V polovině května obdržela naše škola nabídku firmy Pachner obsahující tři multimediální tituly k nezávaznému vyzkoušení. Jedním z nich byla Interaktivní výuka MS Word 2000. Podívejme se tedy na tento výukový titul blíž.
Jeho autory jsou dva pedagogové z Liberce (Robert Tišer a Zdeněk Novotný) a jako referenční příručka je tento produkt velmi dobrým důkazem schopnosti našich učitelů se s vlastní invencí podílet na přípravě učebních materiálů.
Postaveno na Zoner Context
Interaktivní výuka MS Word 2002 je vytvořena v českém profesionálním programu Zoner Context, který umožňuje připravovat příručky, skripta, ale již ne plně interaktivní programy, které opustí klasickou scénu počítačové obrazovky. I když Zoner Context nabízí obdobné funkce jako většina pokročilých programů (např. Macromedia, MS Visual Basic), je v podstatě značně omezen typickými okny a předurčenou strukturou.
Jak vyplývá z výše uvedeného, veškerý výklad v tomto programu je vázán do klasických windowsovských oken, která si může uživatel nastavovat dle potřeb. V ovládání, například ve srovnání s tituly Grady, příliš rozdílů nenajdete. Videoklipy jsou obdobné, jen jsou tvořeny v jiné aplikaci (Lotus Screen Cam 97) a jsou uloženy samostatně. Vlastní příklady pak naleznete na cédéčku jako samostatné wordovské dokumenty.
Referenční učebnice
Disk je přísně účelový, nejsou zde žádné nadbytečné zvuky a ani nahrané texty, které tvoří velkou část diskového prostoru na konkurenčních produktech. Zvukové nahrávky nepatří mezi nejkvalitnější. Je z nich patrné, že nebyly nahrávány profesionálním způsobem, a zní poněkud dutě.
Titul nabízí obecné funkce, jako je plný fulltext – to je vynikající pomůcka pro uživatele, kteří se v programu i v aplikaci MS Word 2002 orientují, dále pak poznámkování, rejstřík a celou řadu funkčních nástrojů, které plně programované aplikace většinou nemají. Právě v možnosti vyhledávat pojmy rovnou na disku vidím velmi užitečný nástroj pro potřeby samouka nebo učitele v kabinetě. V tomto rysu překonává oba konkurenční produkty.
Jako referenční učebnici lze tento produkt považovat za odpovídající, z hlediska vlastního využití v přímé výuce však mám pochybnosti. V programu chybí klasické formy testování s hodnocením výsledků. Závěrečná opakovací kapitola obsahuje několik videoklipů pokrývajících nejdůležitější probíraná témata. Stejně jako v celé učebnici se zde předpokládá, že uživatel přepíná mezi učebnicí a programem Word. Ve Wordu se pokouší úlohu řešit a své řešení porovnává s videoklipem v učebnici.
Nevyužité možnosti
Multimédium zatím nemá žádnou on-line podporu, která by mohla v praxi hodnotu programu zvýšit, např. doplňováním dalších příkladů. Zvláště pak když vynikající funkcí Zoneru je možnost přidávat další dokumenty. Umím si tedy dobře představit i další doplňování tohoto otevřeného modelu o různé příklady, které by si uživatel stáhl do adresáře svého počítače z internetu. Dalo by se tak vyřešit rozšiřování výběru příkladů a ukázek pro vlastní praxi.
Produkt je dodáván na školy s možností si ho 25 x spustit a pak ho zaregistrovat. Je zasílán s proforma fakturou – škola má tedy možnost si program nejdříve vyzkoušet a poté zaplatit 990 Kč za multilicenci pro celou školu. Školy tak nemusí kupovat zajíce v pytli a mohou se rozhodnout, zda si multimédium koupí.
Zdroj: Pachner, vzdělávací programy, Praha 7
Telefon: (02) 33 37 40 58
Cena: 990 Kč vč. DPH
Minimální konfigurace: Windows 95/98/ME/2000, rozlišení 800×600 Hi Color nebo vyšší, myš, zvuková karta, mechanika CD-ROM
Milan Hausner
0 comments:
Post a Comment