Malířka Věra Krumphanzlová svými ilustracemi v mnoha učebnicích provází učitele a školáky již pěknou řádku let. Vedle role ilustrátorky je však i zavedenou autorkou publikací, jejichž hlavním tématem je rozvíjení dětského myšlení. Nejinak je tomu i s její poslední knížkou, která je věnována dětem od čtyř do sedmi let.
Zábavná cvičení, hlavolamy a bludiště je souborem pracovních listů, které lze využít různě. Pro společnou práci ve skupině předškoláků, pro zábavu ve chvílích rodinné pohody, ale stejně tak i jako součást reedukačního programu u dětí mladšího školního věku při nápravě přetrvávajících poruch pozornosti, jemné motoriky, zrakového vnímání či orientace v prostoru. S jejich pomocí si děti zábavnou formou procvičují rozlišování různých tvarů, velikostí, barev či polohy předmětů, poznávají nejrůznější logické souvislosti nebo řeší hádanky kladoucí nároky na krátkodobou vizuální paměť.
V poslední době, kdy se zvyšuje úloha zápisu do 1. tříd při vytipování školsky nezralých dětí (zejména u dětí nenavštěvujících mateřskou školu), jsou takovéto pracovní listy také dobrým podnětem pro učitelky budoucích prvňáků. Je totiž známo, že zápis, tak jak je někdy prováděn, představuje natolik měkkou normu, že se v posledních letech řada škol snaží najít prostředky, které by pomohly odhalit problémové dítě ve vztahu k nástupu do školy.
Věcí, které by měl budoucí prvňáček ovládat a které lze na pracovních listech procvičovat, je dost. Např. schopnost krátkodobého pracovního soustředění či schopnost vydržet u jedné činnosti do jejího dokončení svědčí o somatické zralosti. Pro dobře rozvinutou jemnou motoriku mluví zase obliba obratného kreslení stejně jako i dovednost vystřihovat různé tvary z papíru. Dítě by rovněž mělo umět správně držet tužku a nakreslit čáru, kruh a sled několika rytmicky se opakujících geometrických tvarů. Důležité je ale i rozvinuté zrakové vnímání včetně zrakové paměti. Tu dobře trénuje například pexeso či skládačky, na které Věra Krumphanzlová ve svých pracovních listech nezapomíná. Právě tyto schopnosti jsou mimo jiné základem budoucího čtení a psaní. Budoucí prvňáček by také měl být schopen spočítat si svých deset autíček či panenek, aniž by některou z hraček vynechal. Má také vědět, že včera už bylo, kdežto zítra teprve bude. Měl by umět říci, jak se jmenuje a kde bydlí, a svými slovy převyprávět známou pohádku.
V psychologii specifických poruch učení se hodně hovoří o významu grafému při počátečním nácviku psaní i čtení, ale vhodných cvičení tohoto typu je velmi poskrovnu. Podobně je tomu s úlohami, které rozvíjejí početní představy, zrakovou diskriminaci, pravolevou orientaci dítěte, neboť za dobrým nápadem dost často pokulhává výtvarné zobrazení. Tohle riziko u publikace Věry Krumphanzlové v žádném případě nehrozí, neboť metodická propracovanost jednotlivých úloh je provázena kvalitním obrazovým ztvárněním, které je předškolákům blízké.
Věra Krumphanzlová: Zábavná cvičení, hlavolamy a bludiště (Učení hrou pro děti ve věku od 4 do 7 let). Portál 2001, 64 s., 99 Kč
Antonín Mezera
0 komentářů:
Okomentovat