Ladislava Knihová: E-learning na vlastní kůži

pátek 26. dubna 2002 ·

Zajisté nejsem zdaleka jediná, kdo si prakticky vyzkoušel e-learningový kurz se všemi klady i zápory. Jestliže ale tuto zkušenost nemáte, posuďte sami, jak by se vám takové studium líbilo. S masovým nástupem ICT do škol i domácností se totiž pro pedagogy zjevně rýsují velké možnosti, a to jak v roli studentů, tak i autorů či lektorů elektronických kurzů.

Učitel v roli studenta e-kurzů

S jistotou téměř stoprocentní si dovoluji tvrdit, že určitě se většina z nás bude dříve nebo později vzdělávat v e-learningových kurzech nejrůznějšího zaměření – od témat dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků až po témata vyloženě zájmová.

Přechod od klasické formy vzdělávání ke vzdělávání elektronickému je v našich zeměpisných šířkách poněkud těžkopádný. Jsme trochu více konzervativní, máme nedůvěru v „nové“, dosud nepoznané formy, běžně si myslíme, že prostě nad osobní kontakt s fyzicky přítomným školitelem není. Ale ruku na srdce, kolik z nás, zachumlaných v anonymitě davu v přednáškovém sále, vůbec najde odvahu a nahlas položí otázku? A naopak: sejde-li se náhodou více „zvídavých“ jedinců na jedné přednášce, mají vůbec šanci položit přednášejícímu ten „svůj“ dotaz? Všechny tyto problémy jsou v interaktivních e-learningových kurzech s možností e-komunikace s vlastním virtuálním tutorem předem vyřešeny.

Bude to bezesporu nejlevnější forma studia, dostupná kdykoliv a kdekoliv. Bude to ale především forma studia, která mnohým vůbec umožní studovat a rozšiřovat si kvalifikaci o aktuální poznatky z daného oboru.


Učitel v roli autora e-kurzů

Proč je elektronických vzdělávacích kurzů na našem trhu zatím tak málo, když počítače máme všude kolem nás? Ano, vím, potřebujeme software, ale ten jen spíše otázkou peněz. Co je však skutečným problémem, to je vzdělávací obsah těchto kurzů.

A zde se rýsují pedagogům zcela nové možnosti dalšího využití vlastní kvalifikace, a to při tvorbě obsahu e-kurzů. Nejen že tato činnost bude dozajista zajímavým zdrojem příjmů, ale bude i smysluplným využitím zkušeností a odborné erudice učitelů, kteří tím získají nebývalou možnost předat tyto poznatky daleko širšímu okruhu studentů. Již to nebude jen „jejich třída“ a „jejich škola“, ale doslova „celý svět“!

Nevěříte? Zkuste si zalovit na internetu na serverech, které nabízejí práci v oblasti e-learningu. Zde se stáváme svědky úžasné spolupráce akademického a firemního prostředí. Kdo jiný než učitelé by měli být tvůrci kvalitního vzdělávacího obsahu e-kurzů? (Takovou možnost již ostatně nabízí i Scio – viz článek Od výukových programů k e-learningu.)



Elektronický on-line kurz aneb „learning by doing“ na vlastní kůži

Dovoluji si vás pozvat na malou „exkurzi“ do e-learningového kurzu, který jako jeden z mnoha nabízí prestižní University of Columbia v New Yorku. Není vůbec rozhodující, který obor si vyberete: kvalita poskytovaného vzdělávání, zřejmě díky obrovské konkurenci, dosahuje k těm nevyšším metám. Osobně jsem si vybrala téma, u kterého jsme měla pocit, že by mně další vzdělávání v tomto oboru vůbec neuškodilo: kurz americké obchodní korespondence pro pokročilé.

Byla jsem situována do role nově přijatého pracovníka firmy, která poskytuje řešení webových aplikací. Na naši firmu se obrátil význačný zákazník, který si přeje změnit svou dosavadní informační webovou stránku na kompletní virtuální obchod. Mým prvním úkolem je napsat žádost adresovanou třem určeným spolupracovníkům, kteří působí ve firmě již delší dobu, aby ve stručnosti popsali, jak jsme postupovali v minulém období při řešení obdobného úkolu, jak jsou naši zákazníci spokojeni s vytvořeným řešením, popř. máme-li od nich nějaké další konkrétní poznatky či připomínky – stručně řečeno, napsat žádost a odeslat ji ve formě e-mailu.

V první části lekce jsem převzala instrukce, ve druhé části pak vypracovala žádost. Třetím krokem je „samokontrola“ podle návodných otázek, které umožňují již v této fázi opravu či doplnění žádosti. Čtvrtá část lekce vám pomůže zcela bez problémů odeslat žádost vašemu tutorovi. Odpověď je garantována do 48 hodin (v pracovních dnech).


Ukázka pracovního prostředí kurzu (jeho demoverzi si můžete prohlédnou zde – odkaz "view course demonstration").


Klikněte a studujte

K efektivnímu využití času (než přijde odpověď od tutora) a k dalšímu rozšiřujícímu studiu napomáhá přístup k doplňkovým materiálům z „knihovničky“ – zde jsem se seznámila s několika články více či méně se vztahujícími k dané problematice (něco o etice na internetu, něco o stylu oblékání, abychom dosáhli úspěchu…). I tyto doprovodné materiály vycházejí z reality skutečného amerického obchodního života. Dále si můžete prohlubovat znalosti z gramatiky či lexiky, které se vztahují k danému tématu – vše zcela jasně vysvětleno, takže nevznikají žádné pochybnosti. Kromě toho se také seznámíte s požadavky na stylizaci a formální stránku žádosti při využití mnoha možností, které nám poskytuje textový editor.


Strategie

Osobně mě nejvíce zaujala část kurzu nazvaná strategie. Zde naleznete celou řadu zcela konkrétních tipů a návodných postupů, aby vaše žádost měla ten správný psychologický dopad (např. otázka: odeslali jste e-mailovou žádost všem třem kolegům najednou, či každému zvlášť? – řeší psychologický dopad na osloveného kolegu, popř. možnost, zda vůbec nějakou odpověď dostanete, budou-li mít takto „najednou“ oslovení aktéři vědomě možnost spoléhat se jeden na druhého, apod.) Lekce tedy neřeší jen úkol, jak napsat žádost v angličtině, ale teprve zde jsem si uvědomila, že řeší úkol mnohem důležitější, a to jak napsat žádost v angličtině ú s p ě š n ě.

V daném časové intervalu jsem našla ve své e-mailové poště upozornění, že na své stránce mám odpověď od tutora. Své připomínky tutor očísluje ve vašem textu a při kliknutí myší na dané číslo se objeví dialogový rámeček s jeho doporučeními, která jsou prodchnuta nejen vysoce profesionálním odborným názorem, ale též lidským zájmem. Naleznete zde tolik námětů a nových úhlů pohledu, že se se svým tutorem hluboce ztotožňujete a rádi žádost podle jeho pokynů přepracujete a odešlete znovu – vše dle principu, že pouze chybami se člověk učí. Tento postup opakujete, dokud nedosáhnete shody se svým tutorem. Teprve je-li žádost perfektní, postoupíte k další lekci.

Osobně jsem se cítila skvěle a měla jsem všudypřítomný pocit, že můj tutor (student vyššího ročníku aplikované lingvistiky na téže univerzitě) mně fandí a jeho virtuální ruka mě bezpečně vede všemi úskalími. Vlastně mi teď připadá nemožné, že jsem první verzi „žádosti“ vůbec mohla napsat „tak nedokonale“.


Non-stop aktualizace

Informační přínos mého kurzu je skutečně nevídaný, neboť materiály jsou aktuální, obsahově velmi bohaté a precizně vybrané. Zajímavě – a pro nás zatím nově – působí využití dalších prvků, jako např. hlasové zprávy (Voice Mail). Hlasová zpráva se v mém kurzu objevila na počátku 3. lekce – přesně v momentě, kdy jsem se cítila trochu unavená od toho nekonečného čtení. A hle! Moment překvapení – klikni na VOICE MAIL – a má virtuální šéfová ke mně promlouvá, jako kdybych stála v její kanceláři.

A takovýchto momentů „překvapení“, které umocňují indexování paměti, je v kurzu celá řada. Vždyť jeho autoři jsou předními odborníky na poli kognitivních věd a mají k dispozici výsledky více než dvacetiletých výzkumů! Zajímavou skutečností je i fakt, že práce pro autora nekončí napsáním kurzu. Je placen po celou dobu „životnosti“ daného e-kurzu, a to za nepřetržité sledování nejnovějšího dění v daném oboru a za okamžité doplnění nových poznatků do jeho obsahu – čili něco jako aktualizace non-stop. Autor má ke kurzu FTP přístup a nese za správnost jeho obsahu plnou odpovědnost.


Jaký byl největší přínos kurzu?

Kladů je skutečně mnoho, ale nejvíce na mě zapůsobila skutečnost, že si mého času někdo natolik váží, že při koncepci kurzu myslel na několik vědních disciplin najednou a hromadně je velmi efektivně zaintegroval do výukových materiálů. Získávám tím aktuální víceoborové poznatky v rámci jediného kurzu, jediné hodiny, jediné minuty. Za tento synergický efekt si architekti kurzu zaslouží skutečný obdiv.

Také důraz na praktickou aplikaci znalostí a dovedností (learning by doing) je tak akcentován, že bychom zcela bez obav mohli absolventa kurzu „přesadit“ do reality amerického obchodního života, a on by zde zcela kvalifikovaně – a dodejme, že díky nabytým znalostem i dostatečně sebevědomě – poskytoval zákaznická řešení. Pak by skutečnost, že není rodilý mluvčí a pochází z odlišného kulturního prostředí, vůbec cokoliv znamenala. Se vznikem globálních firem tento aspekt nabývá čím dále tím více na větší důležitosti


Proč vůbec takový kurz studovat?

Důvodů je jistě více. Ve své odpovědi záměrně vynechám zdokonalení se v angličtině a v psaní firemní korespondence, ve školním prostředí tématicky užitečné např. pro výuku obchodní korespondence v cizím jazyce v programu středních ekonomických škol. Díky absolvování tohoto kurzu získané aktuální konkrétnější představy o globálním světě, pro který připravujeme své žáky a studenty, zcela jistě ovlivní – doufám, že pozitivně - i můj osobní styl výuky.


Co je to „nejlepší kurz“?

Nedávno jsem četla inspirativní odpověď na otázku, co je to vlastně nejlepší kurz nebo nejlepší přednáška. Odpověď můžeme, samozřejmě, vztáhnout i k nejlepší vyučovací hodině.

Nejlepší kurz (přednáška, hodina) je takový, po jehož skončení se studenti hlasitě dožadují jeho pokračování. Přála bych všem učitelům i studentům, aby škola i vaše budoucí e-škola byla vždy pouze v tomto duchu.


Ladislava Knihová

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.