Zveřejňujeme výsledek pracovního semináře, jehož se 24.-25. června zúčastnili zástupci ministerstva, generálního dodavatele a odborné veřejnosti. Tématem schůzky bylo nalezení konsensu pro další postup Internetu do škol na tzv. červených školách. „Účastníci jednání předkládají tento dokument odborné i laické veřejnosti k diskusi. Připomínky budou zapracovány a finální dokument bude předložen k připomínkovému řízení MŠMT,“ dočtete se v posledním odstavci.
Dodáváme, že na seminář bylo tímto dopisem do Telče pozváno 19 osob, z nichž pozvání přijalo 6 zástupců škol, jeden zástupce zřizovatele a jedna soukromá osoba. (Novinář Jan Wagner byl ze sálu jako nepozvaný vykázán.) První verze dokumentu byla vypracována členem Informačního centra SIPVZ Jiřím Chvojkou, do níž byly v průběhu diskuse zapracovány vznesené připomínky. V tomto smyslu je možné dokument považovat jako společné stanovisko většiny účastníků, i když žádným formálním schválením (hlasováním) neprošel.
Účastníci jednání se shodli na následujícím návrhu řešení 2. vlny realizace Projektu III Státní informační politiky ve vzdělávání – Infrastruktura:
Základní výchozí podmínky
V rámci Projektu III – Infrastruktura byla vybudována Informační a komunikační infrastruktura, do níž je v rámci první vlny zapojeno 3620 nejméně vybavených škol. Druhá vlna realizace se bude týkat asi 2000 škol a školských zařízení, jejichž vybavenost je výrazně vyšší. V zájmu ochrany dříve vynaložených investic a v zájmu respektování lidského, znalostního a růstového potenciálu na těchto školách je nutné připravit způsob realizace PIII, který bude odlišný od způsobu realizace v první vlně.
Základním principem řešení je možnost výběru z více variant řešení tak, aby byly co nejlépe uspokojeny potřeby škol a školských zařízení a aby byly dodrženy základní organizačně-řídící a technicko-technologické standardy, které nebudou popírat záměry fungování IKI a budou respektovat existující smluvní vztahy.
Školám bude umožněn výběr z několika typů služeb, které jsou popsány níže. Tyto služby bude možné na každé škole realizovat několika různými variantními postupy, na nichž se účastníci jednání shodli. Novým prvkem v realizaci je Rozhodčí institut pro každou školu, jehož funkce je popsána rovněž v dalším textu.
Přiložený obecný návrh řešení je první pracovní verze materiálu, který bude podroben veřejné diskusi tak, aby bylo možné ho dopracovat do formy podkladového materiálu pro poradu vedení ministerstva školství a následně pro jednání vlády v horizontu 3 měsíců.
Důležitou výchozí podmínkou je získání finančních prostředků na realizaci 2. vlny PIII. O předpokládané tři až čtyři miliardy korun bude žádat sekce SIPVZ pro rozpočty na příští roky. Systém financování bude v souladu s principy Rámcové smlouvy uzavřené mezi MŠMT a GD.
Stanovení standardů
Základním východiskem je stanovení standardů, které definují pravidla pro řešení 2. vlny PIII. Organizačně-řídící standardy stanoví zejména procesní postupy pro jednotlivé varianty. Stanovení procesních standardů je v odpovědnosti MŠMT a Generálního dodavatele. GD bude vystupovat jako garant těchto standardů.
Technicko-technologické standardy musí stanovit Generální dodavatel tak, aby navrhovaná řešení umožnila postupné budování integrálního systému pro všechny školy a realizaci dalších projektů SIPVZ.
Rozhodčí institut (RI)
Rozhodčí institut je podle tohoto návrhu složen z pověřeného zástupce školy, zástupce zřizovatele a zástupce Generálního dodavatele. Po posouzení situace na každé škole vybere RI jednu z variant řešení pro danou lokalitu a předloží návrh řešení Poradě řízení Projektu III (rozhodovacímu orgánu MŠMT, Generálního dodavatele a Generálního auditora, který již dnes rozhoduje o zařazení škol do 1. vlny realizace).
Procesní postup
Postup realizace na každé škole bude podmíněn obhlídkou vybavenosti školy z hlediska ICT, k níž je Generální dodavatel vázán 1. dílčí smlouvou. Poté bude na základě jednání Rozhodčího institutu vybráno řešení, které bude realizováno jednou z možných variant. Procesní postupy budou detailně rozpracovány pro jednotlivé varianty.
Požadavky škol a popis balíčků
Účastníci jednání navrhli skupiny vybavení, o které by mohly mít školy v rámci 2. vlny realizace zájem. Z těchto skupin se bude vycházet při tvorbě nabídky pro školy. Generální dodavatel bude v případě různých řešení uzavírat smlouvy s dalšími subjekty zejména na lokální úrovni a bude garantem celkového řešení.
Jednotlivé skupiny vybavení budou mít několik možných typizovaných řešení. Každé řešení bude ohodnoceno a škola bude vědět, do jaké maximální výše může typizovaná řešení vybírat a kombinovat. Generální dodavatel navrhuje sestavit konečný počet typizovaných řešení tak, aby bylo možné dohodnout speciální ceny pro školství a udržet trend snižování nákladů na pořízení vybavení.
Navrhované skupiny vybavení:
- Počítače (pracovní stanice, servery, včetně operačního systému a základního SW…)
- Aktivní a pas. části LAN (switch, kabeláž…)
- IP konektivita
- Tiskové služby (různé druhy tiskáren, včetně barevných)
- Projekční technika (dataprojektory, apod.)
- AV technika (digitální kamera, střižna…)
- Videokonference (národní i mezinárodní)
- Integrace (integrace stávajícího vybavení, IP konektivity, serverů, sítí, tiskáren…)
- Legalizace SW na škole
- Expertní služby (možnosti správy, servisu, poradenské činnosti apod.)
- Vzdálený přístup do IKI
- E-learning (plnohodnotné distanční vzdělávání)
- Speciální služby pro speciální a odborné školy (speciální SW vybavení…)
Některé požadavky škol spadají do působnosti Projektů I a II SIPVZ. Řízení obou těchto projektů deklarovalo ochotu s těmito návrhy dále pracovat.
Varianty řešení
Rozhodčí institut vybere jednu z následujících variant:
Varianta A
Dodávka bude standardní jako v 1. vlně realizace PIII.
Varianta B
GD vybuduje ve škole fungující systém na základě výběru školy z typizovaných řešení a objednávky u GD.
Varianta C
Dodávku bude realizovat Rozhodčím institutem doporučená firma, se kterou uzavře Generální dodavatel smlouvu. Firm(a)y budou realizovat dodávku ve smyslu standardů IKI. Budovaný systém bude integrální součástí IKI.
Varianta D
Rozhodčí institut definuje předmět dodávky technicko-technologického vybavení v oblasti ICT, které bude odlišné od IKI. Firma (firmy) z oblasti IT, které budou s GD uzavírat smlouvu, budou samy realizovat dodávku. Budovaný systém bude funkční na rozhraní k IKI.
Spolupráce při přípravě 2. vlny
Účastníci jednání navrhují, aby Generální dodavatel jako garant realizace PIII zřídil expertní a konzultační skupinu pro přípravu a realizaci 2. vlny PIII. Ve skupině by měli působit zástupci škol a školských zařízení, která budou vybavována v rámci 2. vlny.
Závěr
Účastníci jednání předkládají tento dokument odborné i laické veřejnosti k diskusi. Připomínky budou zapracovány a finální dokument bude předložen k připomínkovému řízení MŠMT.
dokument
0 comments:
Post a Comment