 a Z1
Podle zkušeností se běžní uživatelé počítačů na školách opravdu dělí minimálně na dvě skupiny (opomíjím ty, kteří ovládají počítač dobře). Pro skupinu Z1, tedy pro ty, kteří s počítačem již pracují, je po úpravách osnova přijatelná, protože si ujasňují, systematizují a doplňují již získané dovednosti. Pro skupinu Z0, tedy pro ty, kteří „neumí sáhnout na myš“, bude osnova kurzu většinou nezvladatelná, protože množství informací za jednotku času bez procvičení a praxe bude pro ně příliš velké. Proč se tvůrci nepoučili z pilotního kurzu, jehož výsledky byly svého času na www.e-gram.cz? Pro úplné laiky je potřeba na důkladné zvládnutí dovedností uvedených v kurzu Z0 odhadem asi půl roku času.
Důležité věci chybí
Obsahově je značná část osnov (podle mých zkušeností) v pořádku. Jelikož však na probrání tohoto „minimálního“ kurzu je minimum času, je třeba soustředit se na důležité věci. K nim však patří spíše vlastnosti (formátování) odstavců než práce s poznámkami a také vytvoření struktury dokumentu pomocí stylů odstavců. Jistě se objeví námitka, že na styly není čas, že se proberou v následujících kurzech. Není podle mne správná: používání připravených stylů výrazně ulehčuje vytváření nového dokumentu a zajišťuje alespoň trochu slušnou úpravu textu.
Osnovy lze za 25 hodin vyložit, ne však naučit
Posté tvrdím, že práce s počítačem je praktická záležitost, která vyžaduje čas a praxi. Za 25 (vyučovacích?) hodin při této náplni zbývá jen minimální čas na praxi, a už vůbec ne na procvičení. Navrhuji proto osnovu Z1 doplnit praktickými cvičeními k jednotlivým jejím bodům, která by si účastníci kurzů sami mohli provést a lektor by je jen vyhodnotil. Hlavně navrhuji neprovádět kurzy nárazově, tj. v 5 dnech po 5 hodinách, ale rozdělit je do dvou bloků týdně po třech hodinách (tj. celkem na jeden měsíc + poslední hodina na test) a zadávat množství domácích úkolů k procvičení látky. U skupiny Z0 navrhuji (svým kolegům) trvat na delším trvání kurzů a nutit školy, aby pro jejich uhrazení našly vlastní prostředky, když v projektu SIPVZ chybí.
Shrnutí
Chtěl jsem původně napsat, že osnovy mají určité vady. Jestliže však nevedou uživatele přímočaře a jasně k pochopení základních počítačových pojmů ani k pochopení obecných zásad práce s textem, tak jsou v této podobě nepoužitelné. Je třeba je dopracovat, upravit a zpřesnit.
Pavel Roubal
Pavel Roubal: Osnovy kurzů Z0 a Z1 nejsou v pořádku
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat