Zdeněk Ogrodník: Uspořádání počítačové učebny a mýtus o zářících monitorech

pátek 22. března 2002 ·

Obecné povědomí hovoří o elektromagnetickém vyzařování monitorů „za sebe“. Je to pravda, nebo jde jen o pověru? A pokud je tomu opravdu tak, musí k této skutečnosti školy přihlížet při realizaci počítačové učebny? Zjistili jsme pro vás zajímavé skutečnosti.

V mailové konferenci základních a speciálních škol (viz článek Konference – efektivní cesta dalšího vzdělávání učitelů v oblasti ICT) se již nějakou dobu řeší problém nejvhodnějšího uspořádání počítačové učebny. Postupně byly zmíněny všechny možné varianty (viz níž), jejich klady a zápory. Mimo jiné zde zazněl názor, který zavrhoval variantu „lavic za sebou“ z důvodu škodlivého elektromagnetického záření. Tento argument vychází z obecného povědomí o vyzařování neionizujícího záření právě za monitor. „Nikdy neseďte za monitorem!“ tvrdí nám počítačová periodika.


Mýtus zářícího monitoru

Jak to tedy s elektromagnetickým zářením monitorů skutečně je? Je varianta uspořádání počítačové učebny typu klasická třída nepřípustná? Jak nám sdělil odborník na slovo vzatý, Ing. Petr Vrbík z Krajské hygienické stanice v Brně, záření monitorů je nutno posuzovat individuálně. Rozhodně tedy neplatí, že elektromagnetické záření je na straně obrazovky stoprocentně odstíněno a v zadní části nikoli.

„Čistě teoreticky – lalok elektromagnetického záření může vycházet z monitoru kteroukoli stranou. Všechno záleží na jeho vnitřní konstrukci. A jediný způsob, jak to potvrdit nebo vyvrátit, je měření na místě,“ řekl Vrbík. Jak sám ale potvrdil – u většiny zatím provedených měření nepřekročily zjištěné hodnoty hygienickou normu neionizujícího záření, která je dána nařízením vlády ČR č.480/ 2000 Sb. z roku 2000 o ochraně zdraví před neionizujícím zářením.

Problém by mohl nastat u nejstarších typů monitorů, které se dnes již prakticky nepoužívají. Právě u nich není vyloučeno, že hladina záření zmiňovanou hygienickou normu překračuje. Opět ovšem platí, že chcete-li mít jistotu, jedinou seriozní variantou, jak to zjistit, je měření na místě. Toto měření provádí na požádaní vybrané hygienické stanice za příslušný poplatek.

Používáte-li monitory novějšího data výroby, můžete klidně spávat. Tyto monitory spadají do mezinárodní technické normy TCO II a úroveň elektromagnetického záření je u nich hluboko pod stanovenými hygienickými limity. Toliko tedy k mýtům a faktům.


Není učebna jako učebna

Vezmeme-li výše uvedené v potaz, možnosti uspořádání počítačové učebny jsou následující:

Podkova velká – u zdi

Jde asi o nejpoužívanější variantu na našich školách – počítačové stolky jsou uspořádány do „podkovy“ kolem tří stěn. U čtvrté pak vévodí učitel s tabulí. Ta by měla být bílá s fixem: křídový prach počítačům nesvědčí.

Výhodami tohoto uspořádání jsou bezproblémová instalace všech kabelů do lišt na zdi, učitel má perfektní přehled o tom, co zrovna žáci dělají, a žáci nemají tendence na sebe „pokřikovat“, protože sedí k sobě zády. Mezi zřejmé nevýhody patří fakt, že žáci nevidí na tabuli ani na učitele a musí se otáčet.

Podkova malá – uprostřed učebny

Jde o uspořádání, kdy počítače jsou zadní stěnou monitoru k sobě, v čele opět učitel. Žáci pak přes monitory na sebe vidí, což nelze chápat jako výhodu, právě naopak. Mají tendence na sebe „pokřikovat“.

Mezi další nevýhody patří nemožnost kontroly všech žáků zároveň. Vyučující vidí vždy jen jednu stranu, na které zrovna stojí. Pozitivy jsou snadná kabeláž (středem učebny) a skutečnost, že žáci vidí na tabuli i na učitele bez otáčení.

Klasická učebna – lavice za sebou

Toto uspořádání se jeví jako nejméně výhodné, ale i přesto se používá na spoustě škol. Negativ se najde hned několik: problematická montáž a zabezpečení kabelů před žáky, žáci si vidí na monitory spolužáků sedících v řadě před nimi (což není vždy žádoucí), učitel má velmi komplikovaný přístup k jednotlivým počítačům – musí se doslova prodírat mezi řadami a nemá přehled o momentální činnosti žáků či studentů. Kladem je snadná viditelnost tabule, i když výhledu na ni může bránit monitor. Zvlášť pokud jde o sedmnáctku nebo jednadvacítku.

A protože v rámci projektu Internet do škol budou vznikat nové počítačové učebny, věřím, že naše stručná rekapitulace bude pro vás přínosem. A ať jsou vaše zkušenosti s danou problematikou jakékoli, uvítáme je v diskusních příspěvcích.

Zdeněk Ogrodník

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.