Sociální klima v prostředí základních škol v ČR – zpráva o výzkumné studii k nahlédnutí

pondělí 25. února 2002 ·

Výzkumná studie je zaměřená na sociální klima v prostředí základních škol ČR a na prevenci…

Výzkumná studie je zaměřená na sociální klima v prostředí základních škol ČR a na prevenci šikany.

Zadavatel projektu:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR

Odborný gestor projektu:

MUDr. Eva Millerová, úsek prevence odboru pro mládež MŠMT

Koordinátor projektu:

Institut dětí a mládeže MŠMT

Spoluřešitelé:
PhDr. Miluše Havlínová, Csc.
PaedDr. Michal Kolář
Stanislav Větrovský
Ing. Jitka Sigmundová
Mgr. Jeroným Klimeš

Doba řešení projektu
:
26. 7. 2001 – 31. 1. 2002


Hlavním cílem projektu bylo porovnání sociálního klimatu základních škol zařazených do programu Škola podporující zdraví a kontrolních škol, které tento program nerealizují. Východiskem byla hypotéza, že výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu a pozitivní sociální klima je potřebným základem, kterým škola předchází výskytu sociálně patologických jevů a současně základem, při kterém se podaří účinněji čelit těm jevům, které se přesto vyskytnou.

Byla ověřována hypotéza, zda škola ve které je navozen pocit důvěry dětí k pedagogům, vytvořena atmosféra pohody a klidu, pěstováno právní vědomí, mravní a morální hodnoty, je správným východiskem pro efektivní prevenci sociálně patologických jevů.

Není možné preventivně působit ve smyslu prevence čehokoliv bez tvorby optimálních podmínek pro tyto procesy. Výzkumná studie potvrdila, že sociální klima škol podporujících zdraví vytváří takovou atmosféru pro učitele, žáky i rodiče, ve které se před problémy nezavírají oči, o problémech se diskutuje a nehledají se důvody, proč problémy neřešit.

Je třeba na interpretaci výsledků výzkumu pohlížet v plném kontextu zjištěného. Pro řešení negativních jevů je třeba systému postupných kroků. Tyto diagnostikovat, popsat, zaujmout k nim adekvátní postoj a poté řešit.

Je dobrým východiskem dalších opatření v oblasti prevence, že byla potvrzena hypotéza výzkumu, že ve školách podporujících zdraví a zdravý životní styl :
"sociálně bezpečnější klima ve třídě je činitelem, který prokazatelně motivuje žáky k pracovní aktivitě, omezuje zdroje šikany a v případě, že se příznaky šikany objeví, dává škole (třídě) mocnou šanci, že si s nimi dokáže poradit v počátečních stadiích ".


Výzkumná studie je zpracována koncepčně, v daných věcných i časových intencích. Řešitelský tým byl vybrán s ohledem na zvolené téma výzkumného záměru – Institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (metodicko-koncepčně-koordinující pracoviště zabývající se problematikou dětí a mládeže), PaedDr. Michal Kolář (odborník na problematiku šikany) a PhDr. Miluše Havlínová (koordinátorka projektu Světové zdravotnické organizace Škola podporující zdraví, pracovnice Státního zdravotního ústavu).

Zjištěné výsledky jsou využitelné pro reflexi a následnou implementaci principů Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2001-2004. Kvalitativní i kvantitativní údaje z výzkumu vyplývající jsou vhodnými komparativními nástroji při argumentaci o validitě výchovy ke zdravému životnímu stylu a uplatňované prevenci v oblasti zvyšování sociálních kompetencí, formování postojů, vytváření pozitivního sociálního prostředí, schopností vytvářet přátelské vazby, asertivní dovednosti, zlepšení sebeovládání, nenásilného zvládání konfliktů a zvládnutí úzkosti a stresu.

Vzhledem k velkému množství získaných a zpracovaných dat z nichž část, z hlediska zadání a cílů projektu nebyla z časových důvodů zcela vyhodnocena (detailnější rozpracování obecné tématiky sociálního klimatu na školách), bude hledána možnost doplnit výzkumnou studii o další výsledky.

Části výzkumné studie zabývající se problematikou šikany mluví ve prospěch cesty nastoupené v oblasti primární prevence šikany. V naplňování základní filozofie je třeba pokračovat. V oblasti sekundární prevence, to znamená v řešení situací kdy již šikana vznikla, bude pokračovat doškolování pracovníků krajských úřadů, pedagogicko psychologických poraden, ředitelů škol a pedagogů.

Předkládaný výzkum není pouze záležitostí školství. Je obrazem dnešní společnosti a jejich priorit. Neexistují rychlá a snadná řešení. Zejména rané životní zkušenosti, které dítě získává v rodinném prostředí, jsou pro další vývoj dětí určující.

Kompletní výzkumná studie včetně tabulkových a grafických příloh je k dispozici k nahlédnutí v úseku prevence odboru pro mládež MŠMT - tel. 02/57193272 (Mgr. Martina Budinská), budinskam@msmt.cz).

press

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.