Milan Hausner: Nový výukový triptych Grady: MS Word 2002, Excel 2002, Access 2002

pondělí 20. května 2002 ·

Grada zareagovala na příchod Microsoft Office XP a vydala nové verze svých programů pro výuku textového a tabulkového procesoru, k nimž přibyl zcela nový titul k databázovému Accesu. V recenzi, kterou jim zde věnuji, se pochopitelně nevyhnu možnostem i omezením při nasazení ve školách.

Grada zareagovala na příchod Microsoft Office XP a vydala nové verze svých programů pro výuku textového a tabulkového procesoru, k nimž přibyl i zcela nový titul k databázovému Accesu. V recenzi, kterou jim zde věnuji, se pochopitelně nevyhnu možnostem i omezením při nasazení ve školách.


Recenze, nebo reklama? (poznámka na úvod)

Když jsem nedávno uveřejnil článek o individualizované formě školení základní informační gramotnosti a doporučil pro ni produkty firmy Grada, byl jsem nařčen, že jí dělám nepatřičnou reklamu. Proto tentokrát, abych se vyhnul podobným debatám, hned nepokrytě vše přiznávám. Údělem recenzenta je totiž chválit nebo hanět. Vlastně každá recenze je tak trochu reklamou, byť daleko častěji než tučné honoráře přináší spílání a občas i žalobu. Podotýkám také, že v následujících řádcích bude témat k diskuzi víc než dost.


Co zůstalo, co přibylo

Viděl jsem několik tuzemských i zahraničních produktů na výuku téhož – základních dovedností v kancelářském balíku MS Office. Při jejich porovnání nemohu než prohlásit, že ten od Grady je rozhodně nejzdařilejší, a to i navzdory některým výtkám, které si v loňském roce k srdci nevzala (vrátím se k nim níže). Ostatně, tento můj názor potvrzuje i celá řada ocenění, která tyto produkty získaly (naposledy třeba Chip Tip 4/2002).

Sada dnes zahrnuje již tři aplikace: Word 2002, Excel 2002 a Access 2002. Všechny navazují svým pojetím na předchozí tituly pro výuku Wordu a Excelu 2000. Jsou názorné, metodicky propracované, s přesnou terminologií a intuitivním ovládáním. Zůstala také podrobná animovaná nápověda. Ještě vyspělejší a komfortnější je grafické prostředí. Po obsahové stránce jsou o něco rozšířené, některé pasáže pojímají podrobněji a samozřejmě zahrnují popis vlastností, které jsou novinkami v Office XP. Titulům prospělo zvýšení počtu videosekvencí, které ilustrují probíraná témata.


Od A do Z

Všechny tři výukové aplikace začínají podrobným výkladem úplných základů práce s příslušným programem. Posléze se rozsah a náročnost přiměřeně zvyšují, takže výuka práce s Wordem 2002 zahrnuje nejen výklad naprosté většiny běžných vlastností tohoto textového editoru, ale uživatel se naučí i řadu méně známých postupů a triků. Závěrečná kapitola je věnována výkladu maker a jejich praktickému užití.

Obdobně postupuje výuka ovládání Excelu 2002 – od nejjednodušších operací přes vzorce, funkce, tabulky, grafy až po užití databází nebo kontingenčních tabulek. Kurs Accessu 2002 začíná zajímavým porovnáním možností tabulkového kalkulátoru a databázového systému. Odtud se dostáváme k vysvětlení principů relační databáze. Uživatel se postupně naučí vytvářet databáze se vzájemně provázanými tabulkami. Naučí se také definovat a používat filtry, formulovat dotazy a vytvářet výstupní sestavy. Program představuje i publikování databáze na internetu, její údržbu a ochranu dat. Výklad završují opět kontingenční tabulky a grafy. Podrobné obsahy všech tří titulů najdete na stránkách vydavatele.


Názornost především

Ovládání všech tří titulů je identické. Po spuštění má uživatel možnost buď anonymního přístupu, nebo přihlášení pod jménem a heslem. Ve druhém případě tak může při dalším spuštění pokračovat ve výuce tam, kde posledně skončil, a program si také pamatuje průběh a výsledky výuky.

Po zvolení příslušné lekce začnete studiem teorie, která je oproti běžné knize prokládána mnohem větším počtem barevných obrázků a screenshotů. Na probíraná témata pak navazují videosekvence, které skutečně velmi názorně předvádí probírané operace (a látku někdy ještě rozšiřují). Právě díky těmto vhodně začleněným videosekvencím i začátečník rychle zvládá činnosti, které mu dříve připadaly nepřekonatelně složité. Sympatické je, že zde autoři nezapomněli na neslyšící nebo špatně slyšící uživatele: mohou si zapnout titulky.

V závěru kapitol jsou zařazena cvičení. Při jejich spuštění se otevře „reálná“ aplikace (Word/Excel/Access) a animovaný průvodce pak vede žáka krok za krokem při řešení dané úlohy. Výukový program umožňuje přihlášenému uživateli zapisovat si k jednotlivým lekcím vlastní poznámky. Rejstřík, kombinovaný s výkladovým slovníkem, umožňuje osvěžit stručné definice uvedených pojmů i vyhledávání jejich podrobnějšího výkladu.


Testy – příliš náročné pro ZŠ

K jednotlivým kapitolám jsou také připraveny testy. Kdo pečlivě projde celou výuku a dílčí zkoušení, může si spustit závěrečný test. Ten je poměrně náročný a jeho úspěšné absolvování vás opravňuje tvrdit, že jste aplikaci skutečně velmi dobře zvládli.

Avšak právě zde spatřuji jistou slabinu produktu. Zejména na základní škole by mělo převažovat takové pojetí výuky, aby žák většinu činností prováděl intuitivně, výběrem z příslušných nabídek. Testy s výběrem správné odpovědi (jedné nebo i více) jsou pro žáky ZŠ někdy až moc teoretické, resp. vyžadují přesné chápání mnoha pojmů. Může se tak stát, že i žák s velmi dobrými praktickými dovednostmi (a o ty nám především jde) v testu příliš neuspěje. Z tohoto důvodu doporučuji na ZŠ používat připravené testy velmi opatrně. Vhodné jsou spíš pro zpestření výuky třeba formou soutěže.

Na středních školách by již testy neměly činit potíže a studenti by měli mít natolik strukturované znalosti, aby je úspěšně zvládli. Závěrečný test je určitě přijatelný pro učitele ICT, neboť si při jeho řešení může uvědomit souvislosti, o kterých předtím třeba nepřemýšlel.

Nakladatelství Grada také slibovalo, že na svém webu zveřejní příklady cvičení, která jsou vhodná pro základní, případně střední školy. Právě krok směrem k dětskému světu (například kanadské bodování mistrovství světa nebo přehled skladeb Madonny) by nepochybně zvedl atraktivnost programů pro výuku informatiky. Na stránkách podpory jsou sice postupně zveřejňovány metodiky jejich použití, ale to nestačí. Příjemné naopak je, že učitelé a správci sítí zde najdou i technickou pomoc.


S učiteli do lavic

Jak jsem napsal v minulém článku, tyto produkty představují také ideální nástroj pro organizované i samostatné vzdělávání pedagogických pracovníků. Školní multilicence k tomu přímo vybízejí – cena 1 350 Kč za program pro všechny žáky i učitele školy je více než slušná. Robustnost a spolehlivost všech tří aplikací dokládá bezproblémový provoz v naší školní síti.

Zde bych chtěl zároveň připomenout i rámcové vzdělávací programy DVPP, které vypsalo MŠMT (konečně! – ne ale sekce SIPVZ). Každá škola má dnes možnost předložit svůj projekt dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků – vlastní, moderní a současný. To jsou mi ministerské věci! Umím si docela dobře představit, jak by podobný interní vzdělávací kurz mohl vypadat a co za pomůcky by se v něm dalo využít.


Milan Hausner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.