Chcete svým žákům zpestřit hodiny matematiky? Vhodné jsou například ty, ve kterých se zabýváte funkcemi, protože internet nabízí povícero stránek s nástroji pro tvorbu grafů. Na jednu zdařilou bych vás chtěl upozornit.
Na této stránce Hofstra University se po načtení objeví:
Stránka nabíhá docela rychle, základní ovládání je jednoduché a navíc je zde návod, u kterého ani moc nevadí, že je v angličtině. Do okna nahoře pište pouze f(x), nikoli y = f(x), např. sin(x), nikoli y=sin(x). Po zapsání funkce a potvrzení se objeví okno appletu:
V tomto okně je několik tlačítek, jejichž použití je v návodu též popsáno. Dejte pozor na to, že některé funkce se zapisují jinak, než jsou naši žáci zvyklí (viz návod). Ale když je chvíli necháte, většinou si poradí sami, navíc radost z objevitelství je k nezaplacení. A i když je to v návodu hned na začátku, dodávám, že se obejdete bez *. Jde to samozřejmě i s ní.
„Ruční“ tvorbu grafů rozhodně nezavrhuji, dokonce si myslím, že je vhodné, aby ji děti zvládly dřív, než si začnou hrát s grafy funkcí na počítači. Relativně snadnou tvorbu grafů funkcí na počítači chápu jako vhodný doplněk tvorby ruční – žáci si mohou snadno a rychle ověřit např. to, co se s grafem stane, když funkci trochu pozmění (třeba x, 2x, 3x, 3x+1 apod.).
V matematice i fyzice můžete applet použít k poněkud netradičnímu řešení rovnic pomocí průsečíků grafu funkce s osou X. U kvadratických rovnic je u tohoto způsobu dobře vidět, proč jsou někdy kořeny dva, někdy jeden a někdy žádný. Ale pokud se jednou rozhodnete pracovat s grafy funkcí na počítači, sami brzo zjistíte, jakým způsobem mohou být pro vaši práci přínosné.
Po zadání hesla function grapher mi vyhledávač www.google.com nabídl spoustu dalších příbuzných stránek, nakonec jsem se ale vrátil k té, kterou jsem právě popsal. Jestli víte o lepší, rád si nechám poradit.
Na závěr bych dodal, že už na „dosovských“ počítačích velmi úspěšně zvládal grafy funkcí systém Famulus. Pokud máte ještě ve škole starší počítače, mohu vám ho jen doporučit. Je použitelný i v jiných předmětech, především ve fyzice.
Josef Duhajský
0 komentářů:
Okomentovat