Slovenský projekt zavádění ICT do školství má s naší SIPVZ společné cíle, ale v mnohém se i liší. Před čtyřmi lety byl iniciován nevládní organizací, má méně peněz a od škol vyžaduje jasnou vizi, jak hodlají dodané počítače efektivně využít. Postupně budovaný vzdělávací portál klade důraz na využívání ICT v běžných předmětech.
Od roku 1999 existuje na Slovensku Asociácia Projektu Infovek – „občanské sdružení, mimovládní a nezisková organizace odborníků zabývajících se celoplošnou internetizací základního a středního školství a přípravou mladé generace na život a práci v globální informační společnosti“. Tato asociace spolu s Oddělením projektu Infovek Ústavu informací a prognóz školství, který spadá pod Ministerstvo školství SR, patří k iniciátorům a realizátorům celého projektu. Celá filozofie a historie projektu je čtivě popsána na těchto stránkách.
Hlavní pilíře projektu Infovek jsou tyto:
- vybudování multimediálních učeben s kvalitním připojením k internetu
- příprava vzdělávacího obsahu pro všeobecné předměty
- školení učitelů
- poskytnutí výsledků projektu široké veřejnosti
Infovek pomáhá připraveným
Princip realizace slovenského projektu je opačný nežli u nás. Nejde v něm o jednorázové celoplošné vybavení všech škol technikou, ale o postupné zapojování škol, které o to projeví zájem. Každá škola, která chce být zařazena do Infoveku, musí nejprve vypracovat školní projekt využití informačních a komunikačních technologií (ICT). Ten musí obsahovat návrh, jak budou učitelé ICT konkrétně využívat, informace o možnostech integrace ICT do vyučování běžných předmětů, jak škola rozvíjí mezipředmětové vztahy (za pomoci ICT), jaký software již využívá nebo kolik učitelů prošlo kurzy ICT.
Vliv na zařazení do Infoveku mají i další okolnosti. Mezi nejdůležitější patří dosažené úspěchy žáků školy, zapojování se do různých meziškolních projektů či míra propojení s okolní komunitou. Do projektu se mohou zapojit všechny základní a střední školy, bez rozdílu zřizovatele, velikosti, zaměření či dosavadního vybavení ICT.
Velmi důležitým aspektem přípravy takového projektu na straně školy je skutečnost, že samotné přemýšlení a formulování toho, proč vlastně škola ICT chce a jak je bude využívat, je dobrým předpokladem pro další efektivní využívání ICT na škole. Zkušenosti ukazují, že peníze vynaložené na vybavení škol, které si projekt důkladně připravily, jsou dobrou investicí.
Každá škola zařazená do projektu dostane kromě šesti počítačů a kvalitního připojení na internet také tiskárnu, skener, tablet, a balíček pro sestavení lokální počítačové sítě. K počítačům je dodáván kromě operačního softwaru i kancelářský balík, antivir a další systémové nástroje. Odborný garant zodpovědný na škole za ICT si musí školní síť sám sestavit.
Projekt Infovek běží již čtvrtým rokem a za tu dobu se do něj pokusilo přihlásit kolem dvou tisíc škol z celkového počtu 3500 slovenských škol. V současné době je v projektu zapojeno na tisíc škol.
Vzdělávací přínos projektu
Na tvorbě vzdělávacího obsahu a na veřejně přístupném internetovém portálu se podílejí odborníci z různých typů škol i různé instituce. Snahou je vytvořit takové výukové materiály, které by učitelům pomohly integrovat ICT do běžných předmětů. Na portálu www.infovek.sk se hromadí webové vzdělávací stránky pro jednotlivé předměty. Nezapomíná se ani na samotný předmět Informatika a nám Čechům nezbývá nežli závidět učebnici Informatika pre stredné školy a sérii sešitů Algoritmy s Logom, Práca s Internetom, Práca s grafikou a Práca s tabulkami (další sešity se připravují).
Tzv. edukační balík, který může získat každá škola zapojená v projektu, obsahoval například pro minulý rok 37 vybraných vzdělávacích CD-ROMů a 14 odborných publikací.
Školím, školíš, školíme (se)
I na Slovensku dobře vědí, že při vyučování nedokáží ani nejmodernější technické prostředky zcela nahradit dobrého učitele. Proto Infovek věnuje této oblasti zvláštní pozornost. V průběhu prázdnin jsou organizovány Letní školy Infoveku, po dobu školního roku fungují tréninková centra, která poskytují modulové kurzy využívání ICT a jednou za rok je pořádána konference Infovek pro učitele ZŠ, SŠ a VŠ. Každý učitel musí na závěr vzdělávacího kurzu či školení vypracovat a obhájit závěrečný projekt aplikace ICT do jeho předmětu. Učitelům jsou k dispozici metodické materiály zabývající se integrací ICT do vyučování biologie, chemie, zeměpisu či dějepisu.
www.infovek.sk
Samotné stránky projektu jsou velmi informativní. Na jejich tvorbě se podílí tým cca 15 až 20 expertů, návštěvnost se pohybuje kolem 400 – 600 sessions denně. Pro samotné učitele bude kromě informací k organizaci projektu asi nejzajímavější sekce K Predmetom, kde se nachází metodické stránky 18 vyučovacích předmětů. Obsáhlost a úroveň materiálů u jednotlivých předmětů je rozdílná, ale u většiny z nich mohou učitelé načerpat mnoho důležitých informací a zajímavých nápadů. V sekci Diskusné skupiny je možné se přihlásit do emailových konferencí k jednotlivým aprobačním předmětům. Do budoucna by se na stránkách mělo objevovat více informací pro samotné žáky a studenty.
Ačkoliv jsou pilíře Infoveku téměř identické s jednotlivými projekty SIPVZ, způsob realizace je zcela odlišný. Finanční podpora, která je pro Infovek vyčleněná ze státního rozpočtu je sice ve srovnání se SIPVZ minimální (pro rok 2002 to bylo 266 mil. SK), ale možná právě proto se daří peníze ohlídat a využívat smysluplněji. Ani Infovek není bez problémů, naší SIPVZ by však mohl v lecčems sloužit za vzor.
Ondřej Neumajer
0 komentářů:
Okomentovat