Ondřej Šteffl: Od výukových programů k e-learningu

středa 10. dubna 2002 ·

Od běžných výukových programů se e-learning zjevně liší. E-learningové kurzy zpravidla pokrývají rozsáhlou partii učiva. Nejde tedy např. jen o procvičení určité dovednosti, ale o celou výuku: od motivace přes výklad, procvičení, zopakovaní až po závěrečné shrnutí a přezkoušení. Jiná je proto i role učitele.

Před deseti, patnácti lety byla velkým hitem počítačem podporovaná výuka (Computer Assisted Learning, CAL). Příliš se neujala, počítače sice ve školách „občas“ máme, ale výuku moc nepodporují. Přesto jsem si dovolil termín parafrázovat – učitelem podporovaná výuka (Teacher Assisted Learning, TAL).

Chci tak upozornit na nové možnosti, které z jedné strany přinášejí moderní technologie (zejména internet), z druhé potom změny v pojetí práce učitele, který by měl být stále méně nositelem informací a jedinou odbornou autoritou, ale měl by se stát partnerem a rádcem žáků a organizátorem jejich práce.


E-learning

O tom, že postupy využívající IT se stávají zcela reálným prvkem, který doplňuje dosavadní formy a postupy vzdělávání, svědčí především zájem podnikové sféry. E-learning (výuka s použitím IT, resp. konkrétně internetu) se v mnohých podnicích stává běžnou záležitostí, u nás například virtuální univerzitu buduje Telecom, k vnitropodnikové výuce angličtiny využívá intranet Československá obchodní banka. Největším českým projektem je však vzdělávání v Českých drahách, kterého se účastní zcela neuvěřitelných 15 000 výpravčích. V zahraničí, zejména v anglosaských zemích, se e-learning stává běžnou součástí i vzdělávání dětí. Nabídka kurzů prakticky pokrývá celé základní a střední vzdělání.

Od dosavadního pojetí CAL, resp. tzv. výukových programů, se e-learning liší zejména ve třech rysech:
E-learningové kurzy zpravidla pokrývají rozsáhlou partii učiva. Nejde tedy např. jen o procvičení určité dovednosti, ale o celou výuku: od motivace přes výklad, procvičení, zopakovaní až po závěrečné shrnutí a přezkoušení. V tom je kurz více podobný knize.

Celý průběh není omezen jen na interakci s počítačem. U e-learningového kurzu je zpravidla studujícímu k dispozici lektor (v zahraničí se častěji užívá termín tutor), který pomáhá řešit problémy, odpovídá na dotazy, hodnotí práci studujícího apod. Lektor funguje buď synchronně – je ihned (kdykoliv) k dispozici (ceny kurzů od 1000 $), nebo asynchronně – odpovídá zhruba forma e-mailu, odpověď dostává studující např. do 24 hodin (levnější).

Kurzy se mohou pružně a trvale inovovat. Na rozdíl od knihy, CD nebo výukového programu je e-learningový kurz „živý organizmus“. Každou chybu či nedostatek je možné ihned opravit, doplnit, co je třeba, kurz podle zájmu či potřeby rozšířit.


Využití e-learningových kurzů ve škole

Většina e-learningových kurzů je koncipována pro individuální použití. Tak nejvíce vyniknou některé jejich přednosti: studenti mohu studovat kdykoliv a kdekoliv. Další výhody ovšem zůstávají i pro školu: interaktivita, dynamičnost, aktivní učení, záznam činnosti studujícího, okamžitá zpětná vazba, každý může volit jinou látku a postupovat vlastním tempem atd. Navíc ve škole je žákovi k dispozici živý učitel, odborník. A to synchronně!

Lze si tedy snadno představit, že má-li učitel k dispozici komplexní e-learningový kurz (třeba z českého jazyka či matematiky) a má možnost využívat počítačovou učebnu, pak většina výuky může probíhat tam. Pro žáky je to zajímavější, ale především efektivnější. Jednak proto, že mohou postupovat svým tempem, a jednak také proto, že dobře udělaný e-learningový kurz je látkou provede s ohledem na jejich průběžné výsledky. Slabším nabídne snazší příklady, zopakuje výklad, více procvičí, s nadanějšími probere rozšiřující učivo a náročnější příklady.

Učitel má čas věnovat se žákům individuálně, uplatnit svou skutečnou didaktickou a pedagogickou profesionalitu. Jeho činnost spočívá především v tom, že pomáhá žákům s problémy, řeší situace, s kterými program nepočítal, odpovídá na otázky, motivuje, pomáhá. E-learningové kurzy zpravidla vedou úplný záznam o činnosti žáka a sledují, jak je úspěšný. Při použití ve škole by proto mělo být samozřejmostí, že učitel má z jednoho počítače (z jedné obrazovky – lektorské rozhraní) přehled o činnosti žáků, o jejich tempu, úspěšnosti i problémech. (Představu, občas prosazovanou, že učitel bude s žáky komunikovat přes počítač, ovšem pokládám za nesmyslnou.). Hlavní linii výuky tak vlastně určuje kurz (samozřejmě že kurz i látku vybírá učitel), role učitele je tak nad látkou v komunikaci, v hodnocení a v pomoci. Proto jsem zvolil nadnesený název „učitelem podporovaná výuka“.

Velikou výhodou e-learningových kurzů je, že existují na World Wide Web, a tudíž jsou přístupné odkudkoliv. Žák tedy s kurzem může pracovat nejen ve škole, ale i doma. Může udělat domácí úkol, který je ihned vyhodnocen, a učitel se z lektorského rozhraní dozví, nejen kdo domácí úkol udělal, ale i jak. Hlavně si však student může látku zopakovat, může studovat i za nemoci… prostě škola za ním přijde domů.


Platforma Elvíra

Ve studijním prostředí Elvíra, které pro internetové kurzy vyvinula společnost Scio, zatím funguje 7 kurzů. Jde o kurzy českého jazyka a matematiky pro 5. a 9. třídu a pro maturanty a kurz základů společenských věd pro maturanty. (Viz http://online.scio.cz/.) Mají od 35 do 50 lekcí. V polovině března studovalo v kurzech 800 žáků a denně přibývají další. Pochopitelně že úrovni studujících odpovídá míra řízení, forma a metody motivace, grafika i další prvky, nic ovšem nebrání tomu přizpůsobit je i jiným požadavkům. Skutečnost, že se systémem Elvíra bez problémů studují jak desetileté děti, tak uchazeči o vysokoškolské studium, svědčí o tom, že je dostatečně jednoduchý, a přitom robustní a škálovatelný, aby byl použitelný kdekoliv.

Základem Elvíry jsou studijní aktivity, které představují soubor menších či rozsáhlejších činností studujícího. Každý jednotlivý úkol je interaktivně vyhodnocen a systém umožňuje nabídnout celou strukturu podpory – různých nápověd, rad a komentářů. Jednotlivé aktivity jsou sestaveny do tzv. pracovních listů (worksheets). Také celé listy jsou ihned vyhodnocovány a na základě výsledku dostává studující doporučení, co dál. U každého listu lze individuálně nastavit, při jakém výsledku je list považován za splněný. V rámci jednotlivých aktivit může být postup studenta řízen od velmi přísného řízení až po značnou svobodu.

Druhou složkou jsou studijní prameny – typicky jde o html stránky s učebními texty, jaké se objevují v učebnicích, p-learningu nebo v CD ROM encyklopediích, se všemi možnostmi, které internet nabízí, ale může jít i o interaktivní prostředí, simulace, hry, multimediální prezentace a není důvod vyhýbat se třeba i tištěným materiálům. Prameny mohou být jak vnitřní – vytvořené autory kurzu a soustředěné na serveru, nebo vnější – odkazy v rámci World Wide Web.

Hlavní linii kurzu (cíl, vedení studujícího, kontrolu) tak určují studijní aktivity, zatímco studijní materiály – informace jsou soustředěny v pramenech. Výhodou takového uspořádání je, že prameny lze snadno doplňovat a měnit, mohou pocházet z různých zdrojů, mohou být v mnoha variantách, jejich vytvoření nevyžaduje žádné speciální autorské nástroje. V neposlední řadě je výhodou i to, že práce s nimi zcela přesně odpovídá způsobu, jakým se s informacemi na internetu obvykle pracuje.

Třetí (už volitelnou) složkou systému Elvíra je integrované prostředí pro spolupráci s lektorem. Jeho role se může pohybovat od pouhého monitorování postupu přes odpovídání dotazů až po detailní pravidelnou komunikaci a individuální práci se studujícím.

Samozřejmostí je, že veškeré informace se ukládají na serveru. Při přerušení práce může studující navázat přesně tam, kde přestal a pochopitelně má stále k dispozici informaci o absolvovaných lekcích i listech a o dosažených výsledcích.


Chcete se zapojit jako autor?

Platforma Elvíra je otevřená i pro kurzy připravené dalšími autory. Zejména předpokládáme, že se najdou učitelé, kteří převedou své přípravy do podoby kurzů (studijní aktivity se zapisují ve wordu s využitím stylů – zaškolení netrvá déle než hodinu). Scio je připraveno s takovým převodem pomoci a kurzy umístit na server, a to jak pro použití v konkrétní škole, tak i pro širší či nejširší veřejnost. Všichni zájemci se mohou obracet na e-mail: online@vzdelavani.cz.

Kromě toho jednáme s dalšími partnery o možnosti vývoje kurzů. Přitom nemusí jít nutně o „školní“ kurzy. Nadějně například vypadá projekt na přípravu kurzů k šikaně. Mělo by jít o kurzy pro učitele i pro žáky.


Příspěvek byl přednesen na konferenci Počítač na ZŠ ve Žďáru nad Sázavou.



Ondřej Šteffl

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.